همشهری آنلاین: اخوان‌المسلمین اعلام کرد رئیس حزب را به عنوان کاندیدای جایگزین در صورت رد صلاحیت کاندیدای اولش، معرفی می‌کند.

fa-shater-morsi

قدرتمند‌ترین حزب سیاسی مصر به خاطر نگرانی از دخالت نظامیان حاکم و استفاده از کمیته انتخابات برای ردصلاحیت کاندیدای اسلام‌گراها برای بالابردن شانس پیروزی مقام‌های رژیم پیشین، چنین تصمیمی گرفته است.

انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر که برای اوخر مه برنامه‌ریزی شده است اولین رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور بعد از برکناری حسنی مبارک پس از تقریبا 30 سال حضور بر مسند قدرت است.

این انتخابات هم برای ارتش و هم اخوان‌المسلمین حیاتی است.ارتش می‌خواهد دست‌کم تا ماه ژوئن که رئیس‌جمهور جدید معرفی می‌شود ، کنترل بخش‌های کلیدی امنیتی و اقنصادی را دراختیار داشته باشد؛ در حالی‌که اخوان‌المسلمین مصر است ابتدا دولتی جدید را معرفی کند.

طی بیانیه‌ای که اواخر روز شنبه منتشر شد این حزب قدرتمند اسلامگرا اعلام کرد رئیس‌حزب، محمد مرسی را به عنوان کاندیدای جایگزین برای شاطر،استراتژیست و متخصص امور مالی ار شد در این حزب انتخاب می‌کنند.

همه کاندیداها فقط یک روز وقت دارند تا قبل از پایان مهلت ثبت‌نام ، درخواست حضور در رقابت پست ریاست‌جمهوری را اعلام کنند.آنها بایستی حمایت 30 نماینده یا 30هزار امضا را تا غروب روز یک‌شنبه 20 فروردین به‌دست بیاورند.

اخوان‌المسلمین که با برد تقریبا نیمی از کرسی‌های پارللمان مصر بعد از اعتراض‌های مردمی سال گذشته به‌عنوان قدرتمند‌ترین حزب در این کشور مطرح شده است در بیانیه‌اش گفته به‌نظر می‌رسد کمیته انتخابات مصر تلاش می‌کند برخی از کاندیداها را از رقابت کنار بگذارد.

این حزب با افزودن این مطلب که برخی هستند که مایلند رژیم پیشین قدرت را دراختیار بگیرد، گفته:"تلاش‌هایی انجام می‌شود تا موانعی برای حضور برخی کاندیداها ایجاد شود".

افراد دیگری که برای حضور در این رقابت اعلام تمایل و آمادگی کرده‌اند، عبارتند از معاون پیشین مبارک و رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی، عمر سلیمان، نخست‌وزیر پیشین او احمد شفیق و وزیر امور خارجه  و رئیس‌پیشین اتحادیه عرب، عمرو موسی.

more  رقابت رئیس پیشین سازمان جاسوسی مصر برای ریاست‌جمهوری

کد خبر 165278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز