همشهری آنلاین: انگلیس و آمریکا مذاکراتی را درباره استقرار سیستم جنجال برانگیز سپر موشکی آمریکا در خاک بریتانیا انجام دادند.

خبرگزاری اتریش از لندن گزارش داد، یکی از سخنگویان دولت امروز گزارشی را که مجله خبری "اکونومیست" در این رابطه منتشر کرده بود، تایید کرد.

به گفته وی، تونی بلر، نخست وزیر انگلیس بر این باور است که این سیستم گام مهمی برای حمایت موشکی در اروپاست.

بر این اساس، مذاکرات در مراحل ابتدایی قرار دارند. اکونومیست گزارش داده بود که مذاکراتی محرمانه در پاییز به ابتکار بلر آغاز شده بوده است.

انگلیس تاکنون در سال 2003 میلادی نیز به درخواست آمریکا سیستم‌های راداری هشدار سریع را نصب کرده است که اکنون جزیی از طرح سپر موشکی آمریکا خواهند شد.

بنا به اعلام اکونومیست، در تازه‌ترین دور مذاکرات، گفت‌وگوهایی درباره استقرار سیستم‌های هدف‌گیری رهگیر انجام شد که در صورت حمله‌ای به اروپا یا آمریکا، موشک‌ها را مورد هدف قرار دهد.

رقت‌انگیز

این مذاکرات انتقادات شدید درون حزبی را متوجه بلر کرده است. جان مک دانل، نماینده حزب کارگر گفت که "رقت‌انگیز" است حاکمیت ملی انگلیس را این گونه به باد داد.

کیت هادسون، از جبهه مخالف تسلیحات هسته‌ای نیز گفت که استقرار سیستم‌های سپر موشکی در انگلیس خطر زیادی را متوجه مردم این کشور می‌کند. این سیستم "خطرناک و تحریک‌کننده" است.

تاکنون فقط مسئله استقرار این سیستم‌ها در اروپای شرقی فاش شده بود. فن‌آوری راداری آمریکا قرار است در چک نصب شود. در لهستان نیز ظرف سه سال آینده در مجموع 10 راکت ضدموشکی نصب خواهد شد.

ژنرال‌های روسی در واکنش به این طرح‌ها تهدید به خروج از معاهدات منع تکثیر تسلیحات کرده‌اند.

کد خبر 16439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز