همشهری آنلاین: رئیس گروه آموزش زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از برنامه دوساله این فرهنگستان برای همسان‌سازی رسم‌الخط تمامی کتاب‌های درسی در همه مقاطع تحصیلی خبر داد.

حسن ذوالفقاری در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت‌های این گروه که حدود 6 ماه پیش به دستور غلامعلی حداد عادل رئیس این فرهنگستان تشکیل شد، گفت: اولویت برنامه‌های گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، ساماندهی وضعیت آموزش این زبان در کشور است.

وی افزود: به همین منظور بخش آموزش و پرورش به عنوان هدف اصلی این گروه در زمینه مورد اشاره انتخاب شده و فرهنگستان به دنبال یکدست کردن رسم‌الخط کتاب‌های درسی با استفاده از برابرهای فرهنگستان برای واژه‌های بیگانه است.

رئیس گروه آموزش زبان فارسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: رسم‌الخط فارسی در آموزش و پرورش تا حدودی با آنچه در فرهنگستان رایج است، تفاوت دارد و با توجه به جایگاه فرهنگستان در معادل‌سازی و ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوطه برای اجرا، جلساتی را با مولفان کتاب‌های درسی برگزار کرده‌ایم و مقرر شد دستورالعمل مربوطه به آنها ارائه شود.

ذوالفقاری، شمول دستورالعمل مربوطه را البته فراتر از کتاب‌های درسی عنوان کرد و گفت: یکسان‌سازی رسم‌الخط باید در تمامی حوزه‌های از صدا و سیما گرفته تا مطبوعات و رسانه‌های دیگر، از ناشران گرفته تا دستگاه‌های مربوطه در وزارت ارشاد اِعمال شود.

وی ابراز امیدواری کرد، طی یک برنامه دوساله این دستورالعمل که در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد، در تمام دستگاه‌های مذکور به اجرا درآید.

رئیس گروه آموزش زبان فارسی این فرهنگستان همچنین از برنامه گروه متبوعش برای تهیه سند ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی برای اجرا در مدارس، دانشگاه‌ها و مناطق دوزبانه کشور خبر داد و اِعمال یک سیاست مدون و واحد را در این زمینه که از سوی فرهنگستان زبان فارسی تهیه شده باشد، ضروری خواند.

ذوالفقاری که نامش در میان مولفان کتاب‌های درسی هم دیده می‌شود، اما به گفته خود دیگر فعالیتی در این زمینه ندارد، همچنین درباره تغییراتی که در سال‌های اخیر در کتاب‌های فارسی مقاطع مختلف تحصیلی صورت گرفته است، گفت: ممکن است سوء ظن‌هایی درباره منشا این تغییرات آنگونه که برخی آن را به تحولات سیاسی و اجتماعی کشور در سال‌های اخیر مرتبط می‌کنند، وجود داشته باشد، اما من چنین فکر نمی‌کنم.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: به هر حال هر کتاب درسی بعد از حدود 5 تا 10 سال نیازمند تغییراتی است و باید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد. تا جایی که من با مولفان عزیز این کتاب‌ها ارتباط دارم، می‌توانم به جرات بگویم که مسائل سیاسی نمی‌تواند عاملی محرک برای آنها در اِعمال تغییرات محتوایی در کتاب‌های درسی باشد.

وی در عین حال یادآور شد: ضمن اینکه محتوای شعرهای کتاب‌های درسی فارسی دبستان نمی‌تواند به مسائل سیاسی ارتباط داشته باشد و ما تا زمانی که در گروه مولفان کتاب‌های درسی بوده‌ایم، تا جایی که می‌شده سعی کرده‌ایم از اِعمال تغییرات غیرضروری اجتناب کنیم.

ذوالفقاری همچنین از تغییر محتوای کتاب‌های اول و دوم دبستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این کتاب‌ها در شُرُف تدوین است و به احتمال زیاد در سال تحصیلی آینده مورد استفاده دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 164567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز