همشهری آنلاین: فرمانده ناجا گفت: پلیس با کارناوال و پایکوبی درچهارشنبه آخرسال برخورد می‌کند.

 به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم  با ارائه آمار 11 ماهه از عملکرد ماموران پلیس گفت: در 11 ماهه امسال شاهد کاهش جرایم در کلیه سطوح بودیم، به گونه‌ای که سرقت مسلحانه نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد کاهش داشته است.

 وی با بیان اینکه کاهش 10 درصدی در میزان وقوع سرقت به عنف در 11 ماهه سال جاری را شاهد بوده‌ایم، گفت: میزان سرقت از طلافروشی 19 درصد، راهزنی و آدم‌ربایی وگروگانگیری 60 درصد و میزان وقوع قتل در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشته است.

 فرمانده ناجا درباره میزان کشفیات ماموران پلیس و جرایم جنایی با بیان اینکه میزان کشفیات قتل در سال جاری، 91 درصد بوده است، گفت: این رقم در حالیست که در سال 89 میزان کشفیات قتل 85 درصد بوده است.

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه پلیس به صورت صددرصد کلیه گروگانگیری و آدم‌ربایی‌ها را کشف کرده است، گفت: در سرقت مسلحانه نیز میزان کشف این جرم 79 درصد بوده است و این در حالیست که در سال گذشته میزان کشفیات سرقت مسلحانه تنها 70 درصد بوده است.

 به گفته وی میزان کشف جرم سرقت به عنف نیز 92 درصد بوده است.

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه شاهد افزایش چهار درصدی وقوع سرقت در سال‌جاری مواجه هستیم گفت: این افزایش سرقت ناشی از اصلاح نظام آماری پلیس است و این سختگیری‌ها موجب افزایش سرقت شده و گرنه در بیرون به صورت واقع شاهد افزایش سرقت نیستیم.

 فرمانده ناجا با بیان اینکه در تصادفات نیز شاهد کاهش 14 درصدی تلفات بوده‌ایم گفت: سال 90 تنها سالی است که در همه ماه‌های سال شاهد کاهش تلفات در تصادفات بوده‌ایم.

 کاهش 50 درصدی حوزه‌های چالشی در انتخابات مجلس نهم

 وی با بیان اینکه تبلور نظم و امنیت را می‌توان در راهپیمایی 22 بهمن و همچنین سکوت همگان در فراخوان ضدانقلابی در 25 بهمن‌ماه مشاهده کرد، گفت: انتخابات باشکوه که با امنیت مثال‌زدنی برگزار شد نیز یکی دیگر از نشانه‌های نظم و امنیت در کشور است.

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه تنش‌ها در انتخابات اخیر به میزان حداقلی بوده و نیروی انتظامی در هنگام آغاز تنش با مداخله مساله را کنترل و رفع کرده است، میزان حوزه‌های چالشی نیز در انتخابات مجلس نهم نسبت به دوره قبل با کاهش 50 درصدی روبرو بود به گونه‌ای که در گذشته ما 42 حوزه چالشی داشتیم و در انتخابات گذشته این عدد به 22 حوزه رسیده بود.

وی همچنین در مورد تمهیدات پلیس در روزهای پایانی سال که مردم به خرید مشغول می‌شوند گفت: خرید مردم در روزهای پایانی سال شدت بیشتری به خود می‌گیرد و ما شاهد ترافیک شامگاهی هستیم و امنیت مراکز خرید با هماهنگی که با شهرداری‌ها صورت گرفته است تامین می‌شود.

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه پلیس تا دیرهنگام، همگام با مردم در مراکز خرید و خیابان‌ها حضور دارد گفت: ماموران نیروی انتظامی برای برقراری نظم و همچنین تسهیل در عبور و مرور و کنترل ترافیک تا زمانی که مردم در خیابان‌ها مشغول به خرید و فعالیت هستند با آنان خواهد بود.

پلیس باهرگونه اجتماع، کارناوال و پایکوبی مقابله می‌کند

فرمانده ناجا در مورد تمهیدات انتظامی در چهارشنبه آخرسال با اشاره به ارتقاء سطح فرهنگی جامعه گفت: هرساله با افزایش سطح فرهنگ و آگاهی جامعه شاهد کاهش میزان تلفات و سوانح ناشی از چهارشنبه آخرسال هستیم.

 وی با بیان اینکه در سال 89 شاهد کاهش 42 درصدی سوانح در چهارشنبه آخرسال بوده‌ایم، گفت: به نظر می‌رسد امسال با همراهی مردم این رقم کاهش یابد.

 فرمانده ناجا با اشاره به میزان کشفیات موادمحترقه در آستانه چهارشنبه‌سوری گفت: ماموران پلیس در آستانه چهارشنبه آخرسال 16 تن مواداولیه ساخت ترقه‌های دست‌ساز را کشف کردند و این در حالیست که میزان کشف مواداولیه ساخت ترقه در سال 89، به مقدار 9 تن بوده است.

 به گفته وی ماموران پلیس در آستانه این سنت دیرینه 52 میلیون عدد ترقه و موادمحترقه کشف و ضبط کردند و این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل تنها هفت میلیون عدد ترقه کشف و ضبط شده بود.

 فرمانده ناجا با تاکید بر این که پلیس مخالف جشن، شادی و تخلیه هیجان نیست، گفت: اما این مساله با همراهی خانواده و در منزل افراد و با وسایل مجاز و کم‌خطر باشد.

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه پلیس باهرگونه اجتماع، کارناوال و پایکوبی مقابله می‌کند و اجازه انجام این کار را به مردم نمی‌دهد، گفت: در گذشته برخی شهرداری‌ها ابتکاراتی برای تعیین یک محل مشخص برای انجام آتش‌بازی داشتند اما این موضوع به بستری برای بی‌نظمی و آسیب مبدل شده بود.

 فرمانده ناجا به مردم توصیه کرد که در این روز خریدهای خود را تا هنگام عصر انجام داده و خیلی زود به نزد فرزندان خود بروند تا شاهد هیچ سانحه‌ای نباشیم.

 وی حوادث چهارشنبه آخرسال را تلخ عنوان کرد و گفت: بروز حادثه‌ای برای یکی از اعضای خانواده در چهارشنبه آخرسال موجب می‌شود که خانواده از نوروزی شاد محروم شوند.

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه برخی از فرزندان به دور از چشم والدین خود به امر ساخت ترقه می‌پردازند به خانواده‌ها هشدار داد که در این ایام بیشتر مراقب کودکان خود باشند.

وی با بیان اینکه طرح نوروزی از 24 اسفندماه با انجام رزمایشی در جوار مرقد امام (ره) آغاز می‌شود، گفت: با توجه به شبهه تعطیلاتی که دولت برای کارمندان و دانش‌آموزان در نظر گرفته است به نظر می‌رسد که سفرها از روز پنجشنبه هفته آینده آغاز شود.

 احمدی‌مقدم اقدام دولت در موجه اعلام کردن تعطیلی روزهای 27 و 28 را موجب تقدیر و اقدامی مناسب عنوان کرد و گفت: این تمهیدات مفید دولت باعث شده است که پیچ حرکتی سفرهای نوروز قابل کنترل شود.

 وی با اشاره به شعار نوروزی پلیس که «بهارمن، آرامش و رضایت تو» عنوان شده است، گفت: با مثبت‌شدن شاخص‌های امنیتی در کشور پلیس سعی دارد بیشتر به جنبه‌های روانی و آرامش مردم توجه کند و انتخاب این شعار نیز در راستای این هدف پلیس است.

 ماموران پلیس از رانندگی افراد فاقد صلاحیت با خودروهای خطرآفرین جلوگیری می‌کنند

 احمدی‌مقدم با اعلام خبر اجرایی‌شدن قانون جدید راهنمایی و رانندگی به طور کامل از سال آینده گفت: هنگامی که قانون جدید راهنمایی و رانندگی به تصویب رسید به دلیل فقدان زیرساخت‌ها بخشی از این قانون اجرایی نشد اما با تکمیل این زیرساخت‌ها این قانون از سال آینده به طور کامل اجرایی می‌شود و ماموران پلیس از رانندگی افراد فاقد صلاحیت با خودروهای خطرآفرین جلوگیری می‌کنند.

 فرمانده ناجا با اشاره به آغاز طرح نوروزی از 24 اسفندماه گفت: با احتساب نیروهای امدادی جمعا 500 هزار نفر در طرح نوروزی شرکت می‌کنند.

 وی با بیان اینکه نیروی انتظامی کل نیروهای خود را به صورت سه شیفت (یک شیفت استراحت، دو شیفت کاری) تقسیم‌بندی کرده است، گفت: ناجا در نوروز تعطیلات ندارد و قرارگاه عملیاتی پلیس با مسئولیت بنده و جانشینم (سردار رادان) اداره خواهد شد.

  افزایش گشت‌های امنیت اخلاقی در نوروز

فرمانده ناجا با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند در هنگام سفر نوروزی خانه خود را به فردی معتمد یا ایستگاه پلیس بسپارند، گفت: پلیس برای تامین امنیت مناطق اقامتی و همچنین مناطق پرتردد در نوروز اقدام به افزایش گشت‌های امنیت اخلاقی و افزایش گشت‌های نامحسوس برای کنترل این مناطق کرده است.

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه 15 بالگرد برای کنترل جاده‌های کشور در طرح نوروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: در فرودگاه‌ها و همچنین نقاط مرزی زمینی شاهد افزایش خدمات هستیم چرا که در سال‌های گذشته به دلیل کمبود گیت‌ها با هجمه‌ای از افراد و مسافران در روزهای اولیه نوروز مواجه بودیم.

  روزانه پنج هزار موتورسیکلت در کشور توقیف می‌شود 

 وی با اشاره به وضعیت نامناسب موتورسیکلت‌سواران در کشور آن را مشکلی ریشه‌ای عنوان کرد و گفت: از آنجایی که موتورسیکلت ارزش اقتصادی زیادی ندارد ریسک خطرپذیری پایینی را به خود اختصاص داده است.

 فرمانده ناجا با بیان اینکه روزانه پنج هزار موتورسیکلت در کشور توقیف می‌شوند، گفت: این در حالیست که حدود 50 درصد از موتورسیکلت‌ها ترخیص نشده و سالانه 800 هزار موتورسیکلت در پارکینگ می‌ماند.

 احمدی‌مقدم با اشاره به قیمت پایین موتورسیکلت و آلایندگی زیاد این وسیله گفت: در موتورسیکلت مالکیت معنا ندارد و در جامعه عرف شده است که موتورسیکلت بدون سند خرید و فروش شود که این مساله (عدم وجود سند) نشان از سرقتی‌بودن این وسیله دارد.

وی با بیان اینکه نداشتن سند یکی از دلایل مهم افراد برای عدم ترخیص موتورسکیلت توقیف شده است، گفت: باید با هماهنگی‌های قضایی، داستان چندین‌ ساله راکب فاقد سند را به نتیجه برسانیم.

 فرمانده ناجا با بیان اینکه در حوزه ساماندهی موتورسیکلت کار مهمی انجام نشده است، گفت: در سال 86 که شاهد کشته‌شدن 27 هزار و 800 نفر در تصادفات بوده‌ایم تنها 33 درصد از این کشته‌ها موتورسیکلت‌سواران بوده‌اند که بالغ بر 9 هزار نفر را شامل می‌شد؛ اما در سال جاری که با میزان 20 هزار کشته و مجروح در تصادفات روبرو هستیم موتورسیکلت‌سواران تنها 25 درصد از کشته‌ها (حدود 4 تا 5 هزارنفر) را به خود اختصاص داده است که با در نظر گرفتن وجود هشت میلیون موتورسیکلت در کشور این میزان کشته قابل قبول است.

 وی با اشاره به اجرایی شدن قانون جدید که در آن سهم هر سازمان به طور جداگانه در تصادفات مشخص شده است، گفت: قانون جدید امکان نظارت بر استانداردهای ایمنی خودروسازان و همچنین ایجاد مسئولیت برای مسئولان راه و خودروساز را به وجود آورده است و دیگر خودروسازان با پلیس در زمان شماره‌گذاری کلنجار نمی‌روند و مامور در هنگام تصادف عدم ایمنی ذاتی خودرو را مشخص خواهد کرد.

 احمدی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه قانون جدید موجب افزایش توجه به بحث ایمنی شده است، گفت: پلیس در سال گذشته رسیدن به کاهش 15 درصدی تصادفات را به عنوان یک هدف دنبال می‌کرد و در آن زمان این هدف دست‌نیافتنی بود، اما در حال حاضر که با کاهش 14 درصدی تلفات تصادفات در 10 ماهه سال جاری مواجه هستیم بار دیگر کاهش 15 درصدی تلفات و تصادفات را به عنوان هدف سال آینده مشخص می‌کنیم که این مهم به نظر می‌رسد با توجه به ارتقای سطح فرهنگ، اجرایی شدن مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش حمل ونقل عمومی تحقق می‌یابد.

 احمدی‌مقدم در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش پلیس در ایجاد امنیت اقتصادی گفت: نیروی انتظامی در التهابات بازار سکه و ارز بنا به درخواست دولت وارد شد و با برخی از جریانات نیز برخورد کرد و می‌توان عنوان کرد پلیس در حدی در توقف این روند سهم داشته است.

 وی با بیان اینکه پلیس در برقراری امنیت اقتصادی تابع سیاست‌های بانک مرکزی است، گفت: در حوزه مفاسد اقتصادی نیز با پیگیری و دستوراتم بخش ویژه‌ای به عنوان پلیس مفاسد اقتصادی در پلیس آگاهی تشکیل و این پلیس تقویت شد.

 احمدی‌مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر جلوگیری از تولید خودروهای ناایمن و غیراستاندارد گفت: ناجا سازمانی نیست که استانداردها را وضع ‌کند و تعیین استاندارد بر عهده سازمان استاندارد و تعیین میزان آلایندگی بر عهده سازمان حفاظت محیط‌ زیست است و اگر این سازمان‌های متولی خودرو را استاندارد و ایمن تشخیص‌دهند، ناجا ملزم به شماره‌گذاری این خودرو است.

فرمانده ناجا افزود: در برخی موارد شاهد بوده‌ایم که این استاندارد‌ها بر اساس مصالح خودروساز لحاظ نمی‌شد که پلیس در این مرحله مقاومت کرد و نیز موفق هم شد اما باید توجه داشته باشیم که زور پلیس هم اندازه‌ای دارد و پلیس نمی‌تواند بیش از حد قانونی خود کاری انجام دهد.

 وی با اشاره به جلوگیری پلیس از شماره‌گذاری خودرو وانت‌پیکان گفت: در مساله وانت‌پیکان نیز شاهد بودیم که آیین‌نامه‌ای را به دولت برده و درخواست مهلت جدیدی تا پایان امسال برای شماره‌گذاری کردند و پلیس نیز ملزم به اجرای قانون است.

 فرمانده ناجا مستقل‌شدن سازمان استاندارد را اتفاقی مبارک عنوان کرد و گفت: سازمان استاندارد در گذشته یک پاره از وزارتخانه‌ای بود که این وزارتخانه متولی تولید در کشور بود و گاها دیده می‌شد، مصلحت‌اندیشی در این ساختار مانع کار می‌شود و این استقلال موجب می‌شود که سختگیری‌ها منطقی باشند.

 وی با بیان اینکه سختگیری پلیس منطقی است، گفت: پلیس مراقب بازار عرضه و تقاضا نیز است.

  قصد ممنوع کردن تردد پراید در جاده‌ها را نداریم

 احمدی‌مقدم با رد شایعات مبنی بر ممنوعیت تردد پراید در جاده‌های کشور گفت: چنین قصدی نداشته و نداریم و تا به حال نیز مرسوم نبوده است که خودرویی در سطح شهر تردد کند اما در بیرون از شهر تردد نکند.

 وی افزود: با وجود آن که یک سوم خودروهای کشور را پراید تشکیل داده است چنین بحثی در این مورد صورت نگرفته است.

 فرمانده ناجا همچنین با اشاره به حضور نیروهای بسیج در طرح نوروزی گفت: این نیروها در برقراری امنیت محلات و تفرجگاه‌ها می‌توانند فعالیت کنند و رده‌های استانی هرجا که در تامین امنیت خلائی دیدند می‌توانند از این نیروها استفاده کنند.

 به گفته وی از نیروهای بسیج در انتخابات به عنوان گروه‌های احتیاط استفاده شد.

 سارقان سابقه‌دار در نوروز به مرخصی نمی‌روند

وی همچنین در مورد مجرمان سابقه‌دار نیز گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه قضایی در نوروز به سارقان سابقه‌دار مرخصی اعطا نمی‌شود و کسانی که در ایام پیش از نوروز دست به سرقت یا خطرآفرینی در چهارشنبه آخرسال می‌زنند تا پایان نوروز در بازداشت به سر می‌برند.

 فرمانده ناجا همچنین با بیان اینکه پلیس برای تامین امنیت مردم در تعطیلات نوروزی اقدام به برقراری گشت‌های نامحسوس و کنترل مجرمان‌سابقه‌دار کرده است، گفت: مردم نیز نباید پول نقد زیادی با خود همراه داشته باشند و می‌توانند در هنگام خرید از کارت‌های بانکی استفاده کنند.

 سارقان خریداران ارز و سکه را رصد می‌کنند

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه تخلیه پول از بانک‌ها و فروش سکه در آستانه نوروز حجم نقدینگی در منازل را افزایش داده است، گفت: در حال حاضر سارقان به دنبال ارز و سکه هستند و خریداران این اجناس را رصد می‌کنند و بر این اساس به رییس بانک مرکزی پیشنهاد کردیم که سپرده طلا فراگیر شود.

کد خبر 162955
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز