وقتی وارد سالن مسابقات می‌شوید، تعدادی نوجوان و جوان را می‌بینید که با انگیزه فوق‌العاده بالا یا روی قطعات مختلف الکترونیکی کار می‌کنند یا پشت لپ‌تاپی که به یک‌روبات متصل شده است به طرز ماهرانه‌ای مشغول نوشتن برنامه هستند.

روبات

هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران که از روز هفدهم فروردین در نمایشگاه بین‌المللی شروع شده امروز به کار خود پایان می‌دهد. در این مسابقات، دانش‌آموزان، دانشجویان و محققان در رشته‌های مختلفی همچون روبات‌های مسیریاب، امدادگر، مین‌یاب، پرنده، شبیه‌ساز روبات‌های فوتبالیست باهم رقابت کرده و توانایی خود را به رخ یکدیگر می‌کشند.

در مسابقات امسال 347 تیم ایرانی و 50 تیم خارجی از 13 کشور حضور دارند. برای اطلاع از جزئیات این مسابقات و همزمان با آن، برگزاری چهارمین سمپوزیوم روبوکاپ به سراغ دکتر مرتضی موسی‌خانی، مدیرکل کمیته ملی روبوکاپ ایران و دبیر این سمپوزیوم رفتیم.

او در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: روبات‌ها عملا وارد زندگی ما شده‌اند. موسی‌خانی با اشاره به اینکه بحث روباتیک خیلی پیش‌تر از این به‌صورت جد در کشورمان و همزمان با ابرقدرت‌های روباتیک مطرح شده است، گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال 91 را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده‌اند، باید این نکته را نه‌تنها خطمشی این سال بلکه در همه سال‌ها و به‌صورت فراگیر قرار داد.

وی ادامه داد: از موضوع تولید ملی نباید مقطعی رد شویم و این مسئله باید در همه‌جا حاکمیت پیدا کند تا تجلی آن در زندگی ما پیدا شود. مدیرکل کمیته ملی روبوکاپ بیان کرد: روباتیک یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در زمینه ارتقای تولید ملی بوده و اهمیت به آن کمکی بزرگی برای رفع موانع تولید داخل است. وی با بیان اینکه باید علم مواد، کاربرد علم مواد و استفاده از تکنولوژی روز و روباتیک در ارتقای بهره‌وری در دستور کار قرار بگیرد، گفت:

علم روباتیک و هوش مصنوعی کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد و این می‌تواند در راستای توجه به تولید ملی و رفع نیاز از کالاهای مشابه خارجی و همچنین صادرات کالای باکیفیت بسیار مفید واقع شود. وی گفت: جریان معکوس نیز حتی می‌تواند اتفاق بیفتد، یعنی ما فقط صادرکننده مواد خام نباشیم بلکه گاهی مواد خام موردنیاز را وارد کرده و کالای باکیفیت را صادر کنیم. موسی‌خانی اظهار داشت:

صادرات دانش نیز بسیار اهمیت دارد زیرا علمی که از دانشگاه خلق می‌شود قابل رقابت نیست. وی ادامه داد: موقعیت استراتژیک‌ کشور ما برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و غرب آسیا خوب است. موسی‌خانی با تاکید بر اینکه صرف منابع ارزان در رقابت بازار جهانی کفایت نمی‌کند و باید به سمت تولید کالای باکیفیت و ارزان نیز حرکت کرد، گفت: امروز زمان تولید کالا با نیروی انسانی یا تکنولوژی کاربر نیست و زمان تکنولوژی سرمایه‌بر است.

روباتیک کشور، جزو 3رده برتر دنیا

دبیر چهارمین سمپوزیوم روبوکاپ کشور درخصوصی نگرانی حاصل از پیشرفت تکنولوژی سرمایه‌بر گفت: اگر نخواهیم به سمت تکنولوژی سرمایه‌بر برویم باید چه کار کنیم؟ آیا می‌شود فقط به بازار جهانی اکتفا کرد؛ بنابراین تکنولوژی سرمایه‌بر و استفاده از نیروهای روباتیک یک‌ضرورت است و رقبای ما هم دارند همین کار را می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه برای استفاده از علم روباتیک در جهت تولید ملی هم کار تئوریک و هم علمی در کشور صورت گرفته است، گفت:

تکنولوژی سرمایه‌بر، سرمایه‌ صرف نیست و نیروی انسانی را نیز با خودش می‌آورد زیرا بخش صادرات، بخش پشتیبانی، بخش آزمایشگاه، تحقیق و توسعه، به نیروی انسانی احتیاج دارند. وی ادامه داد: با ورود تکنولوژی نباید ما منتظر بمانیم که مثلا فلان مهندسی از کشور ایتالیا یا آلمان برای تعمیر دستگاهی روادید بگیرد و با پرداخت هزینه‌ای آن کار را انجام دهد؛ این در حالی است که ما از نظر دانش تکنولوژی به‌ویژه تکنولوژی روباتیک از کشورهای برتر جهان چیزی کم نداریم و در بسیاری از زمینه‌های این حوزه جزو 3 رتبه نخست دنیا هستیم.

وی گفت: حتی دانشمندان ما در زمینه سیستم‌های مکاترونیکی که در خودروهای پیشرفته به‌کار می‌روند و سیستم‌های RFID و GPS نیز به‌نوعی خودکفا شده‌اند و نمونه‌های عملی آنها را ساخته‌اند.موسی‌خانی در پاسخ به این سؤال که با پیشرفت علم روباتیک خیلی از کارها مکانیزه می‌شود و آیا این مسئله سلامت افراد جامعه را تهدید نمی‌کند، گفت: این بحث‌ از جمله چالش‌هایی است که باید به آنها پرداخت ولی امروزه روبات‌هایی نیز خلق می‌شوند که در جهت سلامت افراد هستند، به‌طور نمونه روبات‌های خانگی‌ که اجسام سنگین یا بیماران را جابه‌جا می‌کنند، روبات‌هایی که از نرون‌های مغزی فرمان می‌گیرند یا روبات‌هایی که به کمک افراد معلول جسمی و حرکتی می‌آیند .

نتایج مسابقات در دو روز اول

تیم روبات زیردریایی MRL از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام قهرمانی لیگ روبات زیردریایی (ROV) هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران (ایران اوپن 2012) دست پیدا کرد. همچنین تیم behrobot از شرکت« به روبات» اصفهان موفق شد با نتیجه سه بر یک، تیم قهرمان جهان در سال 2011 را شکست دهد. در همین حال مسابقه فوتبال بین تیم های روبات‌ها و انسان‌ها با نتیجه مساوی پایان یافت.

حامد فوقانی

کد خبر 165058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز