همشهری آنلاین: سناتورهای ارشد آمریکایی با ارائه طرحی به مجلس سنا، خواهان تامین تسلیحاتی گروه‌های شورشی در سوریه شده‌اند.

آمریکا

جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه و ۴ سناتور دیگر از جمله لیندسی گراهام و جو لیبرمن روز چهارشنبه (۹ فروردین، ۲۸ مارس) این بیانیه را به سنا ارائه کردند و از کاخ سفید خواستند تسلیحات و سایر حمایت‌ها و کمک‌های مادی را در اختیار مخالفان سوری قرار دهد.

این سناتورها از طرح صلح ۶ ماده‌ای پیشنهاد شده از سوی کوفی عنان فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه انتقاد کردند؛ چرا که به گفته آن‌ها، این طرح کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت را خواستار نشده است.

سناتورهای مزبور از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز خواستند در خصوص اوضاع سوریه نقش رهبری را به عهده گیرد.

اوباما و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز یک‌شنبه (۶ فروردین، ۲۵ مارس) درباره نیاز به ارسال کمک‌های غیر مرگ‌بار از جمله تجهیزات ارتباطی به شورشیان مسلح سوریه با یکدیگر توافق کردند.

دمشق روز سه شنبه (۸ فروردین) طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان برای پایان دادن به ناآرامی در سوریه را پذیرفت.

این طرح صلح مواردی نظیر برقراری آتش بس، دسترسی به آژانس‌های ارائه کننده کمک‌های بشردوستانه و گفت‌وگوی سیاسی میان دمشق و مخالفان را شامل می‌شود.

سوریه از اواسط ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی صحنه ناآرامی است.

بسیاری از کشورهای غربی، هم پیمانان عرب آن‌ها، رژیم اسرائیل، ترکیه و همچنین بعضی از گروه‌های مخالف دولت سوریه، دمشق را به کشتار معترضان و مخالفان رژیم متهم کرده‌اند.

این در حالی است که دولت سوریه قانون شکنان، خرابکاران و گروه‌های تروریستی مسلح را عامل ناآرامی‌ها دانسته و تاکید دارد که خشونت‌ها در این کشور از خارج طراحی و هدایت می‌شود.

رئیس جمهوری سوریه ۲۰ فوریه گفته بود، شماری از کشورهای خارجی با حمایت و تامین مالی گروه‌های تروریستی مسلح که در حال مبارزه با دولت (سوریه) هستند به دامن زدن به خشونت‌ها در این کشور می‌پردازند.

کد خبر 164311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز