گروه بین‌الملل: صدها نفر از فعالان صلح‌طلب روز یکشنبه کوشیدند با اقدامی نمادین در عملیاتی با عنوان بازی ناتو تمام شد، وارد مقر ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک شوند.

اعتراض

پلیس بلژیک با حضور گسترده از ورود آنان به مقر ناتو جلوگیری و 483 نفر را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات فعالان صلح که از بیش از 11 کشور اروپایی در برابر مقر ناتو گرد آمده بودند، توسط سازمان بلژیکی اقدام برای صلح به‌منظور اعتراض کردن به مداخله این سازمان در افغانستان و لیبی سازماندهی شده بود. کریستین دو کونیک سخنگوی پلیس بروکسل در باره این واقعه گفت هیچ تظاهر‌ات‌کننده‌ای نتوانست وارد مقر ناتو شود. وی افزود: 483 نفر بازداشت شدند که همگی پس از بازپرسی، تا شب آزاد شدند. به گفته وی، در این تظاهرات کسی زخمی نشد و خسارتی نیز به بار نیامد. تظاهرات‌کنندگان با رد شدن از مزارع پیرامون مقر ناتو، از پرچین‌های پیرامون آن بالا رفتند تا وارد ساختمان شوند، اما پلیس با حضور گسترده خود مانع از این کار شد. شماری از پلیس‌های اسب‌سوار نیز در این عملیات حضور داشتند.

بنوئیت کالوی سخنگوی سازمان« اقدام برای صلح» درباره این واقعه گفت: ما نه سپر ضدموشکی می‌خواهیم، نه مداخله ناتو در لیبی یا افغانستان و نه بمب‌های هسته‌ای که در کشور ما غیرقانونی است. تظاهرات‌کنندگان فریاد می‌زدند دیگر ناتو نباشد، ما اکنون صلح می‌خواهیم و بازی ناتو به پایان رسیده است. گروهی از این تظاهرات‌کنندگان اندره فو راسموسن دبیر کل ناتو را متهم کردند که می‌خواهد این سازمان را به نوعی دستگاه مداخله نظامی تبدیل کند. آنان با به بادانتقادگرفتن طرح ناتو برای ایجاد سپر دفاع موشکی، تأکید کردند این امر بار دیگر رقابت تسلیحاتی جهانی به راه می‌اندازد. یک فعال صلح سوئدی نیز گفت که ناتو سلاح هسته‌ای تولید کرده و می‌کند و آماده است از سلاح‌های هسته‌ای در حمله استفاده کند که این امر خلاف حقوق بین‌الملل است.

سازمان اقدام برای صلح در بیانیه‌ای تصریح کرد ائتلافی نظامی که در سراسر جهان مداخله می‌کند و سلاح‌های هسته‌ای دارد، تهدیدی برای صلح جهانی است. حدود 600 مأمور پلیس برای مقابله با تظاهرات‌کنندگان و معترضان به ناتو در محل حاضر شده بودند. بیشتر تظاهرات‌کنندگان افراد جوانی بودند که در دهه 20 سالگی به سر می‌بردند. آنان عمدتاً بلژیکی بودند، اما شماری از آنان نیز از کشورهای دیگر از جمله انگلیس، فنلاند، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئد و ترکیه آمده بودند. پلیس افراد بازداشت‌شده را مجبور کرد روی زمین به صف بنشینند و دست‌هایشان را از پشت بسته بودند. در ماه مارس سال 2008، حدود یک هزار نفر از فعالان صلح‌طلب در پنجمین سالگرد تهاجم به افغانستان دست به اقدام مشابهی زدند و پلیس 450 نفر از آنان را بازداشت کرد. سال بعد و باز هم در تلاش نافرجام برای ورود به مقر ناتو در شصتمین سالگرد تأسیس این ائتلاف 442 نفر بازداشت شدند.

نشست سران ناتو روزهای 31 اردیبهشت و اول خرداد در شیکاگوی آمریکا برگزار می‌شود و از حالا گروه‌های بسیاری خود را آماده می‌کنند تا در این شهر و دیگر شهرهای مهم اروپا و آمریکا علیه سیاست‌های نظامی این سازمان اعتراض کنند. از جمله، فعالان جنبش ضد‌وال استریت می‌کوشند این نشست را به صحنه اعتراض گسترده خود بدل کنند.

از ده سال پیش و با شروع جنگ‌های افغانستان و عراق، نقش نظامی ناتو در جهان نیز پررنگ‌تر شد. اکنون این سازمان به نمادی برای مداخله نظامی در امور کشورها با هدف پیشبرد اهداف غرب تبدیل شده‌است. به تازگی با فشار گروه‌های صلح‌طلب در جهان، تحقیقات گسترده‌ای درباره جنایات ناتو در حملات نظامی سال گذشته به لیبی آغاز شده‌است. سازمان ملل مسئولیت این تحقیق را به‌عهده گرفته و به تازگی در گزارشی اعلام کرد که در حملات چند ماهه ناتو به لیبی برای دفاع از مخالفان در مقابل حکومت قذافی، 45 غیرنظامی توسط ناتو کشته‌شدند اما گروه‌های مخالف ناتو می‌گویند که رقم کشته‌شدگان بیشتر از اینهاست و تحقیقات باید ادامه یابد.

کد خبر 164648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز