همشهری آنلاین: امید فرخزاد پزشک و دانشمند ایرانی بیمارستان زنان بیرگام و از دانشمندان ارشد پروژه تحقیقاتی که با مشارکت چندین موسسه و دانشگاه منجر به تولید نوعی داروی کارآمد برای درمان سرطان شده است در توضیح درباره فناوری به کار گرفته شده در ساخت داروی جدید، این فناوری را عاملی برای مقرون به صرفه ساختن تولید داروهای سرطانی می‌داند.

امید فرخزاد در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: امیدوارم روزی این دارو بتواند به بسیاری از بیماران سرطانی در ایران و سرتاسر جهان کمک کند. فناوری نانوذرات هدف گیری شده ما که Accurin خطاب می‌شود امکان تولید سریعتر و کم ریسک تر با هزینه پایین تر داروهای سرطانی را به وجود می‌آورد که به این شکل تولید داروهای هدف‌گیری شده از قبیل BIND-014 مقرون به صرفه تر و برای تمامی بیماران قابل دسترس‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: این دارو اولین نانو داروی برنامه ریزی شده و هدف‌گیری شده در جهان است که در دوره‌های آزمایش‌های بالینی انسانی به کار گرفته شده است. همچنین این دارو در نوع خود اولین دارویی است که توانسته به مرحله ارزشیابی بالینی دست پیدا کرده و تمرکز دارویی بالا و متنوعی را به واسطه هدف گیری داروهای محصور در کپسول‌های نانویی، مستقیما در منطقه تومور به نمایش بگذارد، به این شکل شیوه درمان سرطان از امنیت و کارایی بالاتری بهره خواهد برد.

فرخزاد ادامه داد: معمولا تولید یک دارو به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و از این رو است که قیمت داروها پس از تولید تا این اندازه بالا است، با این همه فناوری Accurin به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم داروهای تاثیرگذارتر و مقرون به صرفه‌تری برای سیستم بهداشت تولید کنیم.

این محقق بیمارستان زنان بیرگام در ادامه به همشهری آنلاین گفت: نام فناوری نانوذرات هدف گیری شده Accurin برگرفته از واژه Accurate است به این مفهوم که این داروها در تخریب هدف‌های خود از دقت بالایی برخوردارند. اولین نانودارویی که به واسطه این فناوری تولید شده و مورد آزمایش قرار گرفته BIND-014 نام دارد که همانطور که گفته شد نتایج امیدوار کننده‌ای از آزمایش بر روی آن به دست آمده است.

کد خبر 165782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز