همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره تعیین چارچوب کاری تا خرداد‌ماه چنان چه رویکرد اعمال تحریم‌های یک جانبه ادامه یابد؟ گفت: ادامه حرکت رو به جلو و موفقت‌آمیز بودن این حرکت منوط به این است که رویکرد گفت‌وگو و همکاری به جای دیگر رویکرد‌ها جایگزین شود.

به گزارش خبرنگاراعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به استانبول، سعید جلیلی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات یک روزه در استانبول ادامه داد: ما همکاری‌ها را بعد از مذاکرات بغداد شکل می‌دهیم.

جلیلی با بیان این که آنچه در گفت‌وگوهای امروز مشاهده کردیم علاقه طرف مقابل به گفت‌وگو و همکاری بود که مثبت تلقی می‌شود اظهار کرد: بر این مبنا در این مذاکرات شاهد پیشرفت گفت‌وگوها بودیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی دیگر گفت: براساس مذاکرات امروز قرار شد معاون من و معاون کارترین اشتون برای اجلاس بعدی در بغداد چارچوب همکاری‌ها را در موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌یی مشخص کننند.

سعید جلیلی: توافق کردیم هرگونه همکاری هسته‌یی باید بر مبنای معاهده ان.پی‌.تی باشد و در این باره به باقری و اشمیت ماموریت داده شد برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی تهیه و چارچوب کاری برای همکاری‌ها ارائه کنند.

او ادامه داد:‌ این دور از مذاکرات نسبت به مذاکرات قبلی رو به جلو بود و طرف مقابل رویکرد مثبت داشت و هم‌چنین نقش اشتون در ایجاد چنین فضایی قابل توجه است.

جلیلی اظهار کرد: در مذاکرات امروز طیفی از موضوعات مورد بحث قرار گرفت که یکی از بحث‌های ما در رابطه با همکاری‌ها در موضوعات مختلف بود‌ از جمله همکاری در زمینه موضوع هسته‌یی مورد بحث قرار گرفت.

او با بیان این که نگاه‌ها و مواضع هسته‌یی ایران یک فرصت برای همکاری هسته‌یی است، تصریح کرد: می‌توان در موضوع خلع سلاح و جلوگیری از اشاعه سلاح هسته‌یی نیز همکاری داشت.نگاه سازنده ایران در بحث خلع سلاح هسته‌یی مورد احترام و استقبال طرف مقابل در این مذاکرات بود و به ویژه فتوای مقام معظم رهبری از سوی تمامی شش کشور مهم ارزیابی شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: توانایی ایران در ایجاد ظرفیت‌ها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی قابل توجه است و جوانان ما توانمندی بالایی دارند. ظرفیت‌های ایران و توانمندی‌هایش می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها برای رسیدن به الگوی "سلاح هسته‌یی برای هیچ‌کس و انرژی هسته‌یی برای همه" باشد.

جلیلی خاطرنشان کرد: توانایی‌های هسته‌یی ایران امروز به خون دانشمندان هسته‌یی‌مان مزین شده است و البته خون آنان پشتوانه بزرگی برای حقوق هسته‌یی‌مان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با گفت‌وگو‌های دیروز گفت: ما بر این نظر هستیم که رفتار آینده با ملت ایران باید مبتنی بر جلب اعتماد باشد و گفت‌وگو‌ها باید با رویکرد مثبت در آینده ادامه یابد. هم‌چنین موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌یی می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. ما قرار گذاشتیم برای ورود به فرآیند سازنده و مثبت برای همکاری جامع و پایدار در موضوع‌های مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو داشته باشیم.

مذاکره کننده ارشد ایران خاطرنشان کرد: در همکاری‌های هسته‌یی توافق کردیم هرگونه همکاری هسته‌یی باید بر مبنای معاهده ان.پی‌.تی باشد و دراین باره به باقری و اشمیت ماموریت داده شد برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی تهیه کنند و چارچوب کاری برای همکاری‌ها ارائه کند.

او ادامه داد: پس از تایید این چارچوب کاری در اجلاس سوم خرداد همکاری‌ها در زمینه‌های متفاوت می‌تواند آغاز شود و شاهد گام‌هایی از همکاری‌ در عرصه‌های مختلف خواهیم بود. براساس این توافق‌ها که بر مبنای راهبرد گفت‌وگو و همکاری است مذاکرات امروز را روز جلو می‌دانیم، اما التزام به این رویکرد موفقیت گفت‌وگو‌های آینده را تضمین خواهد کرد.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره موضع طرف 1+5 درباره ترور دانشمندان هسته‌یی کشورمان تاکید کرد: این سوال اساسی وجود دارد که چرا کسانی که شورای امنیت آن‌ها را در فهرست تحریم قرار می‌دهد توسط تروریست‌ها مورد هدف قرار می‌گیرند. ما انتظار داریم تمام کسانی که مدعی حقوق بشر هستند و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی را حق همه می‌دانند به این سوال جواب دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع غربی‌ها پیش از مذاکرات که درهای مذاکره با ایران را در حال بسته شدن عنوان می‌کردند و خواهان رویکرد جدی ایران در مذاکرات بودند، گفت: ما بر حقوق هسته‌یی‌مان تاکید کردیم و معتقدیم این حقوق بر مبنای ان.پی.تی باید مورد احترام قرار گیرد و بین حقوق و تکالیف مبتنی بر ان.پی‌.تی باید توازن باشد.

وی در پاسخ به این سوال که لغو تحریم‌ها در چارچوب همکاری‌ها مورد درخواست ایران است اظهار کرد: در روند همکاری‌ها باید اعتماد ملت ایران جلب شود و رفع تحریم‌ها یکی از مسیر‌ها و راه‌های جلب اعتماد ایران است.

جلیلی درباره کشور‌های دارای سلاح هسته‌یی و بحث در این‌باره در مذاکرات گفت:‌ البته گفت‌وگو‌های امروز شکلی بود. درچارچوب گفت‌وگو‌هایی که در آینده خواهیم داشت در زمینه خلع سلاح هسته‌یی این بحث دنبال خواهد شد.

او با اشاره به مذاکرات دیروز گفت: ما امروز آن چه که در مذاکرات مشاهده کردیم این بود که رویکرد اعضای 1+5 براساس گفت‌و‌گو و همکاری‌ قرار گرفته است و این رویکرد را مثبت تلقی می‌کنیم. ما همیشه گفته‌ایم در برخورد با ملت ایران فشار و تهدید بی‌نتیجه است. اما همکاری و گفت‌و‌گو می‌تواند نتایج مثبت داشته باشد و ما امروز این علائم را از سوی کشورهای 1+5 دیدیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مذاکرات امروز در رابطه با مسائل منطقه‌یی از جمله مساله سوریه صحبت شد؟ با بیان اینکه ما در مذاکرات امروز در این باره صحبت نکردیم، افزود: در عین حال معتقد هستیم در مسائل منطقه به ویژه در بحث سوریه راه حل این است که مردم سوریه در انتخاباتی آزاد درباره سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

وی درباره دیدار‌های دوجانبه‌اش در حاشیه مذاکرات گفت: از میان شش کشور عضو گروه 1+5 امروز تنها با نماینده روسیه دیدار دو جانبه داشتم و با هیچ کشور دیگری دیداری صورت نگرفت.

جلیلی در پاسخ به سوالی دیگر خاطر نشان کرد: گفت‌‌وگو‌هایی که در سه دوره مذاکرات قبلی با حضور خانم اشتون پیگیری شده است، خوب بوده، اما گفت‌و‌گو‌های امروز نسبت به دو دور مذاکرات قبل بیشتر رو به جلو و رویکرد سازنده داشت.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با میزبانی عراق برای دور بعدی مذاکرات گفت: عراق امروز ریاست اتحادیه عرب را دارد و کشوری مهم در منطقه است. همچنین روند سیاسی در این کشور توام با ثبات سیاسی و امنیتی بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر درباره فعالیت غنی‌سازی تا غنای 20 درصد و احتمال توقف این روند در صورت تامین نیاز ایران گفت: ما در این مذاکرات بحث کردیم که طبق معاهده ان.پی.تی باید به حقوق‌مان احترام گذاشته شود و غنی سازی اورانیوم یکی از این حقوق است.

وی با اشاره به تصمیم ایران برای غنی‌سازی تا غنای 20 درصد گفت: ما برای مصارف صلح‌آمیز و پزشکی و درمانی نیاز به سوخت تا غنای 20 درصد داشتیم و آژانس در این باره شرایط را برای ما تسهیل نکرد. برخی پیشنهاد تبادل سوخت داشتند، ما برای این کار اعلام آمادگی کردیم، اما این مساله محقق نشد و دانشمندان هسته‌یی‌مان خودشان اقدام به تولید سوخت کردند.

جلیلی با اشاره به تصویر شهدای هسته‌یی کشورمان که در پشت سر او قرار داشت، گفت: یکی از نقش‌های این شهدا این بود که انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی را در مصارف دارویی و پزشکی به ملت ایران تقدیم کنند که به قیمت خونشان تمام شد.

دبیرشورای عالی امنیت کشورمان در پایان از ترکیه برای میزبانی مذاکرات تقدیر کرد.

حاشیه های مذاکرات

هنگام برگزاری کنفرانس خبری جلیلی، بنر شهدای هسته‌یی کشور نصب شده بود. نصب این بنر که به درخواست هیات ایرانی صورت گرفت پیش از شروع کنفرانس مورد بحث طرف ایرانی و میزبان قرار گرفت که در نهایت اجازه داده شد این بنر در محل مورد نظر ایران نصب شود.

هم چنین با وجود طولانی شدن مذاکرات ایران و 1+5 در نوبت عصر که از ساعت 20 به وقت محلی آغاز شد، تمامی نمایندگان رسانه‌های مختلف که برای پوشش این مذاکرات در محل حاضر بودند تا پایان کار به تهیه خبر و گزارش از این مذاکرات پرداختند.

کد خبر 166313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز