یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: انتخاب رئیس جدید بانک جهانی به رقابتی میان ایالات متحده آمریکا و کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

world bank

بانک جهانی تایید کرد که سه نفر برای پست ریاست این موسسه نامزد شده‌اند. رسانه‌های خبری نامزد معرفی شده از سوی ایالات متحده آمریکا را "انتخابی غیرمتعارف" خوانده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، جیم یونگ کیم، رئیس کالج دارتموث در ایالت نیوهمپشایر را برای تصدی این مسئولیت معرفی کرده است. کاندیداتوری کیم که در اجرای برنامه‌های توسعه بهداشتی و همچنین مبارزه با بیماری‌های ایدز و سل دارای تجربه است، "غیرمتعارف" ارزیابی شده است.

آقای اوباما روز جمعه هنگام اعلام نامزدی جیم یونگ کیم گفت: «اکنون زمان پیشرفت حرفه‌ای برای رهبری بزرگترین آژانس توسعه‌ی جهانی است.»

جیم یونگ کیم متولد کره جنوبی است و در سن ۵ سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است. وی که پزشک است، در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده و مدیر سابق برنامه مبارزه با اچ‌آی‌وی/ایدز سازمان بهداشت جهانی است.

ریاست بانک جهانی از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۴۴ تاکنون بر عهده شهروندان ایالات متحده آمریکا بوده است. بر اساس یک توافق نانوشته رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز توسط کشورهای اروپایی انتخاب می‌شود.

ریاست صندوق بین‌المللی پول هم‌اکنون در اختیار کریستین لاگارد فرانسوی است. خانم لاگارد سال گذشته جانشین هموطنش، دومینیک استروس‌کان شد که با اتهام فساد اخلاقی روبرو بود.نامزدهای کشورهای در حال توسعه

رهبران و اقتصاددانان کشورهای در حال توسعه می‌گویند زمان آن فرا رسیده تا تغییراتی در انتخاب رئیس بانک جهانی صورت بگیرد و به سلطه‌ی ایالات متحده آمریکا بر ریاست این بانک‌ پایان داده شود.

خوزه آنتونیو اوکامپو، وزیر دارایی سابق کلمبیا که در حال حاضر استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک است، از سوی برزیل و به نمایندگی از کشورهای آمریکای لاتین برای ریاست بانک جهانی نامزد شده است.

از سوی دیگر، سه کشور آفریقای جنوبی، نیجریه و آنگولا، انگوزی اوکونجو ایوآلا، وزیر اقتصاد نیجریه را به عنوان نامزد تصدی این مسئولیت معرفی کرده‌اند. وی تا سال گذشته به عنوان مدیر در بانک جهانی فعالیت داشته است.

کارلوس کوزندلی، مسئول روابط خارجی وزارت دارایی برزیل، معتقد است که آقای اوکامپو و خانم اکونجو ایوآلا، "نامزدهای شایسته‌ای" برای بانک جهانی محسوب می‌شوند و می‌توانند به بهبود هماهنگی میان کشورهای درحال توسعه کمک کنند.

وی می‌افزاید: «ما باور داریم که انتخاب رئیس بانک جهانی باید بر اساس شایستگی صورت بگیرد و در این میان برگزاری یک رقابت آزاد و شفاف بسیار سازنده خواهد بود.»

رقابت بر سر ریاست بانک جهانی زمانی آغاز شد که رابرت زولیک، رئیس کنونی بانک، اعلام کرد که در ماه ژوئن از این سمت کناره گیری خواهد کرد. آقای زوریک از سال ۲۰۰۷ ریاست بانک جهانی را بر عهده داشته است.

خبرگزاری دولتی آلمان

کد خبر 164135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز