یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه، یارانه سوخت هواپیما از سال آینده حذف خواهد شد.

محمد مهدی مفتح مخبر کمیسیون تلفیق در جمع خبرنگاران با تشریح مصوبات این کمیسیون، با بیان اینکه  یارانه سوخت هواپیما در سال آینده حذف می‌شود، افزود: از این محل 500 میلیارد ریال درآمد حاصل شده که 300 میلیارد آن به فرودگاه امام خمینی (ره) و 200 میلیارد ریال آن نیز به راه‌های روستایی اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ما، این مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تصویب نهایی در صحن مجلس، موجب افزایش تقریبا دوبرابری  قیمت بلیت هواپیما در سال آینده خواهد شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، در سال آینده 475 میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات در امر اشتغال و مسکن جوانان به شورای عالی اشتغال اختصاص خواهد یافت و همچنین 120 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه نیز در اختیار ستاد مردمی ‌رسیدگی به دیه قرار خواهد گرفت تا نسبت به آزادسازی زندانیان سرپرست خانوار اقدام نمایند.

فتح خاطرنشان کرد: 500 میلیارد تومان از بازگشت وام‌های بانک کشاورزی که از محل اعتبارات حساب ذخیره ارزی پرداخت شده بابت بدهی دولت به این بانک نزد آن باقی خواهد ماند و همچنین، 180 میلیارد تومان برای پوشش 300 هزار خانوار که در نوبت کمیته امداد امام خمینی  هستند در اختیار این کمیته قرار خواهد گرفت. وی اضافه کرد: 50 میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌های دولتی در سال آینده با معرفی کمیته امداد امام خمینی پرداخت خواهد شد.

امتیازات جانبازی برای جانبازان 20 درصد به بالا

مفتح افزود: بر اساس یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه، کلیه احکام صادره در بودجه 85 که امتیازاتی به جانبازان 25 درصد به بالا داده بود در بودجه سال 86 به جانبازان 20 درصد به بالا تعلق می‌گیرد و وزارت مسکن مکلف شد حداقل 30 درصد آپارتمان‌های مسکونی اجاره‌ای خود را به ایثارگران و جانبازان اختصاص دهد.

60 میلیارد ریال برای آموزش متقاضیان وام‌های زودبازده

به گفته مفتح، با توجه به مشکلی که در رابطه با وام‌های زودبازده و اشتغال‌زا وجود دارد برای کسانی که این وام‌ها را می‌گیرند جهت آموزش کسب‌وکار و کارآفرینی، در بودجه سال 86 بالغ بر60 میلیارد ریال برای آموزش متقاضیان وام‌های زودبازده در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

مخبر کمیسیون تلفیق اضافه نمود: در راستای تشویق بخش غیردولتی به احداث سیلو و انبارهای گندم، کمیسیون تلفیق مقرر کرد تا وزارت بازرگانی در ازای هر ماه نگهداری گندم توسط بخش غیردولتی، کشاورزان و یا کارخانجات آردسازی تا 2 درصد قیمت تضمین گندم را به آنها پرداخت کند.

وی افزود: برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی 3 تا 5 درصد اعتبارات عمرانی هر استان برای احداث گلخانه، دامداری و شیلات با روش‌های نوین تخصیص خواهد یافت.

مفتح ادامه داد: مقرر شد 150 میلیارد تومان اعتبار به مناطق محروم به صورت 100 درصد  تخصیص یافته اختصاص داده شود تا به آسفالت راههای روستایی، بهسازی روستاها، آموزش و بهداشت این مناطق اختصاص یابد.

مخبر کمیسیون تلفیق اضافه کرد: در راستای اجرای قانون تامین مسکن فرهنگیان دولت مکلف به پرداخت 6 درصد سود و کار مزد تسهیلات مسکن فرهنگیان شد، که این امر شامل وام‌هایی که در گذشته نیز پرداخت شده می‌شود.

کد خبر 16624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز