یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سال گذشته در مراسم چهارشنبه آخر سال به ازای هر هزار نفر جمعیت دو نفر مصدوم شده‌اند و بر اساس جنسیت نیز به ازای هر چهار مرد، یک زن در این شب دچار آسیب شده است.

چهارشنبه سوری

این در حالیست که سال گذشته تهرانی‌ها 6.2 میلیارد تومان برای خرید مواد محترقه هزینه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سهیل سعادت عصر یکشنبه در نشست ابعاد آتش بازی در چهارشنبه آخر سال با اشاره به انجام یک تحقیق در خصوص چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: بر اساس تحقیقی که سال گذشته توسط مرکز تروما بیمارستان سینا روی 10 هزار شهروند تهرانی انجام شد، 20 درصد آنها اعلام کردند، حداقل یک نفر از اعضای آنها درشب چهارشنبه سوری رفتار پرخطر انجام داده است. 8 درصد خانواده‌ها اعلام کردند که آتش روشن کرده و 9 درصد نیز یک نفر از اعضای خانواده آنها از روی آتش پریده است. متأسفانه متوسط سن افرادی که ترقه بازی کرده و دچار مصدومیت می‌شوند 22 سال و افرادی که در ترقه بازی شرکت نداشته و مجروح می‌شوند، 36 سال است.

وی ادامه داد: در این نظرسنجی 5 درصد از خانواده‌ها اعلام کردند که از ترقه‌های دست ساز استفاده کرده و 2.5 درصد نیز گفته‌اند که کپسول گاز در آتش پرتاب کرده‌اند.

بر اساس آمارهای موجود سال گذشته در مراسم چهارشنبه سوری پارسال به ازای هر هزار نفر جمعیت دو نفر مصدوم شده‌اند و بر اساس جنسیت نیز به ازای هر 4 مرد، یک زن در این شب دچار آسیب شده است. این در حالیست که 85 درصد مصدومان این روز از ترقه استفاده کرده و 15 درصد نیز از ترقه استفاده نکرده‌اند.

استاد دانشگاه تهران با اعلام اینکه هر فردی که در چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت می‌شود 7900 تومان هزینه خرید مواد محترقه کرده است، تأکید کرد: این آمار برای افراد مصدومی که در این حوادث شرکت نمی‌کنند 10 هزارو 65 تومان است.

وی از مصدومیت 10 هزار نفر در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته خبر داد و تأکید کرد: 8 درصد مجروحان سال گذشته به بیمارستان مراجعه کرده و 52 درصد نیز در منزل اقدام به خوددرمانی کرده‌اند. چشم با 30 درصد مصدومیت آسیب پذیرترین عضو بدن است و پس از آن دست و پا قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تهرانیها سال گذشته 6.2 میلیارد تومان پول صرف خرید مواد محترقه و آتش بازی کرده‌اند تأکید کرد: این پول معادل حقوق روزانه 173 هزار نیروی امدادی است، ضمن اینکه 8 میلیارد تومان هزینه درمان مصدومان سال گذشته چهارشنبه سوری بود. به طور میانگین هزینه درمان هر فرد مصدوم در حوادث چهارشنبه سوری 474 هزار تومان است.

سعادت با بیان اینکه 48 درصد افراد روشن کردن آتش در برخی نقاط و ممنوعیت آن در سایر مناطق را آمار مهمی برای کاهش حوادث می‌دانند، تأکید کرد: 32 درصد معتقدند آتش بازی باید توسط سازمان‌های مجاز انجام شود، 17 درصد معتقدند آتش بازی و ترقه بازی باید ممنوع شده و 8 درصد نیز معتقدند باید ترقه‌های بی خطر در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی از اجرای 4 برنامه مداخله برای شناسایی عوامل کاهش حوادث خبر داد و افزود: بر این اساس در دبیرستان‌های پسرانه مناطق 3، 12 و 20 برنامه‌های ویژه ای از جمله نشان دادن فیلم‌های هشداری از حوادث سال‌های گذشته، توزیع بروشورها در مدرسه دیگر و صحبت با والدین برای کاهش بودجه دانش آموزان در هفته‌های پایانی سال اجرا می‌شود. ضمن اینکه در مدرسه دیگری دانش آموزان شاخص انتخاب و آموزش‌های لازم را برای انتقال به سایر دانش آموزان می‌بینند. بر این اساس و آمارگیری از شاخص‌های میزان اثربخشی برنامه ها و سیاست گذاری‌ها را پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان گفت: امسال گروهی از مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته به صورت داوطلبانه در مدارس حاضر شده و نسبت به هشدار این حوادث و آگاه سازی دانش آموزان اقدام می‌کنند.

کد خبر 163339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز