یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که نخست‌وزیر ترکیه در دومین نشست دوستان سوریه برای نخستین بار از ایده مسلح کردن مخالفان سوری حمایت کرد، پلیس ترکیه برای متفرق کردن معترضان به این نشست، از گاز اشک آور استفاده کرد.

اردوغان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در آغاز برگزاری این نشست در استانبول، با اشاره به اینکه درصورت عدم‌تحرک شورای امنیت برای توقف درگیری‌ها در سوریه، راهکاری جز حمایت از حق سوری‌ها در دفاع مشروع از خود ندارد، افزود: اگر شورای امنیت فرصت را از دست دهد، جامعه جهانی می‌باید از سوری‌ها حمایت کند.پیش از این، قطر و عربستان سعودی هم به‌صورت علنی خواستار مسلح کردن مخالفان سوریه شده بودند.

دومین نشست کشورهای دوست سوریه دیروز در حالی برگزار شد که پیش از این، نخستین نشست آن بدون نتیجه در تونس برگزار شده بود.

اردوغان در این نشست که در میان تدابیر شدید امنیتی در استانبول برگزار شد، شورای امنیت را به پذیرش مسئولیت‌های خود در قبال تحولات جاری در سوریه فراخواند و خواستار صدور قطعنامه‌ای علیه دمشق در این شورا شد.در همین حال، پلیس ترکیه روز گذشته برای متفرق کردن مخالفان برگزاری این نشست، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفان با سر دادن شعارهایی در حمایت از نظام حاکم در سوریه، برگزاری این نشست را محکوم کردند.

پلیس ترکیه برای متفرق کردن ده‌ها نفر از مخالفان در میدان تقسیم، از گاز اشک آور استفاده کرد و شماری از افراد دچار خفگی شدند.از سوی دیگر، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه خواستار توقف خشونت‌ها و برقراری آتش بس در سوریه شد. کوفی عنان گفته‌است که توقف درگیری‌ها نخستین گام در شرایط فعلی است. در همین حال، منابع آگاه اعلام کردند که عنان قصد دارد به‌زودی راهی سوریه شود تا درباره تحولات جاری در سوریه با رهبران این کشور به گفت‌وگو بنشیند.از سوی دیگر، منابع آگاه به روزنامه سوری الوطن اعلام کردند که مقام‌های سوریه درصدد عقب کشیدن نیروهای نظامی خود از شهرهایی هستند که از وجود مخالفان پاکسازی شده‌است.

مقام‌های سوریه اعلام کرده‌اند که ارتش سوریه قصد ندارد در شهرهایی که هنوز از وجود گروه‌های مسلح پاک نشده، جان شهروندان را به مخاطره اندازد و از آنها عقب نشینی کند.در همین حال، منابع خبری گزارش دادند که نیروهای امنیتی سوریه معاون فرمانده گروه‌های مسلح مخالف سوریه را بازداشت کرده‌اند.

نیروهای امنیتی سوریه، المعتصم بالله ابو الولید معاون فرمانده گروه موسوم به شورای نظامی ارتش آزاد را در استان دمشق بازداشت کردند.

از سوی دیگر، دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه راه حل نظامی در سوریه محکوم به شکست خواهد بود، خواستار در پیش گرفتن راهکاری سیاسی و گفت‌وگو میان نظام حاکم سوریه و مخالفان شد.

سید حسن نصر‌الله در سخنانی با تاکید بر اینکه ایده سرنگونی نظام حاکم در سوریه با راهکار نظامی با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، بی‌نتیجه ماند، افزود: وضعیت میدانی هم گویای آن است که مخالفان مسلح سوریه نمی‌توانند نظام حاکم را سرنگون کنند.

وی امید بستن به راه‌حل نظامی برای سرنگونی نظام حاکم در سوریه را بی‌فایده دانست و تاکید کرد که چنین راهکاری باعث افزایش تعداد قربانیان و زیان‌های جانی و مالی از دو طرف خواهد شد.

کد خبر 164478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز