همشهری آنلاین: رئیس اداره آموزش مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی از ثبت نام 50 هزار نفر برای شرکت در هشتمین آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن که اول اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، خبر داد.

مرتضی خدمتکار

مرتضی خدمتکار، رئیس اداره آموزش مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن اعلام این خبر افزود: هشتمین آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم روز جمعه، اول اردیبهشت از ساعت 9 تا 12:30 در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این آزمون در سه بخش حفظ قرآن کریم شامل حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در سطوح مقدماتی و تکمیلی، نوجوانان، جوانان و بزرگسال و صرف و نحو عربی که خود به عنوان مقدمه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم مطرح هستند، برگزار می‌شود.

این حافظ قرآن کریم خاطرنشان کرد: رشته صرف و نحو عربی برای نخستین بار به آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم اضافه شده است. از آنجا که از دوره قبل، یعنی دوره هفتم، آزمون همه رشته‌ها به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود، بنابراین هر شخص می‌تواند فقط در یک رشته شرکت کنند.

رئیس اداره آموزش مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: در دوره هشتم از این آزمون، حدود 50 هزار نفر به شیوه اینترنتی ثبت نام کردند که در این بین 10 هزار نفر در بخش حفظ قرآن کریم و 40 هزار نفر در بخش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم ثبت نام کردند که این تعداد به نسبت دوره هفتم آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم رشد کرده است.

وی ضمن ارائه آمار مقایسه‌ای شرکت کنندگان گفت: در دوره هفتم این آزمون که در مهرماه سال 90 برگزار شد، 37 هزار نفر شرکت کردند و در دوره ششم آن که در اردیبهشت ماه سال 90 برگزار شد نیز 50 هزار نفر شرکت کردند.

خدمتکار در تحلیل عدم رشد شرکت کنندگان آزمون هشتم به نسبت سال گذشته اظهار کرد: بودجه آموزشی مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در سال 90 به صورت کامل تحقق نیافت و به همین خاطر تعداد شرکت‌کنندگان این دوره با آزمون مشابه در سال گذشته که در اردیبهشت ماه برگزار شد تقریباً برابر بود.

رئیس اداره آموزش مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی توضیح داد: البته باوجود عدم تحقق اعتبارات لازم در زمینه آموزشی، پیش بینی‌می‌کردیم که تعداد ثبت‌ نام کنندگان در آزمون هشتم کمتر از این باشد و با این روند، ثبت نام 50 هزار نفر در آزمون، با مقایسه با اعتبارات موجود، به عنوان رشد محسوب می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری از رشد اعتبارات لازم در بخش آموزشی بیان کرد: خوشبختانه با تحقق بودجه نیم درصد فعالیت‌های قرآنی و رشد اعتبارات دستگاه‌های قرآنی و مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، امید است بخشی از کمبود اعتبارات در سال 90 طی سال جاری جبران شود.

وی اضافه کرد: بیشترین تعداد ثبت‌ نامی‌ها در هشتمین آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم به ترتیب مربوط به استان خراسان رضوی با 5500 نفر و استان اصفهان با 4700 نفر است.

رئیس اداره آموزش مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که این اداره در سال 90 طراحی کرده بود، دوره‌های تربیت مربی تدبر در قرآن کریم بود که تاکنون بیش از 70 درصد از اهداف از پیش طراحی شده برای برپایی این دوره‌ها نیز تحقق یافته است. 

کد خبر 165682
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز