مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رصدخانه‌های آژانس فضایی اروپا (ESA) تصاویر دیدنی از طول موج‌های کهکشان مرموز Centaurus A تهیه کرده‌است که شواهد جدیدی از گذشته همنوع‌خواری و هسته پر قدرت این کهکشان را نشان می‌دهد

همنوع‌خواری یک کهکشان با قلب پر قدرت

به گزارش ایسنا، کهکشان Centaurus A که در فاصله 12 میلیون سال نوری قرار دارد، نزدیک‌ترین کهکشان بیضوی به کهکشان راه شیری محسوب می‌شود.

این کهکشان بیضوی در قرن نوزدهم میلادی کشف شد و وجود گرد و غبار در مرکز آن یک پدیده غیرمعمول محسوب می‌شد که پس از گذشت یک قرن ماهیت اصلی هسته کهکشان مشخص شد.

در تصاویر بدست آمده توسط دو رصدخانه Herschel‌ و XMM-Newton آژانس فضایی اروپا، دو جت عظیم از مواد منفجره یک سیاهچاله بسیار بزرگ در قلب کهکشان Centaurus A مشاهده می‌شود.

امواج رادیویی بسیار قوی که توسط الکترون‌ها به وجود آمده‌اند، با سرعتی نزدیک به سرعت نور در اطراف میدان مغناطیسی هسته کهکشان حرکت می‌کنند. در تصاویر مادون قرمز تهیه شده توسط تلسکوپ Herschel جت‌های عظیم و یک دیسک پیچ خورده از گرد و غبار در نزدیکی مرکز کهکشان به وضوح دیده می‌شوند.

همنوع‌خواری یک کهکشان با قلب پر قدرت

در تصاویر اشعه ایکس تلسکوپ XMM-Newton نیز اثرات دو جت عظیم مواد و وجود گاز داغ در کهکشان دیده می‌شود. این تلسکوپ که برای مشاهده هاله‌های اطراف کهکشان مناسب است، تصاویری از اثرات سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان بیضوی تهیه کرده است و مواد در اطراف سیاهچاله بصورت درخشان دیده می‌شوند.

پروفسور کریستین ویلسون از محققان دانشگاه مک مستر کانادا و سرپرست تیم تحقیقاتی کهکشان Centaurus A‌ تأکید می‌کند: این کهکشان بیضوی با دو جت عظیم ناشی از سیاهچاله موجود در آن، شبیه‌ترین نمونه به کهکشان راه شیری محسوب می‌شود. استفاده از تلسکوپ‌های آژانس فضایی اروپا و تلسکوپ‌های دیگر با طول موج‌های متفاوت امکان بررسی اثرات دو جت عظیم در قلب کهکشان را برای محققان فراهم کرد.

کد خبر 165161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز