در مسافرت از خوردن غذاهای کنسروی اجتناب کنید وقتی با وفور سبزیجات و میوه‌های تازه روبرو هستیم چرا باید از محصولات کنسرو شده استفاده کنیم.

غذای کنسرو شده

دکتر برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از افراد عادت دارند وقتی به سفر می‌روند برای سهولت با خود کنسرو می‌برند و بیشتر غذاهای کنسرو شده می‌خورند و شام یا گاهی هر دو وعده را غذاهای آماده مصرف می‌کنند.

بزرگمهر افزود: اگر مقایسه‌ای بین غذاهای کنسرو شده و غذاهای تازه شود دیده می‌شود که گوشت، مرغ و ماهی را می‌توان حداکثر دو روز در یخچال نگهداری کرد ولی کنسرو آنها دو سال ماندگاری دارد یا سبزیجات تازه را که معمولاً 2 یا 3 روز بیشتر نمی‌توان نگهداری کرد سبزیجات پخته شده نیز ماندگاریشان کمتر است و کیفیت خود را زود از دست می دهند این درحالی است که سبزیجات کنسروی معمولاً 2 سال قابلیت نگهداری دارند اما دلیل این ماندگاری این است که به مواد غذایی در کارخانجات کنسروسازی مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند این مواد نگهدارنده جزء مواد شیمیایی است اما مواد شیمیایی مجاز، ولی اگر در مصرف این مواد زیاده‌روی شود چون شیمیایی است مشکل ایجاد می‌کند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در ادامه با بیان اینکه نباید در مصرف غذاهای کنسروی افرط کرد گفت: اگر در مصرف غذاهای کنسرو شده افراط نشود و جزء برنامه غذایی روزانه قرار نگیرد می‌توان به صورت تنوعی از کنسروها استفاده شود متخصصین تغذیه بیشتر تأکید دارند که غذاهای تازه استفاده شود و غذاهای فریز شده و خشک شده کمتر مصرف شود چراکه خاصیت غذاهای تازه بیشتر از غذاهای فریز و خشک شده است مانند میوه‌های تازه که ویتامین بیشتری نسبت به میوه‌های خشک دارند.

وی در ادامه در خصوص مصرف غذاهای کنسرو شده در سفر گفت: بعضی از افراد می‌گویند اگر در سفر مواد غذایی کنسرو شده مصرف شود مشکلی ندارد و اگر به طور مثال یک هفته به سفر می‌روند روزی یک الی دو بار کنسرو مصرف می‌کنند که این برای هیچ کس به خصوص برای کودکان و سالمندان مفید نیست.

بزرگمهر در ادامه بیان کرد: بیمارانی که مشکل کلیوی، ناراحتی گوارشی و یا مشکل قلبی عروقی دارند تا حدامکان نباید غذاهای کنسرو شده مصرف کنند.

کد خبر 163498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز