همشهری آنلاین: با بررسی آخرین نتایج نظرسنجی‏‌ها در فرانسه تنها 9 روز به زمان برگزاری انتخابات می‌توان دریافت که میزان شانس رئیس جمهوری فعلی برای پیروزی در انتخابات از اول آوریل تاکنون افزایش یافته است.

دوره ریاست جمهوری فرانسه پنج ساله است و دور اول انتخابات 22 آوریل (سوم اردیبهشت) و دور دوم ششم مه (هفدهم اردیبهشت) برگزار می شود.

شورای قانون اساسی فرانسه که مرجع تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور است، ده نامزد را برای رقابت با یکدیگر انتخاب کرده است.

نیکلا سارکوزی از حزب اتحاد برای جنبش مردمی، اوا ژولی از حزب سبز (طرفداران محیط زیست) سیاستمدار 69 ساله، مارین لوپن از حزب راستگرای افراطی، ژان لوک ملانشون از حزب چپگرای افراطی، فیلیپ پوتو از حزب جدید ضد سرمایه داری، ناتالی آرتو از حزب کارگران، ژاک شومیناد از حزب هبستگی و پیشرفت سیاستمدار 71 ساله، فرانسوا بایرو از حزب اتحاد برای دموکراسی، فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست و نیکلا دوپنتنیون از حزب جمهوریت از جمله نامزدهای انتخاباتی هستند.

طبق قوانین انتخاباتی فرانسه دو نامزدی که در دور نخست انتخابات بیشترین آرا را کسب کنند وارد مرحله دوم می شوند. تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا 20 آوریل یعنی دو روز پیش از آغاز دور نخست انتخابات ادامه دارد.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نامزدهای انتخاباتی تلاش می کنند که با دادن وعده هایی آرای خود را افزایش داده و شانس خود را در این انتخابات بالا ببرند.

در این بین موسسات نظرسنجی به تکاپو افتاده و نظرسنجی های مختلفی را از دوماه گذشته تاکنون منتشر کردند که نتایج این نظرسنجی در ماه گذشته در برخی از روزها شیب مثبت برای سارکوزی و در نقطه مقابل شیب منفی برای اولاند و بالعکس داشته است.

در این گزارش تلاش کردیم تا به بررسی نظرسنجی‌های اخیر توسط موسسات فرانسوی و میزان آرای رای دهندگان به نامزدهای انتخاباتی در دو مرحله اول و دوم بپردازیم.

طبق بررسی نتایج نظرسنجی ها متوجه شدیم که رای دهندگان فرانسوی در روزهای 30 مارس تا 11 آوریل سارکوزی، در روزهای 29 تا 30 مارس اولاند و در روزهای 22 تا 27 مارس سارکوزی را به عنوان رئیس جمهوری آتی کشورشان انتخاب کردند که این موضوع نشان می دهد با نزدیک شدن به زمان انتخاب شمار حامیان رئیس جمهوری فعلی افزایش یافته است.

نظرسنجی موسسه Ifop در روزهای ششم تا یازدهم آوریل نشان می دهد که فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست 27 درصد آرا را از آن خود می کند، این درحالیست که نیکلا سارکوزی 28 درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهد.

نتایج این نظرسنجی درحالیست که نظرسنجی Ipsos در روزهای ششم تا هفتم آوریل نشان داده بود اولاند 28.5 درصد آرا را کسب می کند و سارکوزی 29 درصد را از آن خود می‌کند.

کد خبر 165967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز