دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷

همشهری آنلاین: بیش از یک هزار سیاره جدید در خارج منظومه شمسی از ماه می 2009 تا سپتامبر 2010 میلادی کشف شده‌اند که تقریبا دو برابر تعدادی است که پیش از این توسط تلسکوپ کپلر ناسا کشف شده بودند

فضا

به گزارش ایسنا، بررسی داده‌های جمع آوری شده از کشف هزار و 91 سیاره بالقوه جدید در خارج از منظومه شمسی خبر می‌دهد و به این ترتیب تعداد کل سیارات به رقم دو هزار و 321 عدد افزایش یافته است.

"رونالد گیلیلاند"، استاد نجوم دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی تلسکوپ کپلر ناسا تأکید می‌کند: با استناد به برخی دلایل آماری می‌توان گفت که حدود 90 درصد از کشفیات جدید احتمالا سیاره واقعی هستند.

پیش از این تیم تحقیقاتی کپلر وجود 61 سیاره بیگانه از جمله یک سیاره مشابه زمین را تأیید کرده بودند. بدون در نظر گرفتن تعداد سیارات جدید، شباهت بسیار زیاد این سیارات کوچک و سرد با زمین باعث شگفتی دانشمندان شده است.

آخرین کشفیات کپلر شامل 196 سیاره جدید در اندازه زمین بود که چهار برابر کشفیات سال گذشته است؛ همچنین تعداد سیارات ابرزمینی نیز با جهشی چشمگیر به رقم 416 عدد افزایش یافته است.

به گفته "گیلیلاند" برای کشف سیارات شبه زمین باید در طول یک دوره یک ساله چندین بار عملیات رصد را تکرار کرد. برای ثبت یک سیاره جدید، یک فرآیند دقیق شش ماهه تا یک ساله توسط تلسکوپ کپلر صورت می‌گیرد.