سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز از جانب کشورهای ۱+۵ پیشنهاد از سرگیری مذاکرات با ایران را مطرح کرد که متن نامه وی به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است.

کاترین اشتون

به گزارش فارس، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  روز سه شنبه با اشاره به پیشنهاد انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا (1+5) در رابطه با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که زمان و محل برگزاری این مذاکرات نیز مورد توافق قرار خواهد گرفت.

کاترین اشتون پیش از ارسال نامه‌ای به جلیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من امروز به نامه ۱۴ فوریه دکتر جلیلی پاسخ دادم. از جانب چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، آمریکا، پیشنهاد از سرگیری مذاکره با ایران در خصوص موضوع هسته‌ای را مطرح می‌کنم.

متن نامه اشتون به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به شرح زیر است:

کاترین اشتون

نماینده عالیرتبه و معاون رئیس کمیسیون اروپا، بروکسل

جناب آقای دکتر سعید جلیلی

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

دکتر جلیلی

از شما برای نامه ۱۴ فوریه ۲۰۱۲، در پاسخ به نامه ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱ من تشکر می‌کنم.

من از پیشنهاد شما برای از سرگیری مذاکرات و آمادگی شما برای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای اتان استقبال می‌کنم. این مذاکرات بر این موضوع کلیدی متمرکز خواهد بود. لازم به گفتن نیست که ما نیز به دیگر حوزه‌های علاقمندی شما می‌پردازیم و ایده‌هایی را که مطرح می‌کنید بررسی می‌کنیم، گرچه، در این مرحله، تمرکز اصلی تلاش‌های ما بر اعتمادسازی از طریق گسترش گام‌های مستحکم و عملی خواهد بود.

ما متقاعد شدیم که در ابتدا، در راستای اهداف مشترک برای تعامل در یک گفت‌وگوی سازنده بر اساس رویکردی دوسویه و گام به گام که بر اساس پیشنهادات عملی و خاص به منظور اقداماتی در جهت اعتمادسازی است، فعالیت کنیم. در این راستا، ما به پیشنهادات عملی و ویژه که مطرح کرده‌ایم پایبند و متعهد هستیم. ما همچنین آمادگی خود را برای بررسی هر پیشنهادی که شما احتمالاً از جانب خود دارید اعلام می‌کنیم. این گام‌های اعتمادساز باید نخستین محورهای یک رویکرد مرحله‌ای باشد که نهایتاً توافق میان ما باید تشکیل دهد که شامل اجرای کامل قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران می‌شود.

هدف کلی ما بر راه‌حلی جامع از طریق گفت‌وگو است که اعتماد بین‌المللی به ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را احیا کند و در عین حال به حقوق ایران به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطابق با پیمان "ان پی تی" احترام بگذارد.

من همچنین متقاعد شدم که بر اساس آمادگی ایران برای تعامل جدی و بدون پیش‌شرط برای مذاکرات پویا در خصوص گام‌های محکم اعتمادساز درباره برنامه هسته‌ای ایران، ما قادریم چشم‌اندازهای مثبتی برای مذاکرات باز کنیم و در تلاش برای برداشتن گام‌های بنیادین برای همکاری پایدار که به ما اجازه می‌دهد برای غلبه به کمبود اعتماد موجود به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتهایی حاصل کنیم و برای تمامی طرفین منفعت حاصل آوریم.

بنابراین، من مشتاقانه برای فرایند پایدار گفت‌وگو با هدف ایجاد نتایجی مستحکم و به منظور عدم تکرار تجربه استانبول پیشنهاد می‌دهم که ما گفت‌وگوهای خود را در تاریخ و محل مناسب برای دو طرف هرچه زودتر از سربگیریم.

در عمل، نمایندگان ما در آینده‌ای نزدیک برای آماده شدن برای اولین دور مذاکرات از سرگرفته شده، گرد هم می‌آیند.

با تقدیم احترام

کاترین اشتون

یک نسخه از این نامه نیز برای علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران فرستاده شده است.

کد خبر 162847
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز