مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره شناسان اروپایی و آمریکایی مدعی یک معیار جدید برای کشف اولین کهکشان‌های جهان شده‌اند

جوان‌ترین کهکشان جهان

به گزارش ایسنا، تیمی از محققان آمریکایی و اروپایی با بهره‌گیری از یک لنز زوم کیهانی که در آن گرانش یک جرم بزرگ به بزرگ‌نمایی نور اجسام در پیش‌زمینه دور می‌پردازند، موفق به شناسایی یک کهکشان بسیار دورافتاده موسوم به MACS1149-JD1 شده‌اند که نور آن 490 میلیون سال پس از انفجار بزرگ تابیده شده است. این زمانی است که جهان تنها 3.6 درصد از عمر کنونی خود را دارا بوده است.

ستاره‌شناسان پیش از این موفق به شناسایی شواهدی از چند کهکشان دورافتاده و جوان شده بودند، اما این جسم جدید به دلیل اطمینان موجود در سنجش‌های «تبدیل به سرخ» که یک جانشین برای فاصله بوده، بسیار جالب توجه است.

بر اساس تصاویری که در رنگ‌ها یا باندهای طول موج مختلف با استفاده از تلسکوپ‌ هابل و اسپیتزر ثبت شده، این سنجش یکی از دقیق‌ترین برآوردهای انجام شده تاکنون برای یک کهکشان کاندید از جهان اولیه است.

از آنجایی که به دلیل تاثیر عدسی گرانشی خوشه کهکشانی MACS1149 میان این کهکشان دورافتاده و زمین، MACS1149-JD1 از درخشش 15 برابر برخوردار بوده، از این رو تلسکوپ جیمز وب براحتی خواهد توانست به مطالعه جزئیات دقیق آن بپردازد.

افزایش درخشندگی این کهکشان همچنین به دانشمندان اجازه داده تا به برآورد چند ویژگی کلیدی تیم کهکشان بظاهر جوان بپردازند. محاسبات این تیم نشان داده که سن این جسم کمتر از 200 میلیون سال بوده و جرم ستاره‌های تشکیل دهنده آن تنها یک درصد کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهد.

به دلیل طبیعت انبساط کیهانی، نور منتشر شده از کهکشان‌های دور به طول موج‌های طولانی‌تر یا قرمزتر از نور اجسام نزدیک‌تر تبدیل می‌شوند.

طبق برآورد این دانشمندان، MACS1149 از تبدیل به سرخ 9.6 برخوردار بوده که آنرا در ردیف کهکشان‌های دیگر کاندید به عنوان دورافتاده‌ترین کهکشان قرار می‌دهد.

کد خبر 166617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز