یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیمیدانان دانشگاه کالیفرنیا موفق به تولید نخستین ساختار مولکولی با وضوح بالا شدند که هنگامی که به مواد ژنتیکی ویروس هپاتیت متصل شود، مانع از تکثیر آن می‌شود

مهار تکثیر ویروس هپاتیت C

به گزارش ایسنا، ساختار مولکولی تولید شده، شمای دقیقی را برای طراحی دارویی که بتواند تکثیر ویروس هپاتیت را مهار کند، در اختیار محققان قرار می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، ساختمان این مولکول به گونه‌ای است که باعث می‌شود RNA ویروس هپاتیت C، قسمتی از ساختمان لولایی شکل خود را باز کند، سپس این مولکول که از مهارکننده‌ها مانند یک دستکش محافظت می‌کند، توانایی تکثیر را از ویروس هپاتیت C سلب می‌کند.

این مولکول شاخه‌ای از گروه ترکیباتی به نام بنزیمیدازول (benzimidazoles) است که در توقف تولید پروتئین‌های ویروسی در سلول‌های مبتلا شناخته شده‌اند.

ساختار اتمی سه بعدی این مولکول توسط کریستالوگرافی تعیین شده است. بلورشناسی یا کریستالوگرافی، علمی است که به قوانین حاکم بر حالت بلورین مواد جامد، آرایش اتمی-مولکولی بلورها، خواص فیزیکی و شیمیایی و ساخت، رشد و شناسایی بلورها می‌پردازد.

با استفاده از کریستالوگرافی امکان تصویربرداری از یک مولکول زیستی بسیار مهم، در حالی که با سرعت بسیار زیاد فعالیت می‌کند، فراهم شده است.

یافتن راهی برای توقف روند تکثیر ویروس هپاتیت C می‌تواند به طور موثری عفونت‌های ویروسی هپاتیت را درمان کند، اما تا به امروز دانشمندان ترکیبات مهارکننده اندکی را که بتواند به طور مستقیم بر روی ژنوم ریبونوکلئیک اسید ویروس عمل کند، شناسایی کرده‌اند.

هپاتیت، بیماری ویروسی مزمنی است که یکصد و 70 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. ابتلا به هپاتیت C می‌تواند منجر به بیماری مزمن کبدی و در صورت پیشرفت، باعث سیروز (فرسودگی کبد) و در گروهی از افراد باعث سرطان کبد شود.

کد خبر 165355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز