همشهری آنلاین: دبیر ستاد حقوق بشر در جمع اعضای جنبش عدم تعهد، آمریکا و دول غربی را به قتل عام فرهنگ ملل مختلف به اسم جهان‌شمولی حقوق بشر متهم کرد.

محمد جواد لاریجانی

به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی که درحاشیه نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل و به دعوت اعضای جنبش عدم تعهد در میان آنها حاضر شده بود گفت: آمریکا ودول غربی به اسم جهانشمولی حقوق بشر در حال قتل عام سایر فرهنگ های بشری هستند و این یک خیانت عظیمی به رشد معنوی انسانیت است.

مشاور اموربین الملل رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه خوشبختانه جنبش عدم تعهد داری موضعی اصولی و محکم درزمینه استفاده از گزارشگرهای ویژه است گفت : استفاده از این روش اگر با مکانیزم های صحیح همراه نباشد به کشورهای سوء استفاده گر اجازه می‌دهدکه به طور انتخابی و تبعیض امیز اعضای جامعه بین المللی را مورد تهاجمات حقوق بشری قرار دهند.

لاریجانی با تاکید براینکه اساسا تشکیل شورای حقوق بشر سازمان ملل یکی از دلایلش مقابله با همین روش بود، گفت: اگر قرار بر ادامه روش استفاده گزینشی و تبعیض آمیز کشورها بود که دیگر نیاز نبود کمیسیون حقوق بشر را به شورای حقوق بشر تبدیل کنیم. امروز آمریکایی ها دقیقا دارند همان بلایی را که بر سر کمیسیون اورده است برسر شورا می‌آورد و معلوم است که شورا از خاصیت می‌افتد.

لاریجانی در ادامه این نشست که ریاست مصر برگزار شد با تاکید براینکه ایران تعیین گزاشگر ویژه برای خود را تبعیض آمیز، ناموجه و براساس مقاصد خصمانه علیه ملت خود می داند گفت: در عین حال رفتار گزارشگر ویژه بسیار دور از کمترین‌های مورد نیاز برای یک گزراشگری معقول و قابل قبول بود و حتی گزارشگر تلاش نکرده بود تا در گزارش ارائه کرده تظاهر به بی طرفی کند.

به گفته لاریجانی گزارشگر ویژه عملا به یک چهره تلویزیونی برای شانتاژ رسانه‌ای علیه ملت ایران تبدیل شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه گزارشگر در اقدامی عجیب در صدد پرونده سازی علیه دولت ایران بوده و برای طرح شکایت از ایران دعوت عام کرده است تا اتهامات خود را ارائه کنند گفت: اینکه گزارشگر ویژه در کشورهای مختلف راه بیفتد و از همه بخواهد اتهامات خود علیه ایران را نزد او آورده و مطرح کنند بسیار غیرمترقبه و بیرون از مسئولیت اوست. از همین رو متنی که ایشان به عنوان گزارش ارائه داده مجموعه ای است از تهمت ها و دروغ‌هایی که در رسانه‌ها به راحتی یافت می‌شود و فرقی بین گزارش ایشان و گزارش‌های ارائه شده از سوی وزارت خارجه آمریکا نیست.

انتهای پیام به گفته لاریجانی همکاری با چنین گزارشگری با این مختصات و ویژگی‌ها بی معنی است در حالیکه ایران گزارشگری اصولی را بسیار کاری مفید و مایه قوت نظام خود می داند و از ان استقبال می‌کند چرا که اعتقاد داریم گزاررشگری اصولی در صدد کشف واقعیت و بیان آن با زبانی فنی برای جهانیان خواهد بود.

دکتر لاریجانی درپایان این نشست با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال آینده ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده می گیرد بر لزوم افزاش تلاش‌ها در زمینه تنوع فرهنگی در امر حقوق بشر تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که تلاش اعضای عدم تعهد بتواند متون حقوق بشری را به نفع تنوع فرهنگی اصلاح کند.

کد خبر 163922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز