دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

فتانه انفرادی: کارشناسان بهداشت و سلامت در کشور معتقدند که روند جمعیتی کشور از جوانی و میانسالی به سمت سالمندی رو به گسترش است و براین اساس، در آینده، کشور با پدیده‌ای به نام سالمندی روبه‌روست.

به همین جهت باید تمهیداتی خاص برای برخورداری و بهره‌مندی سالمندان از امکانات بهداشتی و درمانی مطلوب، به منظور ارتقای سلامت این گروه از جمعیت کشور پیش‌بینی و فراهم شود. به گزارش اداره کل سلامت شهرداری تهران، در حال حاضر در شهرتهران حدود 500هزار سالمند وجود دارد که طبیعتا نیازهای هریک از آنها باید از سوی دولت و مسئولان کشور، مورد توجه قرارگیرد. با عنایت به اینکه این هفته با عنوان سلامت نامگذاری شده است با مهدی امیری، معاون ارتقای سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

  • چه برنامه‌ها و تمهیدات خاصی از سوی اداره کل سلامت شهرداری تهران پیش‌بینی شده است؟

با توجه به اینکه هفته سلامت از 18 تا 24فروردین نامگذاری شده بود، اداره کل سلامت شهرداری تهران، با توجه به عناوین روزها، برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است. براین اساس، عناوین هفته سلامت از18 تا 24 فروردین با عنوان، سالمندی و ورزش، سالمندی و آموزش همگانی، سالمندی و حوادث و بلایا، سالمندی و شهرهای دوستدار سلامت، سالمندی و همکاری‌های بین‌بخشی و سالمندی و مراقبت در برابر بیماری‌ها نامگذاری شده بود.

  • به چه دلیل برنامه‌های هفته سلامت امسال با محوریت سالمندی و سالمندان است؟

این رویکرد از سوی سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است و این سازمان نیز با توجه به نرخ رو به رشد سالمندان در جهان و بهداشت و سلامت این گروه از افراد جامعه این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

  • اداره کل سلامت شهرداری تهران چه اقدامات ویژه‌ای برای سلامت این گروه از جامعه پیش‌بینی کرده است؟

در 22 دهکده سلامت شهرداری تهران که در میدان‌های اصلی و بوستان‌های شهر مستقر شده‌اند، غرفه‌های سلامت به سالمندان خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهند.

  • چه خدماتی در بوستان‌ها و میدان‌های اصلی شهر به سالمندان ارائه می‌شود؟

در این غرفه‌ها مشاوره‌های گوناگون در زمینه‌های تغذیه مرتبط با سالمندی، انجام معاینات پزشکی مثل تست‌های فشارخون، قندخون و سایر معاینات ضروری سالمندان پیش‌بینی شده است.

  • آیا این خدمات فقط در دهکده‌های سلامت انجام می‌شود؟

خیر، علاوه بر دهکده‌های سلامت، شهرداری تهران با همکاری معاونت اجتماعی مترو، در 4پایگاه امام خمینی، تجریش، دروازه دولت و شهرری، پایگاه سلامت ایجاد کرده است و در این مکان‌ها نیز خدمات مشاوره‌ای و بهداشتی و درمانی انجام می‌شود.

  • علاوه بر تمهیدات پزشکی و بهداشتی، چه برنامه‌های دیگری پیش‌بینی شده است؟

در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، تورهای آموزشی و تفریحی شهر تهران ویژه اعضای کانون‌های سالمندی برگزار شده و در مناطق شهرداری، نمایش‌های میدانی با موضوع زندگی سالم، طول عمر بشر و سالمندی اجرا شده است .در برخی از میدان‌ها، پارک‌ها و مدارس، معاینات مختلف پزشکی برای تاکسیرانان سالمند انجام گرفته و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای سالمندان نیز، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

کد خبر 165561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز