همشهری آنلاین: کویت یکشنبه 25 فوریه (6 اسفند) اعلام کرد سویه مرگبار آنفلوانزای پرندگان را در طیور و پرندگان وحشی شناسایی کرده و به همین علت تنها باغ‌وحش ملی این کشور تعطیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شیخ احمد عبدالله الصباح،وزیر بهداشت کویت، در بیانیه‌ای اعلام کرد: " ابتلا به  آنفلوآنزای مرگبار پرندگان در بیست پرنده که اغلب آنها قوش هستند، کشف شده است."

سخنگوی وزارت بهداشت کویت، احمد الشتی، نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت نوع ویروسی که این پرندگان را مبتلا کرده بود، ویروس مرگبار H5N1 است.


دولت کویت در واکنش به شیوع بیماری یک برنامه ملی پاسخ اضطراری را به اجرا در آورده است، که از جمله شامل ممنوعیت کامل واردات پرندگان به این کشور و تعطیلی موقتی باغ وحش و بازار پرندگان کویت است.

آخرین مورد آنفلوانزای طیور در کویت در نوامبر 2005 (آذر 1384) گزارش شده بود.

بیانیه وزارت بهداشت کویت می گوید آزمایشگاه‌های محلی و آزمایشگاه‌های مرجع در انگلیس شیوع آنفلوانزای پرندگان، عمدتا در میان قوش‌ها، را در این کشور تایید کرده‌اند و آزمایش‌های بیشتری هم در حال انجام است.

الشتی همچنین گفت از همه افرادی که تصور می‌رفت با پرندگان بیمار در تماس بوده‌اند، برای آزمایش نمونه خون گرفته شده است.

برخی از پرندگان آلوده در منطقه کشاورزی وفرا در مرز کویت با عربستان و بقیه آنها در تنها باغ وحش این کشور یافت شده‌اند.

کویت عضو شورای همکاری خلیج فارس – متشکل از شش کشور- است، که راهبرد مشترکی برای مقابله با آنفلوآنزای مرگبار پرندگان اتخاذ کرده‌اند. مسئولان در این کشورها هشدار داده‌اند که منطقه خلیج فارس به علت واقع شدن در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی در معرض شیوع ویروس H5N1 قرار دارد.

دولت‌های عضو این شورا به طور انفرادی نیز اقداماتی را برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان آغاز کرده‌اند، از جمله ممنوعیت ورود طیور و فراورده‌های آن از کشورهای آسیایی و اروپایی که شیوع بیماری در انها گزارش شده است.

برخی از آنها نیز مانند عربستان سعودی برای کسب آمادگی در صورت شیوع گسترده بیماری در میان انسان‌ها میلیون‌ها دلار را صرف خرید داروهای ضدآنفلوآنزا کرده‌اند.

کد خبر 16661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز