جمعه ۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین امریکا و جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق ایالا‌ت متحده از سیاست‌های جنگ‌طلبانه بوش انتقاد کردند.

مادلین آلبرایت گفت: این کشور به علت تهاجم نظامی به عراق، اقتدار معنوی خود را در جهان از دست داده‌است و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید اقتدار این کشور را بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از آتلانتا، آلبرایت که در میزگردی با شرکت جیمی کارتر رئیس‌جمهور پیشین امریکا در مرکز کارتر سخنرانی می‌کرد، گفت: به عقیده وی حمله آمریکا به عراق به عنوان بزرگترین فاجعه در تاریخ سیاست خارجه آمریکا ثبت خواهد شد.

وی در همین حال تأکید کرد، آمریکا به علت تهاجم نظامی به عراق‌، قدرت معنوی خود را در جهان از دست داده و بر عهده رئیس‌جمهور بعدی آمریکاست که اقتدار معنوی را به این کشور بازگرداند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا به علت سیاست‌های جنگ‌طلبانه جرج بوش رئیس‌جمهور این کشور، احترام خود را در میان کشورهای جهان از دست‌داده و مردم جهان به علت سیاست‌های خصمانه امریکا از این کشور هراس دارند.

جیمی کارتر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز که از منتقدان سیاست‌های جنگ‌طلبانه بوش است‌، گفت: پس از روی کار آمدن جرج بوش، اعتماد و احترام به مردم این کشور در سراسر جهان کاهش یافته‌است.

وی علت بی‌اعتمادی مردم جهان را به آمریکایی‌ها سیاست استفاده از قدرت نظامی در دولت بوش دانست که در تاریخ این کشور کم‌سابقه است.

کارتر در همین حال خاطر نشان کرد، سیاست همه رؤسای‌جمهور پیشین آمریکا استفاده از گزینه نظامی فقط در صورت به مخاطره افتادن امنیت این کشور بود ولی بوش سیاست جدید موسوم به جنگ پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داد.

وی همچنین اعلام کرد، تهاجم غیرقابل توجیه آمریکا به عراق در ماه مارس سال 2003 میلادی به کشته شدن ده‌ها هزار غیر نظامی عراقی منجر شده‌است.

مادلین البرایت در دهه 70 میلادی در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر، از اعضای تیم امنیت داخلی کارتر بود.

کد خبر 16418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز