گروه بین‌الملل- عبدالله آلبوغبیش: خانم نجاح‌العطار معاون دوم بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، نخستین زن در جهان عرب است که به چنین جایگاهی در عرصه سیاست رسیده‌است.

خانم نجاح‌العطار معاون دوم بشار اسد

او در دولت حافظ اسد وزیر فرهنگ بود و از سال 2006 معاون بشار اسد است. گفت‌وگوی اختصاصی همشهری با خانم عطار در دفترش در دمشق را می‌خوانید.

  • نظر دمشق درباره انتخاب کوفی عنان به‌عنوان ناظر چیست؟

ما با شخص آقای عنان مشکلی نداریم و نگرانی دمشق از تعیین این فرد نیست بلکه نگرانی اصلی ما از کسانی است که این نماینده را انتخاب کردند.

  • گام بعدی اصلاحات دولت اسد چیست؟

اول باید بگویم که این اصلاحات در سوریه موضوع تازه‌ای نیست، از مدت‌ها پیش آغاز شده و در آینده هم ادامه خواهد یافت. اکنون قانون اساسی جدید ابلاغ شده و بعد از تشکیل پارلمان جدید این قانون دوباره مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

  • گفت‌وگو با مخالفان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مخالفان مستقر در خارج که تکلیفشان مشخص است و با موضعگیری‌ها و اظهارنظرات‌شان راهشان را روشن کرده‌اند. خواستار مذاکره شدیم مذاکره نکردند، گفتیم اسلحه را زمین بگذارید با تحریک کسانی مانند هیلاری کلینتون چنین نکردند، در همه‌پرسی قانون اساسی هم شرکت نکردند؛ با این حال پیشنهاد ما برای مذاکره با آنها همچنان روی میز است. گفت‌وگوی دولت با مخالفان داخلی ادامه دارد، اما مشکل ما تفرقه و شکاف میان مخالفان است.

  • آینده روابط سوریه با کشورهای عربی که در ماه‌های اخیر علیه دمشق موضعگیری کردند، چگونه خواهد بود؟

سوریه از ابتدا حامی ناسیونالیسم و همبستگی عربی بوده و هست. از آغاز قرن گذشته سوریه مخالف استعمار کشورهای عرب بوده‌است. ما همیشه حامی همه جنبش‌های آزادیبخش جهان عرب بوده‌ایم. موضعمان در قبال فلسطین همیشه آشکار بوده. هنوز اعراب این جمله معروف حافظ اسد را فراموش نکرده‌اند که گفته‌بود: فلسطین قبل از جولان باید آزاد شود. پس حالا چه شده که اتحادیه عرب عضویت سوریه را تعلیق می‌کند؟ اتحادیه عرب بدون سوریه نام و نشانی از اتحادیه عرب ندارد. کشورهایی مانند قطر که اکنون برای اتحادیه عرب خط‌مشی تعریف می‌کنند هیچگاه قدمی در حمایت از جهان عرب یا جنبش‌های مقاومت و آزادیخواهانه برنداشته‌اند.

  • موضعگیری‌های اخیر حماس را چگونه می‌بینید؟

ما از حماس گلایه داریم. یکی از دلایل اصلی این همه فشار خارجی که اکنون بر دولت سوریه وارد می‌شود حمایت ما از جنبش مقاومت و از حماس است. زمانی‌که کشورهای عرب حاضر به پذیرفتن رهبران حماس نبودند ما آنها را با آغوش باز پذیرفتیم، اما اکنون آنها به قاهره و دوحه می‌روند و درباره سوریه سخن می‌گویند. با این حال سوریه همچنان حامی مقاومت باقی خواهد ماند و از مواضعش در قبال حماس عقب نمی‌نشیند.

کد خبر 162528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز