همشهری آنلاین: دانشمندان با استفاده از سلول‌های بنیادین دست ورزی شده ژنتیکی توانستند به جستجوی سلول‌های آلوده به ویروس بیماری ایدز پرداخته و این سلول‌ها را نابود کنند.

T Cell

با وجود اینکه در حال حاضر هیچ داروی قطعی برای درمان بیماری ایدز وجود ندارد،‌ بدن به خودی خود از سلول‌هایی برخوردار است که می‌تواند با ویروس HIV مقابله کند،‌ تنها مشکل این است که تعداد این سلول‌ها برای رهایی از بیماری در بدن کافی نیست.

در سال 2009 دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس آزمایشی را انجام دادند که در آن توانستند سلول‌هایی به نام CD8 سیتوتاکسیک T که به سلول‌های ضد عفونت T شهرت دارند را از سلول‌های بنیادین انسانی که دچار تغییرات ژنتیکی شده بودند،‌ به وجود آورند.

اکنون در راستای همان مطالعه محققان دریافته‌اند که این سلول‌های مهندسی شده می‌توانند در درون ارگانیزم زنده به جستجوی عفونت ناشی از HIV پرداخته و آنها را بیابد. در این مطالعه جدید سلول‌های T مهندسی شده به بدن موشی که دارای سلول‌ها، ژن‌ها و نسوج انسانی بود وارد شدند. نتیجه این آزمایش نشان داد سلول‌های وارد شده نه تنها از میزان عفونت بیماری در جریان خون می‌کاهند،‌ بلکه تعداد سلول‌های T CD4 نیز افزایش پیدا می‌کند،‌ این سلول‌ها سلول‌های گلبول سفید هستند که در مقابله با عفونت نقش مهمی به عهده دارند و معمولا پس از ابتلا به ایدز در بدن افزایش پیدا می‌کنند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد سلول‌هایT معرفی شده به بدن موش توسعه یافته و به دیگر اندام‌ها که عفونت ایدز در آنها دیده می‌شود،‌ مهاجرت می‌کند. محققان اکنون ساخت سلول‌هایی را آغاز کرده‌اند که می‌توانند به بخش‌هایی خاص از ویروس HIV حمله کند.

کد خبر 166180
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز