سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس موسوم به دوستان سوریه نسبت به اجرایی شدن طرح صلح پیشنهادی کوفی‌عنان ابراز ناامیدی کرده بودند مقام‌های دمشق از موافقت خود با این طرح و ضرب‌الاجل تعیین شده در ۱۰آوریل (22 فروردین) خبر دادند.

کوفی عنان

کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در جلسه شورای امنیت که پشت درهای بسته برگزار شد از موافقت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با طرح پیشنهادی خود خبر داد و بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل هم در نشستی خبری این مسئله را تایید کرد.


بشار جعفری با اشاره به موافقت دمشق با اجرای این طرح براساس ضرب الاجل تعیین شده تأکید کرد که تمامی گروه‌هایی که در بحران سوریه دخالت دارند باید به اجرای طرح ابتکاری کوفی‌عنان پایبند باشند.وی گفت: دولت من متعهد به اجرای طرح پیشنهادی کوفی عنان است و ما هر آنچه در توانمان باشد برای موفقیت آن انجام خواهیم داد. هر دوطرف اهداف مشترک دارند و متعهدند با حفظ استقلال سوریه راهکارهای اجرایی‌شدن مفاد طرح ۶ ماده‌ای را پیاده کنند.


وی با بیان اینکه حرف زدن درباره استقرار ناظران بین‌المللی در سوریه هنوز زود است اعلام کرد که اجرای پیشنهادهای کوفی عنان برای حل بحران این کشور باید در چارچوب حاکمیت سوریه صورت گیرد.نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: هر اقدامی که با پیشنهادهای کوفی عنان برای حل بحران سوریه همخوانی نداشته باشد اخلال در ماموریت وی به حساب می‌آید. وی از کوفی عنان خواست تا با اعلام تعهد دولت سوریه برای اجرای این طرح تعهد مشابهی هم از مخالفان بگیرد.


بشار جعفری با انتقاد از نشست ۸۳ کشور جهان موسوم به دوستان سوریه تأکید کرد که کنفرانس استانبول با هدف مانع تراشی در ماموریت کوفی‌عنان برای حل بحران سوریه برگزار شد.


آتش بس در ۴۸ساعت


کوفی‌عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد روز دوشنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست که ۱۰آوریل را به‌عنوان مهلتی برای اجرای بخشی از طرح صلح پیشنهادی برای حل بحران سوریه تعیین کند.وی اعلام کرد که ۴۸ساعت بعد از ضرب‌الاجل تعیین شده باید در سوریه آتش بس کامل برقرار شود. عنان که به‌صورت ویدئوکنفرانس با ۱۵کشور عضو شورای امنیت از ژنو سخن می‌گفت همچنین اعلام کرد که تاکنون پیشرفتی برای دستیابی به آتش‌بس صورت نگرفته است. وی تأکید کرد که دولت سوریه موافقت کرده که در ضرب الاجل تعیین‌شده نیروها و تسلیحات سنگین خود را از شهرهای شاهد درگیری خارج کند.


طرح صلح پیشنهادی عنان شامل برقراری آتش بس از سوی تمامی گروه‌های درگیر تحت نظارت سازمان ملل، خروج سربازان و سلاح‌های سنگین از شهرها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق مورد نیاز است. این در حالی است که کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس که در نشست استانبول حضور داشتند اعلام کردند که حقوق و سایر هزینه‌های مخالفان مسلح سوریه را برای ادامه حملات‌شان علیه نیروهای دولت این کشور پرداخت می‌کنند.


اما و اگر غربی‌ها


در حالی که دولت سوریه تعهد خود را برای اجرای طرح صلح درصورت پایبندی مخالفان اعلام کرده است آمریکا وکشورهای عربی بار دیگر نسبت به عملی شدن این طرح ابراز شک و تردید کرده‌اند.سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل پس‌از نشست شورای امنیت گفت:ما قبلا دیده‌ایم که قول‌هایی داده شده و بعد شکسته شده است. وی اعلام کرد که تجربه باعث می‌شود که ما نسبت به اجرای این طرح مشکوک باشیم.


خبرگزاری فرانسه گزارش داده که آمریکا، انگلیس و فرانسه در تلاش برای تصویب بیانیه‌ای در شورای امنیت برای رسمیت بخشیدن به تاریخ ۱۰آوریل به‌عنوان ضرب‌الاجل اجرای طرح صلح هستند. گفته می‌شود این کشورها در پیش‌نویس این بیانیه تهدید کرده‌اند که درصورت محقق نشدن وعده‌ها، دولت سوریه با اقدامات بیشتری مواجه خواهد شد.


این در حالی است که روسیه اعلام کرده که این کشور مخالف تعیین ضرب الاجل برای طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به ارمنستان سفر کرده گفت: اولتیماتوم و ضرب الاجل‌ها به ندرت به حل مشکل کمک می‌کنند.


وی تأکید کرد که تحقق طرح صلح تا زمانی که مخالفان مسلح سوریه هم حملات خود را متوقف کنند عملی نخواهد بود. یک منبع نظامی روسیه هم به تازگی از حرکت یک کشتی جنگی کشورش به سوی آب‌های ساحلی سوریه خبر داده بود. این منبع نظامی اعلام کرده که کشتی اسمیتلیفی وابسته به ناوگان دریای سیاه روسیه به‌زودی در بندر طرطوس سوریه پهلو خواهد گرفت.


مذاکرت رئیس صلیب سرخ جهانی


جاکوب کلینبرگر، رئیس صلیب‌سرخ جهانی که برای سومین بار از زمان ناآرامی‌های سوریه به این کشور سفر کرده می‌گوید که در تلاش برای مذاکره با مقام‌های سوری برای گسترش عملیات امدادرسانی در این کشور است. وی در بیانیه‌‌ای اعلام کرده که در سفر دو روزه خود بر اجرایی شدن طرح آتش‌بس روزانه به‌مدت ۲ ساعت و افزایش حضور امدادگران در این کشور تلاش می‌کند. 

کد خبر 164798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز