همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائم ایران درمقر اروپائی سازمان ملل در ژنو در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حقوق بشر، تمدید ماموریت گزارشگر ویژه ایران را مغایر با اصول و اهداف شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه غیرسیاسی حرفه‌ای و مبتنی بر عینی گرایی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه فعالیتهای ضد ایرانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی سوئد و با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا در نوزدهمین نشست شورای حقوق بشر دوره ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر برای یکسال دیگر تمدید شد.

پیش نویس این قطعنامه که در جریان نشست روز پنجشنبه نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر ارائه شده بود علیرغم عدم حمایت 25 کشور عضو شورا صرفا با رای 22 کشور گروه غرب و برخی از کشورهای آمریکای لاتین به تصویب رسید.

سید محمد رضا سجادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپائی سازمان ملل در ژنو قبل از تصویب قطعنامه مذکور طی سخنانی ضمن اشاره به ماهیت سیاسی و گزینشی تعیین گزارشگر ویژه اقدام بانیان غربی قطعنامه در تمدید ماموریت وی را مغایر با اصول و اهداف تعیین شده برای شورای حقوق بشر در بررسی بیطرفانه غیرسیاسی حرفه ای و مبتنی بر عینی گرائی دانست و استمرار این روند را لطمه ای شدید به اعتبار و جایگاه سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل و بویژه شورای حقوق بشر عنوان کرد.

وی تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا در ارائه قطعنامه را تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی بین المللی از نقض حقوق بشر در داخل آن کشورها و بمنظور سرپوش نهادن بر فجایع حقوق بشری ارتکابی در فلسطین اشغالی عراق و افغانستان و سایر مناطق دنیا دانست و بر ضرورت تغییر این رهیافت غیرسازنده تاکید کرد.

نماینده دائم کشورمان تمدید ماموریت گزارشگر ویژه را بدلیل رویکرد نادرست سیاسی و انحراف از اصول حرفه ای و همچنین توسل به منابع غیر معتبر و اخبار و اطلاعات غیرموثق و نیز پیشداوری های مبتنی بر فرضیات غلط فاقد وجاهت قانونی دانسته و تمدید ماموریت وی را باعث کاهش اعتبار و وزانت رویه ها و فعالیتهای شورای حقوق بشر عنوان کرد.

بعد از سخنان سفیر کشورمان ، سفیر و نماینده دائم کوبا طی سخنرانی با مخالفت با ارائه قطعنامه علیه کشورمان و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه خواستار رای گیری بر روی قطعنامه شد در ادامه نمایندگان روسیه و چین در مخالفت با قطعنامه صحبت کردند و سفرای اکوادر و اروگوئه نیز طی سخنانی اعلام کردند از تمدید ماموریت گزارشگر حمایت نخواهند کرد.

شورای حقوق بشر بعنوان سازوکار اصلی حقوق بشری سازمان ملل دارای 47 عضو بوده و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

 

کد خبر 164049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز