دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول تدوین برنامه راهبردی کشاورزی ارگانیک موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: با ابلاغ برنامه راهبردی محصولات ارگانیک از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک در کشور نظامند می‌شود

محصولات ارگانیک

به گزارش ایرنا، محمد رضا رضا پناه گفت: برنامه راهبردی محصولات ارگانیک اسفندماه 90 از سوی وزیر جهاد کشاورزی به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط ابلاغ شد. براساس این برنامه باید حدود یک درصد از محصولات کشاورزی به تدریج در مسیر تولید ارگانیک قرار گیرد.

وی گفت: محصولات ارگانیک محصولاتی هستد که تنوع زیستی در مسیر تولیدشان به خصوص در خاک رعایت می‌شود و تلاش در استفاده نکردن از کود و سموم شیمیایی که باعث تخریب محیط زیست و ایجاد آلودگی می‌شوند، جزو اهداف تولید این محصولات است.

رضا پناه خاطرنشان کرد: تولید محصولات ارگانیک مبتنی بر فناوری‌های بهره ور و اثر گذار است و بدین ترتیب محصولی سالم و بدون مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد کود و سموم شیمیایی تولید شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی ادامه داد: معمولا محصولات ارگانیک برای اینکه در تمام دنیا مورد قبول باشند باید گواهی ارگانیک داشته باشند که این روند حدود دو تا سه سال زمان نیاز دارد، از آنجا که ایران وارد عرصه تولید محصولات ارگانیک شده است بنابراین باید محصولات تولیدی ارگانیک گواهی داشته باشند.

رضا پناه گفت: عرضه محصولات ارگانیک بدون گواهی ممکن نیست. در حال حاضر 500 تا 600 شرکت در دنیا هستند که گواهی برای محصولات ارگانیک صادر می‌کنند و از این رو باید افرادی که درعرصه تولیدات این محصول در کشور فعال هستند با توجه به استانداردهای بین المللی، محصولات را تولید کنند تا گواهی مورد نظر صادر شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی اظهارداشت: اگر محصولات ارگانیک گواهی نداشته باشند و با این نام وارد بازار شوند، این کار تقلب محسوب می‌شود.

رضا پناه یادآور شد: هم اکنون تمام کشورها تلاش می‌کنند تولیدات ارگانیک خود را افزایش دهند. وقتی که محصولات ارگانیک دو و گاهی تا 10 برابر قیمت محصولات عادی منافع اقتصادی دارد بنابراین طبیعی است که کشورها به این سمت کشیده می‌شوند.

به گفته وی ارگانیک فقط شامل محصولات کشاورزی نمی‌شود بلکه صنعت‌، قالی، مبل و حتی لباس ارگانیک نیز داریم که اگر کشوری تمام اینها را با هم داشته باشد منافع مالی خوبی را به دست خواهد آورد.

رضا پناه خاطرنشان کرد: براساس آمار ارایه شده از سوی مرکز حرکت بین المللی کشاورزی ارگانیک(IFOAM )‌ ایران در سال 2009، 11 هزار و 700 هکتار اراضی را تحت پوشش کشاورزی ارگانیک داشته است که این وسعت در مقابل 12 میلیون یا 18 میلیون هکتار از اراضی قابل کشت کشور ناچیز است.

مسئول تدوین برنامه راهبردی کشاورزی ارگانیک افزود: متاسفانه همین آمار در سال 2010 به حدود هفت هزار هکتار کاهش یافت و این در حالی است که در همین زمان کشورعربستان چهار تا پنج برابر و ترکیه 20 تا 30 برابر ایران ، اراضی تحت پوشش محصولات ارگانیک داشتند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بدون تخصص نباید در عرصه محصولات ارگانیک فعالیت کنند .خوشبختانه در چند سال اخیر برخی از متخصصان این رشته به صورت پراکنده در کشور محصولات ارگانیک تولید کردند ولی نیاز است که این تلاش‌های پراکنده نظام‌مند شوند.

رضاپناه با اشاره به راه اندازی اولین غرفه محصولات ارگانیک در تعاونی خرید مصرف کارکنان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی افزود:عده‌ای از کشاورزان از سال 2001 با در اختیار داشتن اطلاعاتی از محصولات ارگانیک به تولید این محصول اقدام کردند و اکنون محصولاتی از قبیل برنج، روغن زیتون، پسته، کشمش و چند نوع آب میوه که تمام آنها گواهی ارگانیک دارند، ارایه می‌شوند.

به گفته وی باید تلاش شود ضمن حمایت از تولید محصولات ارگانیک، عرضه و تقاضای این محصولات در کشور هماهنگ شود.

کد خبر 166498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز