همشهری آنلاین: مسئول بهداشت دهان ودندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه با مصرف دخانیات تا 6 برابر افزایش می‌یابد

سیگار

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر عبدالله هروی افزود: لثه سالم برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی کافی و همچنین برای دفع ضایعات متابولیسمی از جمله دی اکسید کربن، به گردش خون متناسب نیاز دارد.

وی ادامه داد: لثه‌ها همچنین برای دفاع در مقابل عوامل عفونت زا نیازمند گردش خون منظم هستند . این در حالی است که در افراد سیگاری پروسه خون رسانی به لثه دچار اختلال می‌شود در نتیجه این اختلال و عدم خون رسانی کافی، احتمال بروز بیماری لثه در این افراد نسبت به افراد عادی 6 برابر می‌شود.

هروی خاطر نشان کرد: استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان موجب می‌شود که اکسیژن مورد نیاز بافت لثه دچار تغییر و افت شود و این کاهش اکسیژن موجب تغییر رنگ لثه می‌شود.

مسئول بهداشت دهان ودندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: لثه سالم دارای رنگ صورتی روشن و قوام سفت است که به نسوج زیرین خود چسبیده است. در افراد سیگاری اغلب قوام لثه ضخیم می‌شود و رنگ آن از صورتی روشن به صورتی رنگ پریده تا ارغوانی تغییر می‌یابد. این تغییرات به دلیل تاثیر سیگار بر روی جریان خون مورد نیاز لثه به وجود می‌آید.

هروی گفت: در حال حاضر بیش از 15 تا 20 درصد مردم از بیماری‌های لثه رنج می‌برند .ابتلا به بیماری‌های دهان از جمله عفونت بافت نگه دارنده دندان، سرطان‌های دهان و بیماری‌های لثه از دیگر عوارض استفاده از مواد دخانی است.

وی ترک استعمال دخانیات، مراجعه منظم و مستمر به دندانپزشک، حفظ سلامت دهان و دندان و مصرف میوه و سبزی را از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان ولثه دانست.

کد خبر 163312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز