چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نویسنده ،شاعر، نقاش و مجسمه ساز نامدار آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1999، در اقدامی جالب و هنری با سرودن شعری نسبت به سیاست های رژیم صهیونیستی در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

شعر برنده جایزه نوبل ادبیات در انتقاد از رژیم صهیونیستی

به گزارش ایرنا، گونتر گراس در این قطعه شعر که با عنوان 'یک فریاد' در صفحه اول شماره چهارشنبه روزنامه های 'زود دویچه سایتونگ' و 'تاگس اشپیگل' به چاپ رسیده است، بشدت از سیاست های رژیم صهیونیستی علیه ایران انتقاد کرده و نسبت به آن اعتراض کرد.

در شعر گونتر گراس این سوال مطرح شده که آیا سلاح های اتمی اسرائیل، صلح جهانی را که به خودی خود شکننده و نامتعادل است،به خطر نمی اندازد که ایران را در این زمینه مورد انتقاد قرار می دهند.

وی همچنین در قطعه ادبی خود به گونه ای هنرمندانه نسبت به ارسال زیر دریایی های پیشرفته دلفین از سوی دولت کشورش ( آلمان) به اسرائیل انتقاد کرده است.

برنده جایزه نوبل ادبیات، در این شعر که نام ' آنچه باید گفت'را بر آن نهاده است، پیشنهاد کرده که یک کنترل مداوم و بدون مانع در مورد فعالیت های اتمی اسرائیل و همچنین برنامه هسته ای ایران با آگاهی و همکاری دو طرف از سوی یک نهاد بین المللی اعمال شود.

گونتر گراس در این شعر خود را برای سکوت در رابطه با سیاست های رژیم صهیونیستی تاکنون، مورد سرزنش قرار داده و می گوید: چرا من تا الان، اینهمه مدت سکوت کرده ام .

برنده جایزه نوبل ادبیات در ادامه شعر خود از اینکه این رژیم به خود اجازه می دهد از حمله تهاجمی به ایران سخن بگوید، انتقاد کرده و می گوید: این حمله که صرفا براساس حدس و گمانه زنی، در دستور کار قرار گرفته می تواند ملتی را نابود کند.

نویسنده نامدار آلمانی در ادامه این شعر، خود را مورد سرزنش قرار داده که چرا تاکنون نام اسرائیل را که سالهاست یک برنامه اتمی محرمانه دارد، بر زبان نیاورده است. برنامه ای که به گفته گونتر گراس در مرحله ای قرار گرفته که دیگر قابل کنترل نیست و بازرسی نمی شود.

وی در شعر خود به این نکته اشاره کرده که بخاطر انتقاد نکردن از سیاست های غلط این رژیم در مورد برنامه هسته ای ایران دچار عذاب وجدان است و اینکه هرگونه انتقادی از رژیم صهیونیستی به عنوان ضد سامی گری تلقی می شود که در آلمان برای آن مجازات قانونی تعیین شده است.

در بخش دیگری از شعر نویسنده آلمانی، به جنایات بی سابقه در آلمان در زمان حکومت نازی ها اشاره شده و اینکه مقامات فعلی این کشور با کمک های تسلیحاتی به اسرائیل بدنبال جبران گذشته و دادن غرامت به صهیونیست ها هستند.

در شعر برنده جایزه نوبل ادبیات همچنین، این نکته مهم مورد تاکید قرار گرفته که هنوز هیچ چیزی درباره نظامی بودن برنامه هسته ای ایران ثابت نشده و همه چیز در حد ادعا و گمانه زنی است.

گونترگراس همچنین در این شعر، رفتار غرب درخصوص برنامه هسته ای ایران را منافقانه خوانده و رژیم صهیونیستی را متهم کرده که صلح جهانی را به مخاطره انداخته است.

کد خبر 164930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز