همشهری آنلاین: همه مسلمانان از هر فرقه و مذهبی می‌کوشند رهنمودهای متعالی قرآن را در زندگی خود به‌کار گیرند، لذا اخبار مربوط به برنامه‌های قرآنی هر چه بیشتر به زبان‌های گوناگون نشر یابد، بیشتر به تحقق این هدف کمک می‌کند.

حجت الاسلام خیاط

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی خیاط، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در آستانه افتتاح چهلمین زبان این خبرگزاری، به موفق بودن عملکرد ایکنا اشاره کرد و گفت: خبرگزاری قرآنی ایران که از حیث تنوع زبانی در میان خبرگزاری‌های رسمی جهان اسلام، رتبه اول را دارد، در طول این هشت سال با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی با ارائه آماری در زمینه اخبار ایکنا خاطرنشان کرد: این خبرگزاری با تولید روزانه، 800 خبر قرآنی و ترجمه آن به قریب 40 زبان زنده دنیا در حقیقت، به رکورد جالبی دست یافته و البته این‌ از برکت قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام خیاط از قرآن مجید به‌ عنوان منشور هدایت بشر به‌سوی سعادت و بهروزی یاد کرد و گفت: این کتاب، نقش محوری در ارتباط مسلمانان با یکدیگر دارد؛ چرا که همه مسلمانان از هر فرقه و مذهبی می‌کوشند رهنمودهای متعالی آن را در زندگی خود به‌کار گیرند، لذا هر چه بیشتر، اخبار مربوط به برنامه‌های قرآنی به زبان‌های گوناگون نشر یابد، بیشتر به تحقق این هدف کمک می‌کند.

وی یادآور شد: رسالت اصلی خبرگزاری قرآنی توجه دادن هرچه بیشتر مسلمانان به قرآن است تا بدین‌وسیله، کام تشنه مشتاقان معارف قرآنی را سیراب و انسان‌های سرگشته و حیران را در وادی جهالت‌ها به ساحل امن رهنمون سازد.

رایزن فرهنگی ایران در سوریه در مورد نقش جریان‌ساز خبرگزاری قرآنی ایران در موضوعات بین‌المللی گفت: با محور قرار دادن کتاب خدا که مورد احترام همه مسلمانان است و ایجاد ارتباط با نهادها و شخصیت‌های قرآنی دیگر کشورها از طریق پرداختن به ابعاد و پیام‌های جهان‌شمول قرآن مجید می‌توان از ایکنا انتظار داشت در این زمینه نقش فعالی ایفا کند.

وی در خصوص ضرورت وجود خبرگزاری قرآنی در سطح جهان اظهار کرد: امروزه لزوم اعتصام به قرآن مجید و عمل به تعالیم راهگشای آن، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود زیرا بشر از مکاتب مختلف و ایسم‌های متعدد و ضلالت‌آفرین خسته شده و به دنبال آرامش و سعادت واقعی در دنیا و آخرت به‌طور توأمان است.

حجت‌الاسلام خیاط در این باره ادامه داد: در اینجاست که وجود یک خبرگزاری قرآنی در سامان بخشیدن به این ضرورت، یعنی محوریت دادن و مبنا قرار دادن قرآن کریم در زندگی و تلاش برای عجین کردن زندگی عموم مردم با آن لازم به‌نظر می‌رسد.

وی در مورد چگونگی امکان گسترش طیف جامعه هدف ایکنا گفت: قرآن که به تعبیر مقام معظم رهبری، مثل آب آشامیدنی، حیات‌بخش است، همیشه مورد نیاز ماست و هدایت آن، فراگیر و پایان‌ناپذیر است.

رایزن فرهنگی ایران در سوریه افزود: به نظر من اگر ایکنا بخش پژوهشی خود را گسترش دهد، نیازهای اقشار مختلف و گرایش‌های آن‌ها را رصد کند و به تعبیر امیرالمومنین(ع) به استنطاق قرآن در این خصوص، روی آورد، بهترین جواب‌ها را خواهد یافت و کام تشنه مشتاقان را سیراب ساخته و طیف وسیعی از جامعه را مخاطب خود قرار خواهد داد.

وی در مورد تحولات اخیر جهان اسلام و وظیفه ایکنا در این رابطه گفت: بیداری اسلامی به معنای بازگشت امت اسلامی به اصل خودباوری است؛ به‌گونه‌ای که مسلمانان در پرتو اسلام اصیل و تجدید حیات اسلام به دین، کرامت، استقلال سیاسی، اقتصادی و فکری خود مباهات کنند.

حجت‌الاسلام خیاط در تبیین ابعاد دیگر این بیداری عنوان داشت: احیای عدالت، آموزه‌ها و ارزش‌های متعالی به‌منظور تبدیل امت اسلام به «خیر امة للناس» امری است که با تمسک مسلمانان به قرآن به‌عنوان سند بالادستی محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: امروز نیز ما دقیقاً همان‌قدر محتاج مفاهیم عمیق قرآن به‌مثابه یک قانون اساسی هستیم که مسلمان صدر اسلام برای درک جایگاه و هویت خود به نصوص آن محتاج بودند؛ چرا که می‌بایست راه، روش و منش خود را بر اساس این قانون زندگی تبیین و تدوین کنیم.

رایزن فرهنگی ایران مفهوم واقعی بیداری اسلامی را اخذ شیوه زندگی و چگونگی اخلاق، رفتار و نظم اجتماعی از کتاب خدا برشمرد و گفت: مکتب قرآن همچنان که توانست در صدر اسلام، دانش‌آموختگانی ممتاز و نمونه پرورش دهد، قادر است در هر زمان، مکان و نسلی، انسان‌های شایسته تحویل جامعه دهد.

وی ادامه داد: ایکنا به‌عنوان تنها خبرگزاری قرآنی جهان اسلام باید با ایمان به اینکه آموزه‌های قرآن، رنگ کهنگی به‌ خود نمی‌گیرد و در هر زمان و مکانی قابلیت پیاده شدن دارد، بکوشد با همکاری مراکز پژوهشی قرآن، چارچوب‌های مورد نظر اسلام را برای برقرار نمودن جامعه نمونه قرآنی تدوین کند. 

کد خبر 163326
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز