همشهری آنلاین: هفته نامه خبری اشپیگل روز سه شنبه از حمایت جنبش صلح آلمان از اظهارات ضد اسرائیلی گونتر گراس، شاعر و برنده جایزه نوبل این کشور، خبر داد.

جنبش صلح آلمان از موضع گونتر گراس در انتقاد از اسرائیل حمایت کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا از برلین، پیتر استراتینسکی، سخنگوی جنبش صلح آلمان، گفت: نباید از اظهارات ضد اسرائیلی گراس انتقاد کرد؛ بلکه باید سیاستمدارانی را مورد انتقاد قرار داد که با تشدید تحریم ها علیه ایران تنش در خاورمیانه را افزایش داده اند.

وی افزود: گراس حقیقت را در مورد برنامه هسته ای مخفیانه اسرائیل بیان کرده است؛ زیرا رژیم صهیونیستی بیش از 250 کلاهک اتمی در اختیار دارد و از پیوستن به پیمان عدم تکثیر تسلیحات هسته ای سرباز می زند، همچنین اجازه بازدید ناظران از تاسیسات هسته ای خود را نمی دهد.

استراتینسکی تهدیدهای مستمر رژیم صهیونیستی علیه ایران را مورد انتقاد نیز قرار داد.

بر اساس این گزارش، هزاران نفر از مردم آلمان طی چهار روز گذشته و همزمان با برگزاری عید پاک در 80 شهر این کشور تظاهرات و با این اقدام حمایت خود را از مواضع گراس بیان کردند.

گونتر گراس هفته گذشته با سرودن شعری سیاست اسرائیل را موجب به خطرافتادن صلح جهانی دانست که با انتقاد بی سابقه رژیم صهیونیستی و لابی های آلمان حامی این رژیم مواجه شده است.

گراس هشتاد و چهارساله به عنوان مهم ترین شاعر و نویسنده معاصر آلمانی، نه تنها شخصیت برجسته ادبی در داخل کشور تلقی می شود، بلکه الگویی برای ارزش های اخلاقی در جامعه به شمار می آید.

انتقاد روزنامه هندی از  سیاست رژیم صهیونیستی نسبت به گونترگراس

از سوی دیگر روزنامه هندی ایندین اکسپرس روز سه شنبه در سرمقاله خود با تقبیح سیاستهای رژیم صهیونیستی و ممنوعیت دیدار 'گونترگراس' شاعر آلمانی منتقد این رژیم از فلسطین اشغالی نوشت: این شخصیت آلمانی و برنده جایزه نوبل، جنجالی را در سراسر اروپا با نگارش شعر انتقادیش بوجود آورده است .

به گزارش ایرنا این روزنامه پرمخاطب هندی در سرمقاله خود ضمن انتقاد از سیاست رژیم صهیونیستی نوشته است: گونتر گراس، در این شعر اسرائیل را به خاطر تهدید به حمله به تأسیسات هسته ای ایران به باد انتقاد گرفته است.

به نوشته این روزنامه هندی ،رژیم صهیونیستی در عوض ورود گراس را به اسراییل ممنوع کرد هرچند که این اقدام ظاهرا هیچ تاثیری بر روی گراس 84 ساله نخواهد داشت بلکه رژیم صهیونیستی ظاهرا یکبار دیگر نشان داد که نمی تواند هیچگونه انتقادی را از خود بدون اقامه اتهام ضدیهودیت تحمل کند.

ایندین اکسپرس در ادامه نوشت : گراس این اتهام ضد یهودیت را به دنبال انتشار شعر خود 'چه چیزی باید گفته شود' پیش بینی کرده بود.

'مخصوصا با توجه به اینکه یکبار دیگر کابوس افشاگری گراس را در سال 2006مبنی بر عضویت وی در اس.اس. در سن 17 سالگی در اذهان زنده می کند.

این روزنامه می نویسد: این افشاگری اعتماد آلمان را به این شخصیت سرشناس که تا حدود زیادی به عنوان وجدان اخلاقی این کشور تلقی می شود، ضعیف کرد.

نوشته های گراس به آلمان در تعیین دیدگاه سیاسی و اخلاقی خود بعد از جنگ کمک کرد، هرچند که گراس این بدنامی را پشت سر گذاشت ولی داد و فریاد در آلمان و اسرائیل بر سر شعر وی حاکی از آن است که زخم ها تاکنون بهبود نیافته اند.

به نوشته ایندین اکسپرس، تساوی اتوماتیک انتقاد از اسرائیل با ضد یهودیت، بدون توجه به صحت محتوای این شعر، یک هیولای کاذب است و آن باید همینگونه تلقی شود.

گراس به تساوی نادرست در استقرار اسرائیل و ایران در یک سطح اخلاقی متهم شد و انتقاد از سیاستهای اسرائیل بدون سو استفاده از اتهام ضدیهودیت باید ممکن باشد.

این روزنامه در ادامه می افزاید: نظریه ناخوشایند یک هنرمند یا نویسنده نباید بهانه ای برای انجام اقدام سیاسی معادل سانسور باشد و برای رژیم صهیونیستی ممنوعیت ورود گراس به اسراییل یک عمل شرم آور است.

کد خبر 165717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز