گروه سیاسی: دیروز نیز شمارش صندوق‌های آرای تهران و شهرستان‌ها ادامه پیدا کرد.

در اکثر حوزه‌ها نتایج مشخص شد اما در برخی حوزه‌ها رقابت نامزدها به مرحله دوم کشید که در این مرحله باید رقابت کنند. در تهران نیز راهیابی 5 نماینده این حوزه به مجلس قطعی شده است و به‌نظر می‌رسد 25 نامزد دیگر باید در مرحله دوم که هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست اما احتمالا در هفته آخر فروردین خواهد بود، به رقابت بپردازند. براساس آماری که از شمارش صندوق‌های رای در شهرستان‌های مختلف منتشر شده، تاکنون نزدیک به 70 نماینده از نماینده‌های فعلی به مجلس نهم راه یافته‌اند. ناگفته نماند برخی از نمایندگان فعلی مجلس، به دور دوم رقابت‌ها راه یافته‌اند که شمار آنها به کمتر از 15 نفر می‌رسد. به‌نظر می‌رسد با چنین تفاصیلی در مجلس آینده از بین 290 نماینده، شاهد تغییر در بیش از نیمی از ترکیب مجلس فعلی باشیم. دیروز وزیر کشور در بخش خبری ساعت 14 اعلام کرد که از 207 حوزه اصلی، به جز23 حوزه، کار شمارش آرای مابقی حوزه‌ها انجام شده است و در عین حال از قطعی شدن راهیابی 190 نماینده به مجلس خبر داد. به غیراز تهران تکلیف 30 کرسی مجلس نیز در دور دوم روشن خواهد شد که 60 نفر از نمایندگان برای کسب این 30 کرسی به دور دوم می‌روند. بنابراین تکلیف 70 کرسی مجلس نیز در 23 حوزه‌ای که شمارش آنها در حال انجام است مشخص خواهد شد. این حوزه‌ها به گفته نجار حوزه‌هایی مثل تهران، ری و شمیرانات‌ و چند حوزه دیگر در سراسر کشور است که نقاط برفی‌ بودن مسیر هنوز اجازه شمارش آرا را نداده است.

حذف 5 رئیس کمیسیون

از ترکیب هیات رئیسه مجلس به غیراز شهاب‌الدین صدر نایب رئیس مجلس که به‌دلیل رد صلاحیت نتوانست در انتخابات حضور پیدا کند، احمدناطق نوری، جاسم ساعدی و جهانبخش محبی‌نیا نمایندگانی که هر کدام 6، 5 و 4 دوره در مجلس بوده‌اند از حضور در مجلس نهم بازمانده‌اند. محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم در حوزه انتخابیه‌اش به دور دوم راه یافته است. اتفاق جالب دیگری هم در سطح روسای کمیسیون‌ها رخ داده است. به غیراز محمد ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس که از حضور در انتخابات انصراف داد، از 15 کمیسیون اصلی مجلس، فقط 8 رئیس کمیسیون به مجلس نهم راه یافته‌اند.

رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی، روح‌الله حسینیان رئیس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی، علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران و عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی این 8 نماینده هستند. حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی، علی شاهرخی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی، علی عباسپور تهرانی‌فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، هادی مقدسی رئیس کمیسیون اجتماعی، سیدحسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن و محمدمهدی مفتح رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی نیز از جمله روسای کمیسیون‌های فعلی مجلس هستند که از راهیابی به مجلس نهم بازماندند.

زمان نامشخص

روز گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت که هنوز شورای نگهبان و وزارت کشور در این باره به تصمیم نرسیده‌اند و تایید نتایج انتخابات پس از پایان مهلت شکایت اعلام خواهد شد.

رقابت 50 نفر در تهران

اتفاق جالبی که در فهرست تهران رخ داده است تشابه اسمی محمد اسماعیل کوثری و احمد توکلی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم با 2 نفر دیگر است. وزارت کشور پیش از این اعلام کرده بود آرایی که بدون کد انتخابی به اسم نامزدهای دارای اسامی مشترک به صندوق‌ها واریز شود، بین 2 نامزد تقسیم می‌شود، بر این اساس، آرای نایب رئیس کمیسیون ملی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با همنام خودشان تقسیم شده است؛ به‌طوری که نامزد همنام اسماعیل کوثری در تهران با بیش از 120 هزار رای در ردیف 38 تهران و بالاتر از اسدالله بادامچیان، محمدنبی رودکی، حسن غفوری فرد و دیگر چهره‌های مشهور قرار گرفته است. برای احمد توکلی نیز ‌ اتفاق مشابهی رخ داده است. براساس آماری که از تهران اعلام شده است این 5 نفر به‌صورت مستقیم به مجلس راه یافته‌اند و‌ 50 نماینده دیگر در دور دوم رقابت خواهند کرد.

کد خبر 162635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز