مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی با استفاده از یک ابررایانه، اثر ضد سیارکی بمب اتم را مدل‌سازی کردند

تهدید سیارکی زمین

به گزارش ایسنا، محققان آزمایشگاه ملی لوس آلاموس وابسته به وزارت انرژی آمریکا معتقدند یک انفجار اتمی دقیق می‌تواند زمین را از خطر برخورد سیارک‌های بسیار بزرگ نجات دهد.

در شبیه‌سازی صورت گرفته، سیارکی به طول 500 متر با بمب اتمی با قدرت یک مگاتن (50 برابر قوی تر از بمب اتم ناکازاکی) مورد هدف قرار گرفت. انفجار بمب اتم باعث متلاشی شدن کامل سیارک شد.

باب ویور از دانشمندان آزمایشگاه لوس آلاموس تأکید کرد: شبیه سازی سه بعدی توسط 32 هزار پردازنده ابررایانه Cielo‌ انجام شد و انفجار اتمی بر روی سطح سیارک مورد بررسی قرار گرفت.

برخی دانشمندان معتقدند که استفاده از بمب اتم برای تخریب سیارک، آخرین راه فرار برای عدم برخورد سیارک‌های عظیم با زمین محسوب می‌شود، با این حال انفجار اتمی عوارض جانبی خطرناکی از جمله بارش هزاران قطعه سنگ کوچک ناشی از متلاشی شدن سیارک در پی خواهد داشت.

از دیگر گزینه‌های پیشنهادی برای مقابله با برخورد سیارک‌ها با زمین، همراهی فضاپیماهای روباتیک با سیارک‌های بزرگ عنوان شده است. جاذبه فضاپیما در طول چندین ماه یا سال می‌تواند باعث انحراف در مسیر حرکت سیارک به سوی زمین شود.

تحقیقات زیادی در خصوص وضعیت سیارک‌ها و احتمال برخورد آنها با زمین در حال انجام است. فضاپیمای داو» متعلق به ناسا رصد سیارک‌های بزرگ از جمله سیارک وستا را برعهده دارد؛ همچنین فضاپیمای هایابوس» ژاپن نیز قطعاتی از سیارک ایتوکاوا را برای بررسی‌های بیشتر به زمین منتقل کرده است.

برخورد سیارک‌ها با زمین بخشی از تاریخچه این سیاره را تشکیل می‌دهد. گفته می‌شود برخورد یک سیارک عظیم در 65 میلیون سال قبل با زمین باعث انقراض نسل دایناسورها شده است.

کد خبر 163640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز