گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی درجریان دیدار با دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و وزیرخارجه بلژیک در وین درباره تحولات پرونده هسته ای ایران با آنان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

علی لاریجانی پیش ازدیدار با البرادعی تاکید کرد: به دنبال راهها و ابزارهایی برای آغاز گفتگوها هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر وی مهمترین مسئله‌رابرای حل اختلافات ،گفتگوی سازنده دانست و گفت: قطعاً این شیوه گفتگو می تواند به‌رفع نگرانی های دوطرف کمک کند.

ایرنا نیزگزارش داد لاریجانی والبرادعی شب گذشته درباره آخرین تحولات پیرامون پرونده هسته‌ای ایران، راه‌های برون رفت از وضعیت موجود و حل صلح آمیز مسأله هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

لاریجانی همچنین پیش ازآغاز گفت وگو با محمدالبرادعی جو غالب برگفت وگو با کارل دوگوخت،وزیرخارجه بلژیک راخوب توصیف کردوگفت: دردیداربا وزیرخارجه بلژیک درباره حل مسالمت آمیز مساله هسته‌ای ایران و از سرگیری مذاکرات گفت و گو شد.

کارل دوگوخت نیزهدف از ملاقات خود با لاریجانی را گفت وگو درباره مسائل موردعلاقه طرفین عنوان کردو تصریح نمود: باید به دنبال روش‌هایی باشیم که تحریم‌های شورای امنیت کنار زده شده و شرایط برای مذاکره، و نیز شرایطی که منجر به تعلیق غنی‌سازی شود فراهم گردد .

تعلیق مطرح نیست

این درحالیست که دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش ازدیدار با البرادعی درگفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمزضمن تصریح به اینکه موضوع‌تعلیق غنی سازی دیگر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح نیست،گفت: اکنون باید ازدستیابی ایران به ظرفیت غنی سازی صنعتی وهمچنین محدود نشدن فعالیت بازرسان آژانس درایران سخن گفت.

محمد البرادعی افزود: ایران از مرداد ماه گذشته برفناوری هسته‌ای تسلط پیدا کرده و ممکن است تنها شش ماه با توانایی غنی سازی صنعتی فاصله داشته باشد.

به گزارش ایسنا البرادعی همچنین با اشاره به اینکه تادقایق آخربه تلاش‌هایش برای متقاعد ساختن ایران به اینکه راهی را برای مذاکرات بیابد، ادامه خواهدداد،افزود: اگر ایران تا پیش ازارائه گزارش به شورای امنیت راهی برای ازسرگیری مذاکرات پیدانکند، وی گزارشی منفی از واکنش ایران به قطعنامه 1737 به شورای امنیت ارائه خواهدداد.

وی همچنین تأکید کرد: تجربه بدون استثنا ثابت کرده است که تحریم‌ها به تنهایی کارایی ندارد چراکه به ملتی که قرار نیست آسیب ببینند، آسیب می‌رساند.

البرادعی درادامه گفتگوی خود با فایننشال تایمز برای چندمین بار طرح خود مبنی بر تعلیق متقابل غنی سازی و تحریم‌های شورای امنیت راتکرار کرد و درعین حال خواستار مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن شد.

این درحالیست که البرادعی 2روز قبل درکنفرانسی درلندن نیزتصریح کرده بود بن بست برنامه هسته‌ای ایران تنها ازطریق اعمال تحریم حل نمی‌شود بلکه کشورهای غربی باید نگرانی‌های امنیتی ایران رادرک کرده وبه این کشور تضمین امنیتی بدهند.

حمایت آلمان

پیش از این برخی مقامات دردفتر خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از مذاکره قریب الوقوع سولانا و لاریجانی خبرداده بودند، هرچند که هنوز تاریخی برای دیدار آنها تعیین نشده است.

خبر از سرگیری مذاکرات لاریجانی و سولانا که با توافق آنها بر سر پیشنهاد غنی‌سازی 4 درصدی انتشار یافت، حمایت کشورهای اروپایی وازجمله آلمان را درپی داشته است.

هربرت هونزویتس، سفیرآلمان درتهران درگفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این پیشنهاد از طرف لاریجانی درجریان مصاحبه‌ مطبوعاتی وی درمونیخ مطرح گردید،‌ گفت: این پیشنهاد به یک سال قبل برمی‌گردد که از طرف رسانه‌های ایرانی نیز مباحثی پیرامون آن مطرح شد.

کد خبر 16252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز