همشهری آنلاین - سارا طالبیان: سازمان تامین اجتماعی از سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، سازمانی پرحاشیه بوده به طوری که از سال 84 تاکنون بحث‌های متعددی بر سر عملکرد و دخل و خرج این سازمان به وجود آمده است. از بدهی دولت تا تلاش مجلسی‌ها برای تبدیل سازمان تامین اجتماعی به زیرمجموعه وزارت رفاه و در نهایت بحث داغ این روزها بر سر ریاست مرتضوی و البته استعفای او.

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از جنجال بسیار بر سر ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی در روزهای پایانی سال 90 و ارائه طرح استیضاح وزیر کار، بازپرداخت بدهی 35 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی هم زمان با آغاز ریاست مرتضوی، بحث داغ و پرحاشیه این روزها شد. بسیاری بازپرداخت ناگهانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی را نشان‌دهنده حمایت قاطع و همه‌جانبه احمدی نژاد از سعید مرتضوی می‌دانند.

تأمین اجتماعی، سازمانی با 5 رئیس

سازمان تأمین اجتماعی در دوران دولت نهم و دهم ریاست افراد مختلفی را تجربه کرده است که هرکدام به دلیلی از تصدی پست ریاست این سازمان کنار رفتند. اولین رئیس تأمین اجتماعی دولت احمدی نژاد، حسین ضیایی بود که از سازمان خدمات درمانی به تأمین اجتماعی آمد و پس از حضوری پرحاشیه و چالش از سمت خود کنار رفت. جانشین ضیایی، علی ذبیحی بود که او هم در دوران وزارت صادق محصولی در وزارت رفاه از سمت خود برکنار شد.

تابستان 89 رحمت‌الله حافظی به عنوان چهارمین رئیس سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد. او که پیش‌تر معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت بود، ابتدا مدیرعامل بیمه خدمات درمانی شد و سپس در مردادماه 89 رسما به عنوان رئیس تأمین اجتماعی آغاز به کار کرد.

در دوران حافظی طرح تحقیق و تفحص از سه زیرمجموعه وزارت رفاه از جمله سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار مجلس هشتم قرار گرفت. بسیاری از نمایندگان مجلس در آن دوره معتقد بودند که عملکرد نامطلوب و بعضا خلاف قانون حافظی در تأمین اجتماعی، دلیل اصلی رسیدن این سازمان به مرزهای ورشکستگی و مشکلات سنگین اقتصادی است. همین نارضایتی شدید از عملکرد حافظی در سازمان تأمین اجتماعی موجب شد که مجلس طرح الحاق سازمان تأمین اجتماعی به عنوان زیرمجموعه به وزارت رفاه را مطرح و بررسی کند. مجلسی‌ها با این طرح به دنبال بالا بردن میزان پاسخگویی این سازمان و افزایش نظارت بر عملکرد تأمین اجتماعی بودند که در نهایت این طرح به دلیل برخی مخالفت‌ها امکان تصویب در مجلس شورای اسلامی را پیدا نکرد.

بالاخره حافظی هم در دی ماه سال 90 از ریاست تأمین اجتماعی برکنار شد و سید مجید موسویان سرپرستی این سازمان را به عهده گرفت.

در نهایت در روزهای پایانی سال گذشته، پس از گذشت حدود دو ماه از سرپرستی موسویان، احمدی‌نژاد قاضی سعید مرتضوی را به ریاست سازمان تأمین اجتماعی منصوب کرد. شاید بتوان گفت سعید مرتضوی جنجالی‌ترین رئیس سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های تصدی دو دولت نهم و دهم بوده است.

انتصاب مرتضوی به ریاست تأمین اجتماعی نارضایتی بسیاری از مسئولان مملکت از جمله بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برانگیخت، تا آنجا که طرح استیضاح وزیر کار با انتصاب مرتضوی ابعاد جدی‌تری به خود گرفت و با وجود برخی مخالفت‌ها در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

بدهی کلان دولت به تأمین اجتماعی و انکار رئیس جمهور

یکی از مهم‌ترین مشکلات و حواشی پیرامون سازمان تأمین اجتماعی در چند ساله اخیر، بحث بدهی‌های دولت به این سازمان بوده است، بدهی‌هایی که هر ساله بیشتر و بیشتر شدند و دولت در تمام این مدت از بازپرداخت این بدهی‌ها سرباز می‌زد. در سال 1385 بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 87 به 10 هزار میلیارد تومان و در سال 89 به 25 هزار میلیارد تومان رسید. در تمام این سال‌ها با وجود آنکه سازمان تأمین اجتماعی به دلیل مشکلات اقتصادی به نهادهای متعدد دیگری بدهکار شده بود و نیاز شدید به بازپرداخت بدهی‌های خود ازسوی دولت داشت، هیچ تلاشی ازسوی دولت برای پرداخت این بدهی‌ها دیده نمی‌شد. به طوری که هر بار که فرد جدید بر صندلی ریاست این سازمان می‌نشست، بسیاری ابراز امیدواری می‌کردند که در دوران تصدی رئیس جدید مشکل بدهی‌ها حل خواهد شد اما تا پایان دوران تصدی حافظی در سازمان تأمین اجتماعی روزبه روز بر بدهی دولت به این سازمان افزوده شد.

در سال 1389 در حالی که بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی به مرز 30 هزار میلیارد رسیده بود، رئیس جمهور در اولین نشست مطبوعاتی خود در فروردین ماه اعلام کرد که دولت هیچ بدهی به هیچ ارگانی بویژه تأمین اجتماعی ندارد. احمدی نژاد در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد که "دولت هیچگونه بدهی به سازمان تأمین اجتماعی و یا ارگانی دیگر ندارد و اعلام این چنین اخباری تنها تعهداتی است که بر اساس یک سری قوانین بر عهده دولت گذاشته شده است. اما دولت باز هم به تعهدات خود عمل کرده و از این گونه سازمان‌ها حمایت خواهد کرد."

این اظهارات احمدی نژاد نارضایتی و مخالفت بسیاری از فعالان کارگری و مسئولان تأمین اجتماعی را در پی داشت. در واکنش به اظهارات احمدی نژاد برخی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیته تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی موضع‌گیری کردند. علی زنجانی یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی در آن زمان در خصوص وضعیت سازمان تامین اجتماعی و طلب این سازمان از دولت گفت: بدهی دولت به تامین اجتماعی حرف امروز و دیروز نیست و مربوط به امسال یا سال گذشته نیست. این بدهی از سال‌های گذشته بوده و همچنان هم ادامه دارد.

او گفت: ما نیز قبول داریم که دولت همواره سعی داشته که به این سازمان کمک‌های مالی کند اما بهتر است که ابتدا طلب سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند و بعد کمک‌های مالی خود را ارسال نماید.

هادی مقدسی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی نیز با بیان اینکه تحقیقات کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی نشان از بدهکار بودن دولت به تامین اجتماعی است گفت: دولت مدعی است که بدهی به تامین اجتماعی ندارد و رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز حرف دولت را تایید کرده و در این بین کمیسیون برنامه بودجه موظف است که تکلیف بدهکار بودن یا نبودن دولت به تامین اجتماعی را پیگیری و بررسی کند.

مرتضوی، رئیس محبوب احمدی‌نژاد

هنگامی که سعید مرتضوی در روزهای پایانی زمستان 90 به ریاست سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد، بدهی دولت به این ارگان به مرزهای 35 هزار میلیارد تومان نزدیک می‌شد. بسیاری از مسئولان، نمایندگان مجلس و فعالان کارگری که این انتصاب را انتصابی سیاسی و مغایر با منافع سازمان تأمین اجتماعی می‌دانستند در انتقاد به این اقدام رئیس جمهور، بحث بدهی‌ها را پیش می‌کشیدند و بازپرداخت بدهی دولت را مقدم بر تغییر و تحولات مدیریتی در سازمان تأمین اجتماعی می‌دانستند.

هفته گذشته دولت به صورت کاملا ناگهانی و غیرقابل باور ، همزمان با روزهای آغازین ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی، تمام بدهی‌ 35 هزار میلیارد تومانی خود را به این سازمان پرداخت کرد. شاید مرتضوی با اطمینان به بازپرداخت بدهی‌های دولت بود که اعلام کرد به زودی بدهی تأمین اجتماعی به تمام ارگان‌ها و نهادهای طلبکار را پرداخت می‌کند و با این اظهارات در اولین روزهای ریاست، چهره مدیری مقتدر و کارآمد را از خود در رسانه‌ها بازنمایی کرد.

پرداخت مبلغ کلان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی درست همزمان با ریاست مرتضوی بر این سازمان، حکایت از حمایت حداکثری احمدی نژاد از مرتضوی و ریاست او بر تأمین اجتماعی داشت چراکه این بازپرداخت می‌توانست بسیاری از مشکلات تأمین اجتماعی را درست در زمان تصدی مرتضوی برطرف کند و حل این مشکلات به پای کارنامه کاری رضایت‌بخش و مطلوب مرتضوی در این سازمان نوشته می‌شد در حالی که شاید اگر روسای پیشین تأمین اجتماعی نیز دست بازی در هزینه‌کرد منابع مالی داشتند و با مشکلات مالی ناشی از عدم بازپرداخت بدهی‌های دولت دست و پنجه نرم نمی‌کردند، می‌توانستند کارنامه مدیریتی خوب و کارآمد از خود به جا بگذارند.

بازپرداخت 35 هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تأمین اجتماعی، بهای پافشاری و حمایت حداکثری احمدی نژاد از سعید مرتضوی و تصدی وی بر سازمان تأمین اجتماعی بود.

اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که سعید مرتضوی برای ممانعت از استیضاح شیخ الاسلامی پذیرفته از سمت خود در تامین اجتماعی کناره گیری کند. این موضوع از طریق حداد عادل به نمایندگان اعلام شده است. حال باید منتظر ماند و دید رئیس بعدی تامین اجتماعی کیست و آیا دولت باز هم در پی حل مشکلات این سازمان خواهد بود تا از نابودی و ورشکستگی آن جلوگیری کند.

کد خبر 166264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز