سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت، مریم غفاری: مشارکت مؤسسه غیرانتفاعی «محب» با دانشگاه علوم پزشکی تهران در ساخت بیمارستان‌های محب حضرت فاطمه (س)، محب جامع زنان و محب مهدی کلینیک با احداث بیش از 1200 تخت درمانی در ارائه خدمات پزشکی مطابق با استانداردهای جهانی به تمام اقشار جامعه از چشم‌اندازهای این مراکز درمانی است.

با استفاده از مشارکت بخش دولتی و غیردولتی (PPP) و همچنین با کنترل و نظارت دولت، اقدام به سرمایه‌گذاری در ساخت بیمارستان می‌کند که با ورود و انباشت سرمایه در بخش سلامت، کلیه درآمدهای حاصل از آن نیز صرف توسعه بهداشت و درمان کشور می‌شود و هیچ‌کس در این مؤسسه نفع شخصی از این مشارکت نبرده و مردم برنده اصلی خواهند بود و بدین ترتیب سهم پرداخت از جیب آنها کاهش می‌یابد.

از آنجا که بخش سلامت، غایب بزرگ در جذب سرمایه است، برای جبران این خلأ می‌توان با بهره‌گیری از الگوهای موفق مانند این مدل بستر مناسب برای جذب سرمایه در بخش‌های دولتی را فراهم کرده تا با توسعه فضاهای بیمارستانی جدیدتر و مدرن و با تجهیزات روزآمد، رضایتمندی مردم را پاسخگو بوده و از طرفی موجب سرعت بخشی در پیشرفت‌های علمی چشمگیر دانشگاهی باشیم.

مهم‌ترین هدف از احداث این بیمارستان‌ها ارائه خدمات مطلوب در کوتاه‌ترین زمان با فرانشیز دولتی است که با نظارت دولت بر نحوه ارائه خدمات است. دکتر مسعود اعتمادیان با اشاره به اینکه این کار ما، فرهنگ و ادبیات جدیدی را در عرصه تأمین سلامت جامعه حاکم خواهد کرد که دولت علاوه بر خرید خدمات، وظیفه تعرفه‌گذاری و نظارت بر عملکرد را نیز بر عهده خواهد داشت. به گفته وی در پروژه‌های فعلی زمین را از دولت اجاره می‌کنیم و پس از پرداخت بدهی‌ها و اعتبارات بانکی و تسویه آن، وقف دانشگاه می‌کنیم.

بیمارستان مهدی کلینیک

احداث بیمارستان محب مهدی در‌واقع از بازدید یک فرد نیکوکار که از مرکز درمانی مایو کلینیک آمریکا نشات می‌گیرد، شکل گرفت. وی تصمیم می‌گیرد چنین مرکزی را با هدف کاهش در هزینه‌های درمانی در ایران نیز راه‌اندازی کند و مبلغ 100میلیارد تومان به این امر اختصاص می‌دهد که قرار است صرف ساخت یکی از این 3 مرکز به نام «‌مهدی کلینیک‌» در مجتمع بیمارستانی حضرت امام‌خمینی‌(ره) شود.

دلیل انتخاب این مجتمع برای احداث مهدی کلینیک، سابقه تاریخی و معروفیت آن در سطح کشور و وجود استادان برجسته علوم پزشکی و کثرت مراجعه‌کنندگان از سراسر کشور بوده است که به همین علت گسترش فضای فیزیکی آموزش درمانی در مجموعه و بافت فرسوده و قدمت ساختمان‌های موجود امری ضروری می‌نمود و خیر محترم به همین دلیل این مجتمع را برای انجام نیت خیر خود انتخاب کرد.

قطب درمانی جراحی پلاستیک

پروژه بیمارستان محب حضرت‌فاطمه(س) به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز جراحی ترمیمی کشور با افزایش ظرفیت و ارائه خدمات بیشتر تبدیل به قطب جراحی پلاستیک کشور خواهد شد.

دکتر اعتمادیان این مرکز را به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز جراحی پلاستیک ایران که اعمال جراحی متنوعی را انجام می‌دهد، ذکر کرد و گفت: بیمارستان حضرت فاطمه(س) فعلی با بیش از 40سال قدمت به کارهای ترمیمی- درمانی پرداخته است و سالانه 11‌تا 12‌هزار عمل جراحی انجام می‌دهد و روز به روز با توجه به افزایش جمعیت کشور و بالا رفتن میزان حوادث، این بیمارستان جوابگوی سیل عظیم مراجعه‌کنندگان به‌دلیل کمبود امکانات و بافت قدیمی نبوده و به ناچار عده زیادی از بیماران در فهرست انتظار این بیمارستان قرار گرفته یا مجبورند به مراکز خصوصی با هزینه بیشتر مراجعه کنند.

جراحان این مرکز از بهترین استادان جراحی پلاستیک در کشور بوده و بسیاری از اعمال جراحی در این بیمارستان انحصاری است و شاید تنها در یک یا 2 مرکز در سطح کشور انجام شود. این ضرورت احساس می‌شود که ما باید جایی داشته باشیم تا بتوانیم به بیماران خدمات بهتری ارائه دهیم و همکاران بیمارستان حضرت فاطمه(س) تمایل زیادی داشتند که فعالیت‌هایشان گسترش یافته و کیفیت ارائه خدمات خود را بهبود بخشند و در کنار بیمارستان قدیمی حضرت فاطمه(س) بیمارستان مجهزی به نام محب حضرت فاطمه(س) با امکانات مدرن جایگزین شود، لذا تصمیم در مورد احداث بیمارستان جدید محب حضرت فاطمه(س) در جوار بیمارستان قدیمی به جهت تحقق این هدف گرفته شده است.

نخستین بیمارستان جامع زنان

سال گذشته در چنین روزی خانم دکتر مرضیه وحید‌دستجردی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، کلنگ احداث ساختمان جدید بیمارستان جامع زنان واقع در محل بیمارستان میرزاکوچک خان را به زمین زد.

به گفته دکتر اعتمادیان، این پروژه نیز همچون پروژه احداث بیمارستان محب مهر و محب فاطمه(س) سومین بیمارستان زنجیره‌ای محب است که نخستین مرکز تخصصی زنان و زایمان در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهایی نظیر سنگاپور که چارچوب‌های دینی و اعتقادی ما را ندارند نیز به این نتیجه رسیده‌اند که وجود یک بیمارستان جامع و تخصصی زنان ضروری است، افزود: در کشور اسلامی ما که ارزش‌های اسلامی حاکم است نیاز به بیمارستان مخصوص زنان دوچندان احساس می‌شود..

امروز بسیاری از متخصصین زنان در داخل تربیت یافته و رشته زنان از پیشرفته‌ترین رشته‌های پزشکی در کشور است که در آینده نزدیک، تمامی تخصص‌های مورد نیاز در این بیمارستان متمرکز شده و این بیمارستان می‌تواند در تأمین سلامت زنان به‌عنوان نیمی از افراد جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کند.

به گفته دکتر اعتمادیان، احداث این بیمارستان می‌تواند بسیاری از خدمات مخصوص زنان را سامان داده و درمان مورد نیاز را ارائه کند. وی زنان را محور سلامت جامعه خواند که با احداث بیمارستان جامع زنان گام مثبتی برای تحقق سلامت آنان در کشور برداشته می‌شود، لذا راه‌اندازی بیمارستان جامع زنان در راستای تأمین این هدف مقدس است.

اعتمادیان گفت: مدت 16‌سال بود که احداث این بیمارستان در حد یکی دو طبقه باقی مانده بود که از مرداد ماه سال‌جاری تعهد کردیم طی 16‌ماه مدرن‌ترین بیمارستان کشور را در این زمین ایجاد کنیم که تجهیزات آن هم بحمدالله خریداری شده و امید است به فضل خداوند متعال تا شهریور سال‌1391 فاز یک بیمارستان مزبور به بهره برداری برسد.

ایجاد فلوشیپ در رشته‌های لاپاراسکوپی و پاتولوژی از برنامه‌های آینده این مرکز است. این بیمارستان دارای بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی مختلف شامل جراحی زنان، زنان و زایمان، IVF، آنکولوزی، لاپاراسکوپی، آندوسکوپی، NICU، ICU، VIPو بخش‌های پاتولوژی، رادیولوژی و آزمایشگاه خواهد بود.

کد خبر 162762

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز