همشهری آنلاین: روزنامه گاردین لندن در گزارشی به بررسی رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران پرداخت و به نقل از مقامات سابق این نهاد بین المللی، یوکیا آمانو را به جانبداری از سیاست های غرب متهم کرد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی نوشت: مقامات سابق آژانس همچنین هشدار داده‌اند که رویکرد آژانس در قبال ایران شبیه همان اشتباهاتی است که در قضیه سلاح‌های کشتار جمعی عراق در اوایل دهه 2000 میلادی به وقوع پیوست.

گاردین افزود: آمانو مدیرکل آژانس که از سال 2009 میلادی به این سمت منصوب شده است توسط چندین نفر از مقامات ارشد سابق آژانس به پیروی جانبدارانه از سیاست های غرب، اتکای بیش از حد به اطلاعات تایید نشده و همچنین به حاشیه راندن افرادی که به این روند بدبین هستند، متهم شده است.

این روزنامه نوشت: پس از روی کار آمدن آمانو، منازعه غرب با ایران بر سر موضوع هسته ای تشدید شد و بطور مکرر تهدیداتی از سوی اسراییل و آمریکا مبنی بر اقدام نظامی مطرح گردید. از سوی دیگر گزارش های آژانس نیز در این مدت انتقادی تر شده است.

گاردین سپس به نقل از رابرت کلی یک دانشمند سلاح‌های هسته‌ای از آمریکا که در زمان آغاز جنگ عراق مسئول تیم اقدام آژانس در موضوع عراق بوده است، نوشت: همسویی نگران کننده ای بین اشتباهات غرب در قبال سلاح های کشتار جمعی ادعایی عراق و ارزیابی های آژانس در مورد ایران وجود دارد.

رابرت کلی گفت: آمانو در حال افتادن به تله ای موسوم به دام دیک چنی (معاون سابق رییس جمهوری آمریکا) است. آنچه که ما از حوادث منتهی به جنگ عراق در سال های 2002 و 2003 باید بیاموزیم این است که بازنگری های مستمر در مورد گزارش ها و ارزیابی ها بسیار مهم است و تحلیل ها نباد فقط به یک تعداد افراد محدود منحصر شود.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز از این موضوع درس نگرفته ایم. آقای آمانو هم مثل دیک چنی فقط به گروه کوچکی از افراد اتکا کرده و دیدگاه های آنان نیز با منابع دیگر چک نمی شود.

به نوشته گاردین دیگر مقامات سابق آژانس نیز درباره وضعیت فعلی ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند که این نهاد بین المللی اکنون بیشتر بر ظن و گمان ها در مورد برنامه هسته ای ایران متمرکز است و همچون گذشته درباره این موضوع بحث های قوی صورت نمی گیرد.

این مقامات به تصمیم آمانو در ماه مارس سال گذشته اشاره می کنند که بر اساس آن اداره 'روابط خارجی و هماهنگی سیاست ها' در آژانس موسوم به 'اکسپو' منحل شد در حالی که این اداره در دوره محمد البرادعی مدیرکل قبلی قضاوت های صورت گرفته توسط بازرسان آژانس را مورد ارزیابی مجدد قرار می داد.

روزنامه انگلیسی افزود: مشاوران البرادعی در اداره اکسپو در دوره آمانو به حاشیه رانده شدند و وظایف دیگر آن نیز در دفتر مدیرکل

ادغام شد.

به نوشته گاردین، هانس بلیکس مدیرکل اسبق آژانس نیز درباره اعتبار این نهاد ابراز نگرانی کرده است.

وی گفت: میان اطلاعات و شواهد و مدارک تفاوت وجود دارد و در یک سازمان مسئولیت پذیر شما باید اطمینان حاصل کنید که حتما سوال می کنید و نتیجه گیری خود را بر اساس اطلاعاتی که کاملا مورد ارزیابی و تایید قرار نگرفته، انجام نمی دهید.

بلیکس افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی یک اعتباری دارد که باید از آن محافظت کند و اطلاعات و شواهد ارائه شده را با دقت و وسواس مورد بازبینی قرار دهد.

وی تاکید کرد: اگر کشورهای خاصی که اطلاعاتی به آژانس می دهند و می خواهند که آژانس با اغماض با آنها برخورد کند باید شواهد و مدارک قانع کننده ای در این باره ارائه نمایند و در غیر این صورت آژانس نباید مهر تایید خود را بر روی این اطلاعات بزند.

روزنامه گاردین در ادامه گزارش خود نوشت: آژانس درباره این انتقادات مطرح شده، حاضر به اظهار نظر نشد... اما برخی دیپلمات های غربی در وین، مقر آژانس، از مدیریت آمانو دفاع کردند

کد خبر 164064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز