مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سطح سرد و بدون حیات ماه به نظر می‌رسد که هیچ گاه تغییر نمی‌کند؛ اما ناسا به تازگی به تولید ویدیویی از تاریخچه 4.5 میلیارد ساله سخت و نادیده این قمر پرداخته است

تاریخچه 4.5 میلیارد ساله ماه

به گزارش ایسنا، هر علامت مشخص بر روی سطح ماه توسط برخوردهای سیارکی و دیگر نیروهای فوق مخرب ایجاد شده است. این ویدیو که برای جشن یادبود هزارمین روز حضور مدارگرد اکتشافی ماه در فضا ساخته شده، به ارائه یک چشم‌انداز جالب از چگونگی تغییر یک گوی مذاب از آوار به یک قمر خاکستری‌رنگ می‌پردازد.

به گفته ناسا، به نظر نمی‌رسد سال به سال تغییری در ماه ایجاد شود. گودال‌ها و دیگر ساختارها اکنون به نظر دائمی آمده، اما ماه همیشه به این شکل نبوده است.

تصور می‌شود که ماه در زمان برخورد سیاره‌ای به بزرگی مریخ با زمین در حدود 4.5 میلیارد سال پیش شکل گرفته که میلیاردها میلیارد تن ماده داغ را به فضا پرتاب کرده بود.

از آن زمان، سطح این قمر در معرض برخورد سیارک‌ها از سنگ‌های عظیم تا ضربات کوچک قرار گرفته است.

در این ویدیو می‌توان در ابتدا حرکت سیارک‌ها را در فضا مشاهده کرد و در ادامه هزاران برخورد با سطح قمر در مقیاس‌های زمانی نامفهوم برای انسان نشان داده می‌شود. بیشتر این اطلاعات از مشاهدات مدارگرد اکتشافی ماه از این قمر از ارتفاع 24 کیلومتری آن جمع‌آوری شده است.

کد خبر 164341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز