همشهری آنلاین: محل برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار است 25 فروردین برگزار شود به محل بحث مسئولان ارشد کشور در دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل شده و بخصوص نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ترکیه را محل مناسبی برای مذاکرات ندانسته و عراق را پیشنهاد می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، در جدول زیر اظهارنظرهای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره محل مذاکرات ایران و 1+5 آمده است:

شخصیت اظهارنظرکننده محل پیشنهادی برای مذاکرات با 1+5 علت پیشنهاد اظهارنظرهای مهم
علاالدین بروجردی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
عراق

با توجه به مواضع شفاف عراق در خصوص مسئله هسته‌ای ایران معتقدم این مذاکرات به جای ترکیه باید در عراق برگزار شود.

  • مجلس شورای اسلامی مخالف برگزاری مذاکرات آتی ایران و 1+5 در ترکیه است.
  • ایران پیشنهاد برگزاری مذاکرات در بغداد عراق را به گروه 1+5 ارائه داده و آنها نیز باید نظر خود را اعلام کنند.
محسن رضایی
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

بغداد، دمشق یا بیروت

با توجه به بدقولی‌های دوستان ما در ترکیه در پایبندی به برخی توافقات، بهتر است مذاکرات ایران و گروه 1+5 در یکی دیگر از کشورهای دوست برگزار شود.

  • بغداد، دمشق و بیروت مکان‌های مناسب‌تری برای انجام مذاکرات نسبت به استانبول هستند.

پرویز سروری
رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس

عراق

عراق با برگزاری نشست اتحادیه عرب به تدریج ظرفیت‌های بزرگی را در ایجاد امنیت و اقتدار ملی پیدا کرده است و با رویکردهای بی‌طرفانه‌ای که در پرونده هسته‌ای ایران از خود نشان داده می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای محل مذاکرات باشد.
  • مذاکرات گروه 1+5 و ایران باید در یک محل کاملاً بی‌طرف برگزار شود
محمد اسماعیل کوثری
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
- -
  • مکان مذاکرات 25 فروردین ایران و گروه 1+5 مهم نیست

به گزارش همشهری آنلاین، از سرگیری مذاکرات ایران و گروه 1+5 دقیقاً 5 روز بعد از روز ملی فن‌آوری هسته‌ای که روزی جاودانه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است برگزار می‌شود. در حالی که فقط چند روز بیشتر به آغاز این مذاکرات نمانده اما هنوز مسئولان مربوطه و صاحب نظران بر سر مکان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 بحث دارند.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان از مدتها پیش، ترکیه را به عنوان محل برگزاری دور جدید این مذاکرات اعلام می‌کرد اما به گفته وزیر امور خارجه، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در آخرین جلسه هیأت دولت نظری در خصوص مکان برگزاری مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 مطرح کرده است.

صالحی 16 فروردین ماه در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران گفته است: بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنین چین مطرح بوده است و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد. برگزاری مذاکرات در استانبول پیشنهاد اولیه ما بود که اروپایی‌ها ابتدا رد و سپس موافقت کردند اما همان زمان نیز ما کشورهای دیگری را مد نظر داشتیم.

کد خبر 165031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز