شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع گفت: میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگیها مربوط به خلیج فارس است.

محمد درویش با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی یکی از مهمترین مشکلات زمین در کشور است.

به گفته وی، دایره گسترش آلودگی‌های آب‌های سطحی هم اکنون به آب‌های مرزی مانند خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر رسیده است.

درویش اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگی‌ها مربوط به خلیج فارس است.

به اعتقاد درویش، دریای خزر نیز یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست و دو گونه مهم ماهی خاویار و کیلکا در آن رو به نابودی و انقراض هستند.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع  با اشاره به قانونی که اخیرا توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است افزود: در این قانون سکونتگاه‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت حتما باید به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز باشند که این قانون در صورت اجرا شدن از ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و دیگر انواع پساب به داخل دریاها ، تالابها و رودخانه ها ممانعت می‌کند.

درویش در پاسخ به اینکه سالهاست تجهیز سکونتگاه‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت به سیستم تصفیه فاضلاب مطرح است اما اجرا نشده است گفت: از سال گذشته این موضوع تبدیل به قانون شده است و معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست بایستی پیگیر اجرای آن باشد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله چهارم تنها به 30 در صد از اهدافش رسید، تصریح کرد: اینکه برنامه پنجم توسعه به چند درصد از قوانین و اهدافش خواهد رسید به پیگیری سازمان‌های نظارتی و رسانه‌ها بستگی دارد.

کد خبر 166185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز