شاید باورش سخت باشد اما تا تفویض مدیریت ورزشگاه بزرگ نقش جهان به مردم اصفهان تنها یک امضا مانده تا این ورزشگاه بزرگ در اختیار مردم اصفهان قرار گیرد و آرزوی 19‌ساله جامعه ورزش این استان90 مبنی‌بر تکمیل این پروژه به سرانجام برسد.

ورزشگاه نقش جهان

به گزارش مهر هنگامی که سال90 آغاز شد 19‌سالگی آرزوی دیرینه مردم اصفهان نیز آغاز شد تا سال 90 هم در دوران زندگی این آرزوی اصفهانی‌ها سهمی داشته باشد. آغاز سال 90 اگرچه برای مردم اصفهان خوشایند بود اما جشن تولد ورزشگاهی که دیگر حتی پشه‌ها هم برای سر زدن به آن، وقت خود را تلف نمی‌کنند، تلخ‌ترین چیزی بود که در یک آن از ذهن مردم اصفهان می‌گذشت، درست هنگامی که سال90 با کوله‌باری از آرزو و امید قدم به اصفهان گذاشت، از تلخی کام مردم این استان تعجب‌زده شد و از آغاز درصدد یافتن راهی برای شیرین کردن کام مردم برآمد؛ راهی که پیمودن آن برای سال90 هم سخت دشوار بود.داستان ساخت ورزشگاه نقش‌جهان یا همان دهکده المپیک اصفهان از اواخر دهه 60 و در زمان مدیریت علیرضا رحیمی بر تربیت بدنی استان اصفهان کلید خورد و با تصویب اداره‌کل تربیت بدنی وقت، ساخت این دهکده آغاز شد.

پس از ماه‌ها و با وجود تاخیر چندساله، در سال1372 استاندار وقت اصفهان، سردار ترکان رئیس آن روزهای هیأت فوتبال استان اصفهان را به‌عنوان نماینده خود و مدیر این دهکده منصوب کرد و فعالیت‌های آغازین این ورزشگاه از آن زمان شروع شد تا از سال1374 خاکبرداری استادیوم آغاز شده و در عرض یک سال انجام شود.پس از خاکبرداری زمین‌های مورد نظر، عملیات اجرایی استادیوم فوتبال این ورزشگاه از 29‌مرداد ‌1375 و با حضور رئیس‌جمهور وقت آغاز شد و احداث ورزشگاه سال‌ها به طول انجامید. به محض آغاز ساخت ورزشگاه، سردار ترکان از اصفهان راهی تهران شد تا عموشاهی مدیریت ورزشگاه را بر عهده بگیرد و اقدامات مختلف برای تکمیل این ورزشگاه را انجام دهد. ورزشگاه نقش‌جهان در دهه70 مدیران مختلفی را به‌خود دید و پس از عموشاهی، غلامی و بعد از آن مرتضی طغیانی، به‌عنوان مدیر ورزشگاه منصوب شدند.

طغیانی فاز نخست استادیوم فوتبال را به مرحله بهره‌برداری رساند و کار را به‌گونه‌ای پیش برد که سپاهان بتواند در دهه80 از این ورزشگاه استفاده کند اما نقص‌های موجود در فاز نخست استادیوم، مسئولان را ملزم به آغاز ساخت فاز دوم ورزشگاه کرد.

نخستین بازی سپاهان در مسابقات لیگ برتر، 26مهرماه سال‌از دومین مرحله مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه نقش جهان برگزار شد و تیم اصفهانی در دوره‌های دوم تا پنجم توانست در این ورزشگاه به مصاف حریفان خود برود و در این ورزشگاه 2 جام قهرمانی در دوره‌های نوزدهم و بیستم مسابقات جام حذفی و یک جام قهرمانی در دومین دوره مسابقات لیگ برتررا برای هواداران خود به ارمغان آورد.پس از آن برای رفع مشکلات و نواقص ورزشگاه نقش‌جهان، فاز دوم ورزشگاه از سال86 و توسط شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور آغاز شد تا این پروژه با دریافت بودجه ملی هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. سپاهانی‌ها برای جلوگیری از فوت وقت در روند تکمیل ورزشگاه و به خیال آنکه ورزشگاه دو‌ساله آماده شده و به بهره‌برداری می‌رسد، از برگزاری مسابقات خود در این ورزشگاه خودداری کرده و در ورزشگاه فولادشهر به مصاف حریفان خود رفتند.

به هر حال استادیوم نقش‌جهان از مرداد سال86 با مدیریت شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور و زیر نظر شرکت کاشالوت، کار خود را آغاز کرد تا در عرض 2سال و تا پایان مرداد88، فاز دوم استادیوم آماده شده و به بهره‌برداری برسد.در طول سال‌های 86 تا 89 بودجه‌های مختلفی از سوی سازمان تربیت بدنی به این ورزشگاه اختصاص یافت اما با وجود اینکه بودجه‌ اعلام شده با نام بودجه ملی به دست مسئولان این ورزشگاه می‌رسید، هیچ‌یک از این بودجه‌ها کفاف ساخت آن را نداد تا این ورزشگاه با گذشت 2سال از زمان مقرر برای بهره‌برداری، همچنان در بلاتکلیفی برای ساخت به سر ببرد.

روند کار نقش‌جهان به‌گونه‌ای پیش رفت تا بهمن 88، بودجه‌های آن به پایان برسد و تکمیل آن عملا متوقف شود. با آغاز سال89 اظهارات بسیاری در مورد اختصاص بودجه 30‌میلیاردی به ورزشگاه نقش‌جهان به گوش رسید و استاندار اصفهان از درخواست بودجه 30‌میلیاردی از رئیس‌جمهور برای تکمیل این ورزشگاه خبر داد اما این درخواست با وجود موافقت رئیس‌جمهور در سال89 به سرانجامی نرسید و در پیچ‌و‌خم‌های مختلف اداری گم شد.از اواخر تابستان 89 پیشنهادهای بسیاری در مورد تفویض مدیریت ورزشگاه نقش‌جهان و باز گرداندن مدیریت این ورزشگاه به استان اصفهان به گوش رسید و این پیشنهادها با موافقت مسئولان استان و توافق زبانی مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور مواجه شد اما پس از مدتی با عنوان شدن وجود منع قانونی برای تفویض مدیریت این ورزشگاه به استان اصفهان، این مسئله عملا متوقف شد تا پس از آن استاندار اصفهان از موافقت مجدد مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور برای تفویض مدیریت این ورزشگاه به استان خبر دهد.

صمصام شریعت، معاون عمرانی استاندار اصفهان پس از اعلام قطعی تفویض مدیریت ورزشگاه نقش‌جهان به استان اصفهان درصورت عملی شدن شروط استانداری، در پاسخ به این سؤال که تفویض مدیریت تکمیل این ورزشگاه به استان اصفهان غیرقانونی است یا خیر، اضافه کرد: موضوع خلاف قانون بودن تفویض مدیریت ورزشگاه به استان اصفهان از ابتدا توسط مسئولان سازمان تربیت بدنی مطرح شد اما پس از آن با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که منعی در این زمینه وجود ندارد و مسئولان می‌توانند نسبت به این کار اقدامات لازم را انجام دهند.استاندار اصفهان پس از جلسه با علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی کشور اعلام کرد که ورزشگاه نقش‌جهان به استان اصفهان واگذار می‌شود و برای نشان دادن حسن‌نیت خود بیش از یک‌میلیارد‌تومان به استادیوم این ورزشگاه اختصاص داد.

صمصام شریعت در مورد بودجه‌های استانی این ورزشگاه تصریح کرد: استاندار اصفهان بودجه‌‌ای بالغ بر یک میلیارد و 700‌میلیون تومان از اعتبارات در اختیار خود را به این ورزشگاه اختصاص داد تا بتوانیم به وسیله این بودجه، رختکن و سرویس‌های بهداشتی استادیوم را تکمیل کنیم.

از سوی دیگر، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا در بودجه سال90 مبلغ قابل توجهی به ورزشگاه نقش‌جهان اختصاص دهند، بنابراین در سال89 مبلغ 7میلیارد و 200 میلیون تومان به استادیوم نقش‌جهان اختصاص یافت و در لایحه بودجه سال90 نیز 8میلیارد و 90‌میلیون تومان به استادیوم این ورزشگاه تخصیص داده شد.

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه بودجه‌های اختصاص یافته به بخش‌های مختلف این ورزشگاه رشد 15درصدی داشته است، تصریح کرد: در سال89 حدود 2میلیارد تومان برای ساخت محوطه ورزشگاه و تاسیسات جانبی آن اختصاص یافت و در سال90 بودجه اختصاص‌یافته به ورزشگاه 2میلیارد و 500‌میلیون تومان است.در کنار استادیوم فوتبال دهکده المپیک اصفهان، 2پروژه سالن 6هزار نفری و استخر قهرمانی در حال ساخت است که درصورت همکاری مسئولان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند .سالن 6هزار نفری ورزشگاه نقش‌جهان در ماه آینده و استخر قهرمانی نیز طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند و روند تکمیل این دو پروژه از تکمیل استادیوم نقش‌جهان سریع‌تر پیش می‌رود.مردم اصفهان سال89 را با غم‌های بسیاری در مورد ورزشگاه نقش‌جهان طی کردند و سالگرد فوت مهدی فیاض‌نژاد، طرفدار 19‌ساله تیم سپاهان که در مسیر ورزشگاه فولادشهر اصفهان به‌دلیل تصادف فوت کرده بود را با انگیزه‌های بسیار در مورد ساخت این ورزشگاه برگزار کردند.با تمام این احوال با آغاز سال 90،رئیس اداره فنی‌مهندسی اداره‌کل تربیت بدنی استان اصفهان از انتخاب ورزشگاه نقش جهان به‌عنوان پروژه مهر ماندگار خبر داد. حسین محمودیه با اشاره به انتخاب ورزشگاه نقش‌جهان به‌عنوان پروژه مهر ماندگار اظهار داشت: ورزشگاه نقش‌جهان با توجه به اهمیت خود و لزوم ساخت هرچه سریع‌تر آن به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهر‌ماندگار انتخاب شده است. وی ادامه داد: پروژه‌های مهر ماندگار ۸۰۰ پروژه حساس و بزرگ سراسر کشور هستند که از سوی رئیس‌جمهور مورد توجه قرار گرفته‌اند و احمدی‌نژاد دستور داده که این پروژه‌ها تا پایان دولت دهم به پایان برسند.

رئیس اداره فنی مهندسی اداره‌کل تربیت بدنی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه از عمر دولت دهم کمتر از 2سال باقی مانده، ‌امیدواریم که این ورزشگاه تا مرداد سال۹۲ به پایان برسد و مسئولان بودجه‌های لازم را برای ساخت آن به تصویب برسد. وی در مورد انتخاب پیمانکار برای ساخت ورزشگاه نقش‌جهان اظهار داشت: با توجه به اینکه ساخت ورزشگاه نقش جهان در حال حاضر طولانی شده، امیدواریم که مسئولان در انتخاب پیمانکار جدید دقت لازم را داشته باشند.

کد خبر 164712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز