جمعه ۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جناح اکثریت در سنای آمریکا در نظر دارد با تصویب طرحی اختیارات رییس جمهوری در جنگ عراق را محدود کند.

به گزارش بی بی سی ،سناتورهای عضو حزب دموکرات در مجلس سنای آمریکا گفته اند طرحی را به رای خواهند گذاشت که بر اساس آن، مصوبه قانونی که به جورج بوش، رییس جمهوری، اجازه استفاده از نیروی نظامی در عراق را داده است لغو و قانون جدیدی شامل اختیارات محدودتری جایگزین آن می شود.

قرار است رهبر جناح حزب دموکرات در سنا طرحی را برای این منظور در اختیار سایر اعضای حزب در سنا قرار دهد.

هنوز جزییات این طرح انتشار نیافته است ولی برخی از اعضای حزب دموکرات گفته اند براساس آن، دامنه ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق به آموزش نیروهای عراقی محدود می شود.

این طرح خواستار آن است که نیروهای آمریکایی در ماموریت های امنیتی و رزمی، مگر در مقابله با افراد شبکه القاعده، شرکت نداشته باشند.

در ماه اکتبر سال 2002، کنگره آمریکا لایحه "قطعنامه مجوز کاربرد نیروی نظامی علیه عراق" را به درخواست رییس جمهوری تصویب کرد و به وی اجازه ورود به جنگ با عراق را داد.

در آن زمان حزب جمهوریخواه، که حزب بوش است، دارای اکثریت در هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان کنگره بود و این لایحه با حمایت اعضای این حزب و همچنین بسیاری از اعضای حزب دموکرات در کنگره به تصویب رسید.

مبنای قانون حمله به عراق

براساس این مصوبه، که به قطعنامه جنگ عراق شهرت یافته، کنگره با توجه به مواردی مانند خودداری عراق از عمل به شرایط آتش بس سال 1991، تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای کشتار جمعی، سرکوب مردم آن کشور، حضور اعضای القاعده در عراق و موارد دیگر اقدام نظامی را موجه دانست.
 
در عین حال، مصوبه سال 2002، که مبنای حمله به عراق در مارس سال 2003 را فراهم آورد، خواستار تلاش رییس جمهوری برای جلب موافقت شورای امنیت به منظور اقدام علیه عراق شده بود.

نمایندگان حزب دموکرات استدلال کرده اند که از آنجا که هیچ نشانه ای از وجود جنگ افزارهای کشتار جمعی در عراق یافت نشده، مجوز کنگره برای جنگ علیه این کشور نیز موضوعیت خود را از دست داده است.

انتظار می رود طرح مورد نظر دموکرات ها هفته آینده در مجلس سنای آمریکا مطرح شود.

پیش از این، نمایندگان عضو حزب جمهوریخواه از تصویب قطعنامه غیر الزام آوری در انتقاد از تصمیم رییس جمهوری برای اعزام بیش از بیست هزار نظامی دیگر به عراق جلوگیری کردند.

جمهوریخواهان گفته اند که باید رییس جمهوری، به عنوان فرمانده کل قوا، از اختیارات و امکانات لازم برای پیشبرد و پیروزی در جنگ عراق برخوردار باشد.

در صورت تصویب طرح پیشنهادی حزب دموکرات، تبدیل آن به قانون مستلزم امضای رییس جمهوری است.

در غیر اینصورت، این طرح مجددا به کنگره باز می گردد و تنها در صورت تصویب مجدد آن با اکثریت دو سوم آرا در هر دو مجلس، می تواند به قانون تبدیل شود.

کد خبر 16401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز