همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود بر ضرورت پایبندی همگان به طرح کوفی عنان و توقف خشونت‌ها با نظارت ناظران بین‌المللی تاکید کرد.

لاوروف و ولید المعلم بر اجرایی شدن طرح کوفی عنان تاکید کردند

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در مسکو عنوان داشت: پیشنهادات خود را درخصوص اجرای طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل به سوریه در دیدار با المعلم ارائه دادیم. معتقدیم که طرف سوری می‌تواند فعال‌تر عمل کند.

وی در ادامه افزود: برخی شریکان منطقه‌ای و بین‌المللی مخالفان سوری حتی قبل از منصوب شدن کوفی عنان، از شکست ماموریت وی سخن می‌گفتند. ما از تمام طرف‌های سوری می‌خواهیم برای توقف خشونت‌ها تلاش کنند و این مساله را در نشست گروه هشت مطرح خواهم کرد.

لاوروف همچنین عنوان داشت: برای اجرای طرح کوفی عنان باید نیروهای امنیتی از شهرهای مختلف سوریه خارج شوند و درگیری‌ها متوقف گردد. ما با پیشنهاد حضور ناظران بین‌المللی در سوریه و انتقال آنها از بلندی‌های جولان به داخل سوریه موافقت کردیم.

وی در ادامه افزود: این مساله مهم است که دولت سوریه در شرایط کنونی به تعهداتش پایبند باشد و گروه‌های قدرتمند بین‌المللی بر گروه‌های مخالف در این خصوص اعمال نفوذ کنند. ناظران بین‌المللی نیز در بررسی‌های خود به ما اعلام خواهند کرد که چه گروهی به این طرح پایبند بوده و چه گروهی پایبند نبوده است.

لاوروف همچنین تاکید کرد: پوشش واقع‌گرایانه مسائل در سوریه بسیار مهم است و بخشی از طرح عنان به شمار می‌آید. ما از دولت و مخالفان سوریه می‌خواهیم علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه کاری انجام ندهند و شرایط امنیتی را برای ورود آنها به تمام مناطق سوریه فراهم کنند.

وی در ادامه افزود: مردم سوریه باید بتوانند بدون مداخله بیگانگان سرنوشت خود را تعیین کنند. توقف خشونت‌ها برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه و آغاز مذاکرات فراگیر بسیار مهم است. ما تقریبا به صورت روزانه با دولت سوریه در ارتباطیم و جدول کاری مخفیانه‌ای در این زمینه نداریم.

لاوروف همچنین تاکید کرد: ما در جریان اقدامات صلیب سرخ بین‌المللی در سوریه هستیم. آنها در اکثر مناطق مورد نزاع و درگیری‌ حضور دارند و با صلیب سرخ سوریه در ارتباط هستند. همکاری غیر سیاسی این دو نهاد بسیار خوب است. ما کمک‌های خود را برای تمام مردم سوریه ارسال می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید اقدامات تروریستی در دمشق و دیگر شهرهای سوریه ریشه‌یابی شود. درخصوص انتشار اخباری در زمینه درخواست دولت سوریه درباره دریافت تضمین‌های مکتوب از مخالفان سوریه باید بگویم که در دیدار با ولید المعلم چنین بحثی صورت نگرفت. طرف سوری فقط می‌خواهد از طرف کوفی عنان واکنش مخالفان این کشور را درخصوص طرح عنان دریافت کند. من این مساله را در تماسم با کوفی عنان بررسی خواهم کرد.

ولید المعلم نیز در این کنفرانس خبری عنوان داشت: دیدگاه‌های دو کشور به یکدیگر نزدیک است. ما در این دیدار اقدامات سوریه را برای نشان دادن حسن نیتش در قبال طرح کوفی عنان بررسی کردیم. دولت سوریه برخی یگان‌های ارتش را از برخی استان‌ها خارج کرده است تا یکی از بندهای طرح کوفی عنان اجرا شود. ما به 28 شبکه و پایگاه خبری اجازه ورود به سوریه دادیم و تعدادی از بازداشت شدگان طی درگیری‌های اخیر سوریه آزاد شده‌اند.

وی در ادامه افزود: توقف همیشگی و دائم خشونت‌ها در تمام اشکال خود و از سوی هر گروهی به نفع دولت سوریه است البته این روند باید با نظارت ناظران بین‌المللی صورت گیرد تا هیچ طرفی آتش بس را نقض نکند.

المعلم همچنین تاکید کرد: ما از کوفی عنان خواستیم تا با گروه‌های مسلح و کشورهای حامی آنها تماس برقرار کند و نتیجه رایزنی‌های خود را به ما اعلام کند. توقف خشونت‌ها باید همزمان با ورود هیات ناظران بین‌المللی به سوریه صورت پذیرد. دولت سوریه باید مذاکره آماده است؛ البته اگر مخالفان به طرح کوفی‌عنان پایبند باشند.

وی در ادامه افزود: دولت سوریه به اقدامات خود برای نشان دادن حسن نیتش ادامه می‌دهد. برخی شبکه‌ها مانند الجزیره، العربیه و فرانس 24 برنامه‌ها و اهداف خاصی دارند که بخشی از نقشه‌های طراحی شده علیه سوریه است. اگر گزارش‌های تولیدی آنها در راستای نقشه‌ها نباشد، پخش نمی‌شود. ما از پوشش خبری واقع‌گرایانه درخصوص مسائل سوریه و از ورود قانونی خبرنگاران به کشور استقبال می‌کنیم نه اینکه آنها با هماهنگی گروه‌های مسلح وارد سوریه شوند.

المعلم هم‌چنین تاکید کرد: ما خواهان آن نیستیم که گروه‌های تروریستی مسلح و یا طرف‌های منطقه‌ای به ما تضمین‌های مکتوب ارائه دهند. بلکه از کوفی عنان خواستیم تا با این گروه‌های مسلح تماس برقرار کند و خود وی تضمین هایی به ما بدهد چرا که معتقدیم گروه‌های مسلح در سوریه دست به اقدامات تروریستی می‌زنند.

در ادامه این کنفرانس خبری لاوروف افزود: باید جامعه جهانی به مخالفان مسلح دولت سوریه نیز فشار بیاورد تا به طور کامل طرح عنان را اجرا کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در خصوص دخالت ناتو در سوریه نیز گفت: با اشاره به اقدامات ناتو در لیبی و پیامدهای وخامت‌بار آن، این مساله هم اکنون مطرح نیست.

سرگئی لاوروف درخصوص ایجاد مناطق تحت حمایت ارتش ترکیه در خاک سوریه نیز گفت: ترکیه یک کشور مستقل است و می‌تواند هر اقدامی در خاک خود انجام دهد و ما از وجود چند هزار آواره سوری در خاک این کشور اطلاع داریم. اما هر گونه اقدام در سرزمین سوریه به دولت سوریه بر می‌گردد و دولت این کشور است که وظیفه حمایت از خاک خود را دارد.

وی افزود: ترکیه نیز بر پایبندی به طرح کوفی عنان تاکید دارد و در تماس تلفنی که با همتای ترک خود داشتند او نیز تاکید کرده است که هیچ گاه اقدام یک جانبه‌ای درخصوص پرونده سوریه انجام نخواهد داد.

ولید المعلم نیز در این خصوص گفت: سوریه حق خود می‌داند که هر اقدامی برای حمایت از خاک خود انجام دهد. اما متاسفانه ترکیه هم اکنون به مشکلی برای سوریه تبدیل شده است و مقامات این کشور باید به طرح عنان که بر ضرورت احترام به حاکمیت دیگر کشورها تاکید دارد، پایبند باشند.

المعلم افزود: ترکیه پایگاه‌هایی برای آموزش مخالفان مسلح تاسیس کرده و به آنها سلاح و امکانات می‌دهد و آنها را کمک می‌کند تا از طریق مرزهای مشترک وارد خاک سوریه شوند و اقدام به اجرای عملیات کند که این مساله با طرح کوفی عنان مغایرت کامل دارد.

وزیر امور خارجه سوریه افزود: چگونه می‌شود که خشونت‌ها متوقف شود در حالی که ترکیه برای کمک به گروه‌های مختلف به آنها اجازه می‌دهد تا اسلحه قاچاق کنند و این مساله با طرح کوفی عنان که خلع سلاح کامل را خواستار است در تضاد است.

ولید المعلم هم‌چنین عنوان داشت، دولت این کشور هم‌اکنون برخی از نیروهای امنیتی را از برخی از شهرهای سوریه خارج کرده است و طرح آتش‌بس با میانجی‌گری سازمان ملل باید همزمان با استقرار هیات ناظران بین‌المللی آغاز شود.

سرگئی لاوروف نیز در پایان این کنفرانس خبری گفت: برای مسکو این مهم است که هم اکنون درخصوص پرونده سوریه چه کار باید بکنیم و به همین دلیل از همه طرف‌های موجود در پرونده سوریه می‌خواهد تا به طرح کوفی عنان پایبند باشند.

کد خبر 165738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز