دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

کرج- فتانه احدی: استان البرز با دارا‌بودن 4 شهرستان و شهرک‌های اقماری و جمعیت رو به افزایش، سال‌هاست که از نظر توزیع امکانات و خدمات فرهنگی کمبود دارد.

سالن سینما

برای مثال فردی که ساکن یکی از شهرهای اقماری کرج است برای تماشای یک فیلم روی پرده محکوم به صرف وقت و هزینه بسیاری است تا خود را به یکی از 3سینمای داخلی شهر کرج برساند و از خدمات فرهنگی و تفریحی اندک این کلانشهر بهره‌مند شود.

با نگاهی به پیشینه ساخت سینماهای کرج می‌بینیم که سینما سپنتا سال‌هاست که در دست ساخت است اما هنوز با وجود گذشت زمان زیاد به بهره‌برداری نرسیده و شهروندان در انتظار افتتاح سینمایی هستند که به گفته مسئولان، بسیار مجهز است. سینمای هجرت، دیگر سینمای کرج به‌دلیل موقعیت نامطلوب جغرافیایی مورد استقبال عموم واقع نمی‌شود و سینما نبوت که گویا قرار بود سال‌های خیلی دور ساخته شود، هنوز ساخته نشده است.

گره را چه کسی باز می‌کند؟

معاون هنری و سمعی بصری اداره فرهنگ و ارشاد استان البرز درخصوص احداث سینما می‌گوید: دولت برای ساخت سینما شرایط بسیار آسانی در نظر گرفته است؛ آن‌قدر سهل که با دادن تسهیلات و پرداخت وام به متقاضی، اجازه داده تا بنای سینما را به‌صورت50 درصد تجاری و 50 در صد فرهنگی بسازد. ابراهیم گله‌دار‌زاده تصریح می‌کند: حتی ابتدا اجازه راه‌اندازی بخش تجاری را می‌دهند تا بعد از سوددهی، صاحب سینما به بازپرداخت وام خود اقدام کند. وی تأکید می‌کند: کسی در این کار موفق است که عاشق سینما باشد، نه اینکه فقط به فکر منافع اقتصادی باشد. گله‌دار‌زاده درخصوص سینما هجرت که سال‌هاست در وضعیت نامطلوب قرار دارد، می‌گوید: سینما هجرت در گذشته در محل مناسبی واقع شده بود اما هم‌اکنون با گسترش شهر و افزایش جمعیت، دیگر ویژگی سابق را ندارد.

وی می‌افزاید: با بازدیدی که به تازگی از سینما هجرت شد و باتوجه به موقعیت منطقه، قرار است که این سینما به جای دیگری منتقل شود اما تا زمان انتقال، اقداماتی درخصوص نوسازی این مکان انجام شده است. روکش صندلی‌ها تعویض و سیستم صوتی و برقی سینما تجهیز شده تا مراجعان بتوانند بهره بیشتری از این سینما ببرند. وی درخصوص کمبود سینما در کرج و شهرستان‌های استان می‌گوید: کرج دارای 3 سینماست که این سینماها برای کرج با این وسعت و جمعیت بسیار کم است و تصمیماتی برای احداث سینمای دیگر در کرج گرفته شده است.

وی می‌افزاید: علاوه براین در طالقان، نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد اصلا سینمایی وجود ندارد که مردم از آن استفاده کنند و مردم مجبورند برای رفتن به سینما به کرج بیایند که دوری راه باعث می‌شود این اتفاق خیلی به ندرت بیفتد.

گله‌دار‌زاده می‌افزاید: سینمای خوب باید تمامی امکانات رفاهی را برای مراجعان داشته باشد، حتی باید پارکینگ برای پارک خودرو داشته باشد که سینمادوستان را به دردسر و زحمت نیندازد. وی درخصوص سینما سپنتا که با گذشت سال‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده، می‌گوید: از مدیر سینما خواسته شده بود سینما در سال90 به بهره‌برداری برسد که با این برنامه سال آینده جشنواره فیلم فجر در این سینما افتتاح شود. این سینما که در خیابان طالقانی جنوبی واقع شده است دارای 7‌سالن، بازارچه، باشگاه ورزشی و پارکینگ است. معاون هنری و سمعی بصری اداره فرهنگ و ارشاد استان البرز درخصوص سینمای دیگری که ساخت آن سال‌هاست مسکوت مانده، می‌گوید: سال‌ها پیش قرار بود در مجاورت پارک نبوت سینمایی ساخته شود که به دلایلی نامعلوم ساخته نشد. امسال با جلساتی که در استانداری با حضور مسئولان برگزار شد، قرار است کار ساخت این سینما به‌زودی انجام شود. بر این اساس باید در سال91 شاهد یک اتفاق بسیار خوب که 14‌سال منتظرش بودیم، باشیم.

گله‌دار‌زاده ادامه می‌دهد: در هشتگرد هم تسهیلات میلیاردی برای احداث سینما اختصاص داده شده است و به‌زودی شاهد افتتاح سینمایی با 4 سالن در این منطقه خواهیم بود که بعد از آن برای ساخت سینما در طالقان و نظرآباد هم تصمیمات اتخاذ شده اجرا می‌شود.

وی می‌گوید: تا 10‌سال دیگر سینماها اکثرا سه‌بعدی خواهند شد و ما از امروز باید به فکر سال‌های آینده باشیم. باید به این تکنولوژی اندیشید؛ نه تنها به افزایش سینماها و تجهیز آن بلکه باید به به‌روزرسانی آن هم اندیشید تا اگر در 5‌سال آینده سینمای ایران پخش فیلم سه بعدی را آغاز کرد سینماهای کرج آمادگی اکران این نوع فیلم را داشته باشند.

گله‌دار‌زاده می‌گوید: به‌طور متوسط در هر ماه یک هزار و 6 سانس فیلم در سینماهای کرج اکران می‌شود و این در حالی است که طی 6‌ماه حدود 50‌هزار تماشاگر به سینماها برای تماشای فیلم می‌روند. براین اساس ماهانه یک میلیارد و 242‌میلیون و 815‌هزار ریال بلیت در این استان به فروش می‌رسد و بیشترین فروش به‌ترتیب در سینما‌های ساویز، هجرت و فردیس است. این مسئول می‌گوید: در سینما ساویز 30هزار نفر در ماه، در سینما هجرت 8‌هزار و 50 نفر در ماه و در سینما فردیس بیش از 10‌هزار نفر در ماه به تماشای فیلم می‌نشینند. وی می‌گوید: با توجه به استقبال مردم از سینما باید هرچه زودتر برای احداث سینماهای بیشتر اقدام کرد.

کد خبر 165465

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز