یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: یکی از مسئولان شورای‌عالی اطلاع‌رسانی گفته: ای‌میل ملی از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است.

البته با توجه به اینکه تا‌کنون چند ای‌میل ملی در کشور راه‌اندازی شده و چند ای‌میل ملی دیگر نیز در دست راه‌اندازی است ابتدا تصور کردیم نخستین ای‌میل ملی مد نظر است، اما با توجه به اینکه هنگام ورود به سامانه ای‌میل ملی iran.ir از شما خواسته می‌شود تدابیر امنیتی را نادیده گرفته و بدون پروتکل امنیتی ssl وارد سایت شوید بعید است چنین حرفی در مورد این ای‌میل ملی زده شده باشد اما با دقت بیشتر در سخنان این مقام مسئول متوجه شدیم که منظور ای‌میل ملی دوم با آدرس chmail.ir است.

سعید سالاریان در این باره گفته است: «در این سامانه نسبت به حفظ حریم شخصی و دسترسی به اطلاعات شهروندان، حساسیت و دقت خاصی مدنظر قرار گرفته است. ما برای حفظ حریم هموطنان در این سامانه پست‌الکترونیکی بومی، اطمینان خاطر جدی به کاربران می‌دهیم، چرا که از نظر هک و شکستن حریم نسبت به دسترسی اطلاعات افراد دقت بسیاری شده است. در ای‌میل ملی مذکور امکان ذخیره‌سازی‌ اطلاعات افراد و فایل‌های پیوستی وجود دارد و کاربر می‌تواند این اطلاعات را به صورت کاملا خصوصی حفظ کند به‌طوری که هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.»

البته این فقط یک ادعا ست چرا که قوانین و مقرراتی که کاربران هنگام ثبت نام در این سامانه مجبور به پذیرش آن هستند مواردی غیر از آنچه گفته شده را بیان می‌کند ازجمله اینکه در بخش قوانین سایت مذکور آمده است: «شما تصدیق و تأیید می‌کنید که هر توقف دائمی یا موقت سرویس‌ها، براساس صلاحدید چاپار، می‌تواند بدون اطلاع قبلی به شما صورت پذیرد. شما تصدیق و تأیید می‌کنید، چاپار براساس صلاحدید یا تخلف شما از شرایط موافقتنامه، اجازه خواهد داشت که از دسترسی شما به حساب کاربریتان و نیز استفاده از سرویس، جلوگیری کند.

قابل ذکر است، حساب کاربریتان شامل، جزئیات حساب کاربریتان یا هر فایل یا محتویات دیگر در آن است. شما تصدیق و تأیید می‌‌کنید که چاپار براساس صلاحدید خود، می‌تواند بر میزان حجم ارسال و دریافت‌های شما (مانند میزان حجم بارگذاری فایل و...) ونیز بر میزان فضای ذخیره‌سازی‌ (مانند میزان حجم صندوق ارسال و دریافت و...) اعمال تغییر کند، شما تأیید می‌کنید که از حساب کاربریتان و محتویات سرویس یا سرویس‌های مورد استفاده خود پشتیبان تهیه می‌‌کنید و درصورت بروز هرگونه مشکل، چاپار هیچ‌گونه مسئولیتی در برابر از بین رفتن اطلاعات شما (حساب کاربریتان و محتویات سرویس مورد استفاده) و نیز بازیابی آنها، نخواهد داشت.»

چگونه است که این مقام مسئول در بیان شفاهی اعلام می‌کند که اطلاعات کاربران برای همیشه حفظ خواهد شد اما در موافقتنامه امنیتی که کاربر را مجبور به امضای آن می‌کند صراحتا اعلام می‌کند هیچ‌گونه مسئولیتی در برابر از بین رفتن اطلاعات شما (حساب کاربریتان و محتویات سرویس مورد استفاده) و نیز بازیابی آنها، نخواهد داشت!

ممکن است گفته شود که چنین موافقتنامه‌هایی در مورد همه سرویس‌های اینترنتی خارجی وجود دارد، بله اما آنها هیچ وقت ادعا نکرده‌اند که مسئول حفظ اطلاعات کاربران هستند، بلکه برعکس از کاربران امضا می‌گیرند که مجازند اطلاعات آنها را مشاهده، ذخیره و کاوش کنند. بهتر است در مورد راه‌اندازی سرویس‌های اینترنتی در سطح ملی با کاربران صریح و صادق باشیم. به‌نظر می‌رسد بهترین تبلیغ برای ای‌میل ملی، خدمات هاستینگ آنها در داخل کشور باشد و اینکه درصورت ایجاد اشکال در دسترسی کاربران، آنها می‌توانند با تلفن، نامه یا مراجعه حضوری رفع اشکال کنند. اگر این مزیت را از کاربران بگیریم ای‌میل ملی فرقی با دیگر ای‌میل‌ها نخواهد داشت.

کد خبر 165399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز