مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مراسم بزرگداشت توران میرهادی‌ ـ بنیان‌گذار شورای کتاب کودک و سرپرست فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان ـ به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ایران برگزار شد.

mirhadi

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم عصر چهارشنبه (10 اسفندماه) در تالار امیرالمؤمنین مرکز دایرة‌المعارف اسلامی و با حضور تعدادی از اعضای شورای کتاب کودک، ‌فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان و انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ایران برگزار شد.

توران میرهادی ـ مؤسس مجتمع آموزشی و تجربی فرهاد ـ در این مراسم با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، در سخنانی گفت: اگر بخواهم داستان 32 سال کار فرهنگی‌ام را بگویم زمان زیادی می‌برد. بنابراین از آن می‌گذرم. فقط می‌توانم در رابطه با تدوین فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان بگویم که کار تحقیقی، ظریف و دقیق چه ابعاد مهم و مختلفی دارد و می‌تواند چقدر برای همه‌ی ما که در آن کار می‌کنیم، آموزنده باشد.

او با اشاره به این‌که همه‌ی ما زمانی که کار فرهنگی می‌کنیم، مفهوم «ز گهواره تا گور دانش بجو» را هر روز بهتر درک می‌کنیم، اظهار کرد: دانش‌ انتها ندارد، محدود نیست و نمی‌توان از یک زاویه به آن نگریست، چراکه دانش، وسعت و عمق دارد که اگر با آن روبه‌رو شویم، هر روز دریچه‌های تازه‌ای روی ما گشوده خواهد شد.

مسؤول طرح فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان با بیان این‌که هنوز همه‌ی ما دانشجو هستیم و دائم می‌خوانیم،‌ می‌اندیشیم و بحث می‌کنیم، ادامه داد: هیچ کسی در مراحل نوشتن و آماده‌سازی فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان مطلقا به خودش اجازه نمی‌دهد حرف آخر را بزند، چراکه در هر مرحله از کار ممکن است تغییراتی به‌وجود آید و مقاله‌هایی که برای درج در این فرهنگ‌نامه نوشته می‌شوند، اصلاح و دگرگون شوند.

او درباره‌ی تدوین فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان با بیان این‌که دخالت دادن کودکان و نوجوانان خواننده یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در شکل‌گیری مقالات این فرهنگ‌نامه وجود دارد، بیان کرد: اگرچه مقالات این فرهنگ‌نامه توسط گروه‌های تخصصی تهیه می‌شود، اما خواننده‌ی آن که کودکان و نوجوانان هستند، اهمیت زیادی برای ما دارد. به همین منظور، شورای مشورتی فرهنگ‌نامه را که از کودکان 10 تا 16 ساله تشکیل شده‌اند، تأسیس کرده‌ایم و در هر مرحله از نوشتن مقاله‌ها که درمی‌مانیم، آن‌ها را فرامی‌خوانیم و از آن‌ها برای رفع مشکلات بهره می‌بریم.

وی در ادامه با بیان این‌که باید در تمام مراحل نوشتن فرهنگ‌نامه، آن را براساس بچه‌های سرزمین ایران نوشت و شکل داد، اظهار کرد:‌ فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان یک کار دسته‌جمعی است و در این مجموعه، من از همه شاگرد‌تر هستم و خدا را شکر می‌کنم که در این سن و سال هنوز می‌توانم یاد بگیرم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ معتقدم هر کار پایداری باید در زمان کار، راه و روش خود را پیدا کند. در حال حاضر در کار گردآوری فرهنگ‌نامه نیز ما با انتقال تجربه‌ی سال‌های گذشته به همه‌ی همکاران و کار مطالعاتی مداوم، توانایی این را داریم تا سالی یک جلد از فرهنگ‌نامه را منتشر کنیم. در حالی که در سال‌های گذشته هر چهار سال یک‌بار، یک جلد از فرهنگ‌نامه به چاپ می‌رسید.

میرهادی با بیان این‌که هر حرکت و تصویری که در این فرهنگ‌نامه وجود دارد تلاشی صمیمی‌، صادقانه و بزرگ از یک گروه تواناست که برای بچه‌های این سرزمین تلاش می‌کنند، ادامه داد:‌ در کار گردآوری فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان تلاش کرده‌ایم انتقال تجربه به همکاران را سرعت بخشیم تا جایی که هم‌اکنون هم‌زمان با جلد چهاردهم فرهنگ‌نامه که آماده شده است و به‌زودی منتشر می‌شود، جلدهای 15، 16و 17 آن نیز در حال آماده شدن هستند تا بتوان این اثر را زودتر به دست نسل جوان کشور رساند.

میرهادی در پایان، با بیان این‌که خدا را شکر می‌کنم که هنوز توانایی یادگیری و شاگرد بودن را به من داده است، افزود:‌ فرهنگ ایران، ثروت غنی‌ای دارد که هم‌اکنون در اختیار ما قرار گرفته است و ما نیز وظیفه داریم این فرهنگ را به مردم سرزمین منتقل کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگری از این مراسم حوریه سعیدی ـ رییس انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ـ در سخنانی از برگزاری سمینار آینده‌ی این انجمن با عنوان «نقش زن مسلمان در ایران معاصر» در سال 1392 خبر داد و برخی فعالیت‌های این انجمن را تشریح کرد.

او بیان کرد:‌ انجمن زنان پژوهشگر تاریخ تا کنون با همکاری مراکز مختلف و بدون حمایت دولتی و فقط با اراده‌ی اعضای انجمن که فارغ‌التحصیل تاریخ هستند، به کار خود ادامه داده است و می‌دهد.

وی در بخشی از سخنانش اشاره‌ای به نقش زن در تاریخ ایران کرد و گفت:‌ نقش زن در تاریخ ایران به اعتراف بسیاری از محققان تاریخی یا نادیده گرفته شده یا نوشته نشده است. بنابراین ما باید تلاش کنیم تا این نقش را بدون حب و بغض گردآوری،‌ ثبت و حفظ کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، نوش‌آفرین انصاری ـ دبیر شورای کتاب کودک ـ بخش‌هایی از کتاب‌های توران میرهادی را برای حاضران خواند.

او درباره‌ی فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان، گفت: تاریخ انتشار جلد نخست این فرهنگ‌نامه به سال 1371 برمی‌گردد که تداوم اندیشه‌ی کارگروهی است که شاید تعداد آن‌ها به 100 نفر برسد؛ اما اندیشه‌ی مسلط بر این گروه، یک مادر و ویراستار خبره به نام «توران میرهادی» است.

به گزارش ایسنا، زهره قائینی ـ کارشناس ارشد کتاب‌داری و از پایه‌گذاران شورای تاریخ ادبیات کودکان ـ نیز با تشکر از انجمن زنان پژوهشگر تاریخ برای برگزاری این مراسم به توصیف برخی فعالیت‌های توران میرهادی در طول 32 سال زندگی فرهنگی‌ او اشاره و اظهار کرد:‌ توران میرهادی آموزش و پرورش را برای جست‌وجویی در درون و بیرون انسان می‌دانست. او این نکته را دریافته بود که حضور در آموزش و پرورش گستره‌ای عظیم است و تلاش زیادی می‌طلبد.

او ادامه داد:‌ توران میرهادی می‌دانست که جست‌وجو در آموزش و پرورش کاری ظریف و پیوسته است.

هنگامی که به این کار وارد شد، از بسیاری استادان مانند «جبار باغچه‌بان» آموخته بود که اساس کار را باید در مطالعه،‌ کشف،‌ جست‌وجو کردن‌ و آموختن قرار داد.

قائینی گفت:‌ باید آنچه را که توران میرهادی در این سال‌ها به او باور داشته و عمری را در تحقق آن سپری کرده است، با جامعه امروز سنجید و گفت در زمانه‌ای که به دانش‌آموزان اجازه‌ی متفاوت بودن داده نمی‌شود و خانواده‌ها داوطلبانه فرزندان‌شان را به مسلخ تست‌زنی می‌برند و کتاب غیردرسی خواندن گناهی غیربخشودنی است، پیشبرد تفکر میرهادی و کسانی که می‌خواهند راه او را بروند تا چه اندازه می‌تواند سخت و دشوار باشد.

او در ادامه عنوان کرد: در واقع، بزرگداشت میرهادی پاسداشت ارزش‌هایی است که او سال‌ها برای آن‌ها کوشید. صلح، دوستی‌، عشق‌، احترام‌، حس مسؤولیت‌، شادی‌، انسانیت‌، سادگی و یگانگی‌، در بافت جامعه، ساختار آموزش و پرورش و خانواده‌ها ارزش‌هایی است که میرهادی برای آن‌ها تلاش کرده است و امروز نیز باید آن‌ها را پاس داشت.

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر عباس حری‌ ـ استاد کتاب‌داری دانشگاه تهران ـ با بیان این‌که‌ نگاه همه‌جانبه به ایران، چیزی است که در فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان وجود دارد، از حاضران در مراسم خواست مقالات فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان را دوباره بخوانند تا برای آن‌ها روشن شود حضور نگاه ایران در فرهنگ‌نامه به چه معنی است.

او در ادامه گفت:‌ 90 درصد مقالات فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان تحلیلی است. این ارزش بزرگی است و نگاهی است که در کتاب‌ها و آثار تألیفی توران میرهادی همواره وجود داشته است. غوطه‌ور شدن در فرهنگ از دیگر ویژگی‌های نگاه میرهادی از سال 1359 تا امروز است.

در پایان این مراسم، از سوی انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ایران، دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی‌، شورای کتاب کودک‌ و فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان،‌ هدایا و لوح‌های تقدیری به توران میرهادی اهدا شد. شفیعی کدکنی از جمله افرادی بود که در این مراسم حضور داشت.

همچنین در این مراسم، فیلم درباره‌ی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی توران میرهادی پخش شد. در بخشی از مراسم نیز تعدادی از دوست‌داران و شاگردان توران میرهادی جملاتی زیبا و توصیفی را خطاب به او یبان کردند

کد خبر 162247
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز