همشهری آنلاین: صبح امروز 21 اسفندماه در تالار وحدت، اهالی فرهنگ و ادب، برای آخرین بار به همراهی سیمین دانشور؛ بانوی نخست داستان نویسی ایران شتافتند و دقایقی را به پاسداشت زحمات این زن بزرگوار، پرداختند.

نویسنده ایرانی

به گزارش ایلنا، در این مراسم که از ساعت 10 صبح و با ورود پیکر سیمین دانشور به حیاط تالار، آغاز شد؛ در ابتدا قسمت‌هایی از سخنرانی زنده‌یاد دانشور در انستیتو گوته در سال 1356 پخش شد و بعداز آن؛ پیام تسلیت سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد؛ که به دلیل سفر به اندوزی در این مراسم حضور نداشت؛ توسط یکی از مشاورانش قرائت شد.

سپس بهمن دری؛ معاون وزیر در امور فرهنگی در جایگاه حاضر شد و درمورد سیمین دانشور گفت: علی‌رغم اینکه شنیده بودم ایشان این اواخر بسیار کج‌خلق شده‌اند، اما در دیداری که با ایشان داشتم، اینگونه نبود. حتی به من کتابی هدیه داد و وقتی از او خواستم تا به یادگار، امضایش کند به من گفت اول آن را بخوانم، بعد امضایش خواهد کرد.

دری همچنین در وصف فضایل اخلاق سیمین دانشور اظهار داشت: ایشان در مسائل خیریه، بسیار جدی بود و مشارکت‌های زیادی در زمان جنگ و در حمایت از رزمندگان اسلام داشت.

همچنین در سال‌هایی که زلزله آسیب‌های فراوانی به مردم رودبار و بعد‌ها بم رسانده بود، کمک‌های بسیار کردند.

وی در پایان سخنانش وعده‌ انتشار آثار منتشر نشده‌ سیمین بهبهانی را داد و گفت: آثار تازه‌ای ایشان را در نمایشگاه کتاب تهران، به شکلی شایسته رونمایی و به نمایش خواهیم گذاشت.

در ادامه، غلامرضا امامی؛ نویسنده و از نزدیکان خانواده‌ جلال و سیمین، از وفاداری سیمین به همسرش گفت و اینکه تا آخرین لحظات عمر، سیمین دانشور حلقه‌ جلال آل‌احمد را از انگشت بیرون نیاورد.

وی در پایان سخنانش، بخش پایانی رمان مشهور و پرمخاطب سووشون، را به یاد سیمین دانشور، نویسنده و مترجم بزرگ ایرانی قرائت کرد.

علی دهباشی؛ سردبیر مجله‌ بخارا، سخنران بعدی این مراسم بود.

وی با حضور در جایگاه، ضمن اشاره به جایگاه ادبی و هنری سیمین دانشور گفت: امروز در این جمع، شاگردانی که سیمین دانشور طی 3 نسل، تربیت و پرورش داده، حاضر هستند و همچنین شاعران و نویسندگان، از نسل‌های مختلف در این جمع حاضرند.

وی به نمایندگی از خانواده‌ دانشور؛ از تمام حاضران، مدیران بیمارستان پارس و تمام اطبا و پرستارانی که این سال‌های اخیر در مراقبت و درمان دانشور زحمت کشیده‌اند تا حدالامکان رنج بیماری سیمین را کم کنند، تشکر کرد.

همچنین از ناشران دانشور که عبارتند از خوارزمی، نگاه، قطره و جاویدان قدردانی کرد.

پس از آن؛ با اعلام عباس سجادی، حضار به اقامه‌ نماز خوانده شدند و حاضران با اقتدا به حجت الاسلام محمد دعایی بر پیکر بانوی داستان‌نویسی ایران نمازگزاردند.

در میان جمعیت؛ چهره‌های آشنایی از اهالی فرهنگ و سیاست دیده می‌شدند که با حضور در این مراسم، تنها بخشی از دین خود را به سالیان سال، تلاش صادقانه‌ دانشور ادا کنند.

در این میان می‌توان به احمد مسجدجامعی، سهیلا جلودارزاده، نعمت احمدی، سیمین بهبهانی، مسعود شایگان، لیلی گلستان، علیرضا زرگر، علیرضا رییس دانا و ... اشاره کرد.

در پایان، پیکر سیمین دانشور توسط حضار تشییع و به سمت بهشت زهرا؛ قطعه 88 (هنرمندان) ردیف 150، مقبره شماره 31 هدایت شد.

 

کد خبر 163292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز